Moraki Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Jeg har laget masse suppe, og jeg har endel igjen. Jeg laget den i går og hadde den i kjøleskapet i natt. Kokte opp igjen i dag til middag, veldig godt. Kan jeg ha den i kjøleskept en natt til og koke den opp igjen i morgen? Ellers må jeg tvinge i meg alt i kveld eller i natt.. Det er forresten fiskesuppe med masse rart oppi. 0 Siter
Gjest Sniff Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Tror sikkert det er OK. Våre supper (og annen mat) blir gjerne varmet opp et par ganger. Forresten - du som er gresk - stemmer det ikke at nordmenn er hakket mer hysteriske for å bli dårlige av mat enn andre? (du er kanskje smittet ;-)) 0 Siter
Moraki Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Skrevet 8. februar 2005 Tror sikkert det er OK. Våre supper (og annen mat) blir gjerne varmet opp et par ganger. Forresten - du som er gresk - stemmer det ikke at nordmenn er hakket mer hysteriske for å bli dårlige av mat enn andre? (du er kanskje smittet ;-)) Hi hi, det var ikke derfor egentlig. Men jeg hadde en episode der maten var blitt kokt opp endel ganger og jeg fikk kjørt magen skikkelig. Spøy også. Derfor er det greit å ha en viss oversikt :-) Ellers spiser jeg det meste :-) 0 Siter
Elbereth Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Det lureste er å ikke varme opp ALT 2. gangen, bare varme opp suppen porsjonsvis. Pleier ofte å bruke micro'n eller en mindre kasserolle. Resten står seg i kjøleskapet er par-tre dager. 0 Siter
Moraki Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Skrevet 8. februar 2005 Det lureste er å ikke varme opp ALT 2. gangen, bare varme opp suppen porsjonsvis. Pleier ofte å bruke micro'n eller en mindre kasserolle. Resten står seg i kjøleskapet er par-tre dager. Seriøst? Hva er forskjellen med å varme opp posjonsvis og alt på en gang? Jeg er ikke så god på akkurat det der altså.. 0 Siter
Gjest bakterieflora Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Seriøst? Hva er forskjellen med å varme opp posjonsvis og alt på en gang? Jeg er ikke så god på akkurat det der altså.. Man skal helst ikke varme opp fler enn to ganger. Jeg ville kasta resten av suppa. Særlig fiskesuppe. 0 Siter
Gemini Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Man skal helst ikke varme opp fler enn to ganger. Jeg ville kasta resten av suppa. Særlig fiskesuppe. Det har jeg også hørt. Nå er ikke jeg særlig flink på å lage opp store porsjoner, selv om det er aldri så smart, men om jeg gjør det, så gjør jeg som Elbereth foreslår. 0 Siter
Moraki Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Skrevet 8. februar 2005 Det har jeg også hørt. Nå er ikke jeg særlig flink på å lage opp store porsjoner, selv om det er aldri så smart, men om jeg gjør det, så gjør jeg som Elbereth foreslår. Hvorfor er du ikke på IRC da? Du er dypt savnet! 0 Siter
Elbereth Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Seriøst? Hva er forskjellen med å varme opp posjonsvis og alt på en gang? Jeg er ikke så god på akkurat det der altså.. Elementær grunnskolekunnskap. Man varmer ikke maten _tre_ ganger, fare for oppvekst av bakterier. Kan være fare ved andre gangs oppvarming også - det kommer an på mengden, og hvor raskt nedkjølt maten har vært. Er det en stor gryte fx kan maten holde seg varm innerst i midten i timevis etter at den er satt på kjøling. Enter bacteria. Etter andre gangs oppvarming skal maten _kastes_. *streng* 0 Siter
Gemini Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Hvorfor er du ikke på IRC da? Du er dypt savnet! Fordi jeg ganske nylig kom hjem fra jobb, og fordi jeg skulle prate litt med mannen min mm. Men så rakk jeg å slenge inn noen innlegg her innimellom da, for han var litt opptatt med sitt han også... :-) Kommer snart, må bare ordne litt mer her... :-) Men gøy å være savnet da! hihi Prospathw na biasomai..! 0 Siter
Moraki Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Skrevet 8. februar 2005 Elementær grunnskolekunnskap. Man varmer ikke maten _tre_ ganger, fare for oppvekst av bakterier. Kan være fare ved andre gangs oppvarming også - det kommer an på mengden, og hvor raskt nedkjølt maten har vært. Er det en stor gryte fx kan maten holde seg varm innerst i midten i timevis etter at den er satt på kjøling. Enter bacteria. Etter andre gangs oppvarming skal maten _kastes_. *streng* Jeg har ikke hatt noe særlig teori om emnet. Har bare gått i praksis i familien min. Er sikkert noen som har sagt det du sa, men du vet. What goes in, goes out :-) 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Jeg har ikke hatt noe særlig teori om emnet. Har bare gått i praksis i familien min. Er sikkert noen som har sagt det du sa, men du vet. What goes in, goes out :-) Ditt lille sitat kan bli en absolutt sannhet i en faderlig fart etter andre gangs oppvarming. *flirer rått og ondskapsfullt* 0 Siter
lex Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Elementær grunnskolekunnskap. Man varmer ikke maten _tre_ ganger, fare for oppvekst av bakterier. Kan være fare ved andre gangs oppvarming også - det kommer an på mengden, og hvor raskt nedkjølt maten har vært. Er det en stor gryte fx kan maten holde seg varm innerst i midten i timevis etter at den er satt på kjøling. Enter bacteria. Etter andre gangs oppvarming skal maten _kastes_. *streng* Greit å være forsiktig, men trenet lukt- og smakssans vil avsløre om suppa er dårlig før _du_ blir dårlig av å spise den. Strenge regler ang. når mat må kastes har størst nytte når det gjelder sterkt krydret mat hvor dårlig lukt delvis kan kamufleres. Fisk lukter blææh før man får mageproblemer. Om man skal servere mange, el. driver spisested skal man selvsagt være pinlig nøye. Til meg selv stoler jeg absolutt på min egen bedømming av lukt. De fleste kaster masse mat som er helt i orden. Ser disse spørsmålene dukke opp her med jevne mellomrom og undrer meg over at noen tror andre bedre enn dem selv kan bedømme maten i deres eget kjøleskap. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Mange supper blir faktisk BEDRE når de har blitt varmet opp igjen en gang eller to. Ikke noe problem, tror jeg. (Men jeg har ikke så peiling på fiskesuppe, da.) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.