Gjest løkblomst Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Jeg leste i en avis i dag om en sjef på et sykehus som leste journalene til de ansatte. Hvordan er det med slikt på syekhus og legesentere egentlig? Kan hvem som helst av de som jobber der gå inn og lese i journaler? Kan naboen min som jobber i respsjonen på det lokale legesenteret gå inn og lese journalen min hvis hun vil? Fint om noen som vet gidder å svare. 0 Siter
Gjest nickløs i dag Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 I praksis kan hun det. Men etisk sett har hun ikke lov. Andre behandlere har heller ikke lov å lese den, med mindre de er en del av teamet rundt pasienten. Overlegen har nok lov til å lese den, i og med at han/hun er ansvarlig for at journalføring etc. gjøres korrekt på arbeidsstedet. 0 Siter
cecily Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Med mindre en har noe med journalen å gjøre har en ikke lov til å lese, selv om en skulle ha tilgang. 0 Siter
Gjest helsesekretær Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Jeg jobber på et legesenter og har engasjert med litt i dette med innsyn i journal. Det ble sagt da vi fikk datajournal at det var mye sikrere enn papirjournaler. Min erfaring er at det motsatte er tilfelle. I papirjournalens tid måtte man fysisk gå inn på arkivet og hente papirjournalen for å lese den. Nå holder det med noen tastetrykk så har man tilgang. Jeg har forsøkt å ta opp med programvare-leverandøren at de må legge inn sperrer slik at det går an å sperre for ulike deler av journalen. Slik det fungerer nå kan ikke medarbeidere sperres fra å lese journal dersom de skal kunne skrive resepter, lage regningskort osv. Jeg håper det snart blir gjort noe med dette selv om jeg må si at min erfaring ikke er at ansatte sitter og nileser i journaler, det er det ikke tid til. Likevel bekymrer det meg at så mange har så enkel tilgang til journalene. 0 Siter
Gjest løkblomst Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Med mindre en har noe med journalen å gjøre har en ikke lov til å lese, selv om en skulle ha tilgang. Men blir det gjort rundt om? Er det vanlig å sniklese i journaler? 0 Siter
cecily Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Men blir det gjort rundt om