Gå til innhold

Medisiner igjen NHD


splitting

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på Fontex og Cipralex? Jeg har gått opp mange kilo i periodene med Tolvon, Cipramil og Cipralex. Lurer på om det er greit å gå tilbake til Fontex.

Har Xanor samme "virkeområde"/funksjon som Vival? Kan Xanor tas til og fra når man kjenner at uroen tar overhånd? Er det like lett å bli avhengig av Xanor som av Vival?

Virker Xanor vektreduserende?

Må Truxal taes jevnlig for å gi effekt, eller kan den tas til og fra når behovet for litt "rammer" melder seg.

Hva er mest hensiktsmessig å ta for å sove: Truxal, Xanor, Nozinan, Imovane eller Vival?

Til opplysning: F33.3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke NHD men jeg skal forsøke å svare deg.

"Hva er forskjellen på Fontex og Cipralex? Fontex er et rent antidepressiva (brukes, tvangslidelser samt kortidsbehandling av bulimi). Fontex har langt færre bivirkninger enn Cipralex, nettopp fordi det er så ensrettet mot depresjon. Cipralex brukes ved behandling av depresjon, sosial fobi og panikklidelse.

"Jeg har gått opp mange kilo i periodene med Tolvon, Cipramil og Cipralex. Lurer på om det er greit å gå tilbake til Fontex." Tolvon kan, i motsetning til Fontex, virke appetittvekkende. Tenker du på å bytte medikamenter bør du gjøre dette i samråd med din lege.

"Har Xanor samme "virkeområde"/funksjon som Vival? Kan Xanor tas til og fra når man kjenner at uroen tar overhånd? Er det like lett å bli avhengig av Xanor som av Vival? Virker Xanor vektreduserende?" Xanor benyttes i tilfeller hvor klienten lider av panikksyndrom og når ingen annen behandling har vært vellykket. Xanor kan tas ved behov, men har og en risiko for tilvenning slik Vival har. Om man mister/øker matlysten av medikamentet vet jeg ikke.

"Må Truxal taes jevnlig for å gi effekt, eller kan den tas til og fra når behovet for litt "rammer" melder seg. Hva er mest hensiktsmessig å ta for å sove: Truxal, Xanor, Nozinan, Imovane eller Vival?" Truxal er antipsykotika, det virker mot tvangslidelser, angst/uro og spenninger i kroppen. Den bør tas jevnlig for å oppnå best effekt. (Fungerer dårlig som krisemedisin da virkningstiden er forholdsvis lang). Kan ha god innvirkning på søvn, men du bør ta dosen fast og ca en time før leggetid. Hva du burde velge om du kunne plukke fra øverste hylle? Jeg ville styrt unna Vival, da jeg vet den kan trigge angst. Hadde jeg kun hatt problemer med innsovningsfasen, men ellers sovet godt og uten oppvåkninger resten av natten, ville jeg valgt Imovane. Nozinan ville jeg aldri anbefalt, du kan risikere å føle deg "drogget" og ha hang- over langt ut på neste dag. Da gjenstår Truxal og Xanor. Har du panikksyndrom, ville jeg satset på Xanor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke NHD men jeg skal forsøke å svare deg.

"Hva er forskjellen på Fontex og Cipralex? Fontex er et rent antidepressiva (brukes, tvangslidelser samt kortidsbehandling av bulimi). Fontex har langt færre bivirkninger enn Cipralex, nettopp fordi det er så ensrettet mot depresjon. Cipralex brukes ved behandling av depresjon, sosial fobi og panikklidelse.

"Jeg har gått opp mange kilo i periodene med Tolvon, Cipramil og Cipralex. Lurer på om det er greit å gå tilbake til Fontex." Tolvon kan, i motsetning til Fontex, virke appetittvekkende. Tenker du på å bytte medikamenter bør du gjøre dette i samråd med din lege.

"Har Xanor samme "virkeområde"/funksjon som Vival? Kan Xanor tas til og fra når man kjenner at uroen tar overhånd? Er det like lett å bli avhengig av Xanor som av Vival? Virker Xanor vektreduserende?" Xanor benyttes i tilfeller hvor klienten lider av panikksyndrom og når ingen annen behandling har vært vellykket. Xanor kan tas ved behov, men har og en risiko for tilvenning slik Vival har. Om man mister/øker matlysten av medikamentet vet jeg ikke.

"Må Truxal taes jevnlig for å gi effekt, eller kan den tas til og fra når behovet for litt "rammer" melder seg. Hva er mest hensiktsmessig å ta for å sove: Truxal, Xanor, Nozinan, Imovane eller Vival?" Truxal er antipsykotika, det virker mot tvangslidelser, angst/uro og spenninger i kroppen. Den bør tas jevnlig for å oppnå best effekt. (Fungerer dårlig som krisemedisin da virkningstiden er forholdsvis lang). Kan ha god innvirkning på søvn, men du bør ta dosen fast og ca en time før leggetid. Hva du burde velge om du kunne plukke fra øverste hylle? Jeg ville styrt unna Vival, da jeg vet den kan trigge angst. Hadde jeg kun hatt problemer med innsovningsfasen, men ellers sovet godt og uten oppvåkninger resten av natten, ville jeg valgt Imovane. Nozinan ville jeg aldri anbefalt, du kan risikere å føle deg "drogget" og ha hang- over langt ut på neste dag. Da gjenstår Truxal og Xanor. Har du panikksyndrom, ville jeg satset på Xanor.

Du er en trofast person Thinkerbell! Det setter jeg stor pris på. Leser dine innelgg med interesse!

Jeg har ikke panikksyndrom. Derfor litt overrasket over Xanor. Ble litt usikker over å få to nye medikamenter som jeg ikke skjønner bruken av (Truxal og Xanor). Har fått gode innspill av deg og Bugge. Thanks!!! Er veldig usikker på om jeg kan stole på denne medisineringen. Har fått mye rart foreslått tidligere, og vil så inderlige gjerne ha en psykiaters synspunkt om det er greit å ta det jeg har fått. Det er så vanskelig å være kritisk når man sitter der ansikt til ansikt med fastlegen. Man er jo prisgitt en god relasjon, og vil gjerne være en grei pasient.

Takk i alle fall for dine tanker og råd.

Jeg føler meg ikke så alene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en trofast person Thinkerbell! Det setter jeg stor pris på. Leser dine innelgg med interesse!

Jeg har ikke panikksyndrom. Derfor litt overrasket over Xanor. Ble litt usikker over å få to nye medikamenter som jeg ikke skjønner bruken av (Truxal og Xanor). Har fått gode innspill av deg og Bugge. Thanks!!! Er veldig usikker på om jeg kan stole på denne medisineringen. Har fått mye rart foreslått tidligere, og vil så inderlige gjerne ha en psykiaters synspunkt om det er greit å ta det jeg har fått. Det er så vanskelig å være kritisk når man sitter der ansikt til ansikt med fastlegen. Man er jo prisgitt en god relasjon, og vil gjerne være en grei pasient.

Takk i alle fall for dine tanker og råd.

Jeg føler meg ikke så alene nå.

takk :)

Det er sannelig ikke rart man blir forvirret, er det vel? :) Det er bra du spør og er nysgjerrig, man skal ikke sluke alt en lege sier.

Med den diagnosen du har ville jeg nok utelatt xanor, men heller fokusert på truxal. Men jeg regner med du er plaget med angst og uro (det følger liksom med som perler på en snor). Du må tenke godt igjennom hvor plaget du er av den rene uroen og angsten i kroppen. Takler du det med pusteøvelser og slike ting eller trengs det sterkere saker. Altså kartlegg hvor preget du er av uroen før du bestemmer deg sammen med din lege om å prøve et medikament. Men jeg tror sannelig min hatt at Truxal kan hjelpe. Ikke har det den enorme hang-over`n man får ved nozinan og ikke det mat-kicket man opplever ved tolvon.Dessuten kan, som sagt tidligere, Truxal funke bra mot søvn.

Skriv ned en lapp om alt du lurer på og ta den med til legen ...det kan være godt å klamre seg fast til noe når man omsider har dristet seg inn dit :)

Lykke til Splitting

hilsen bella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...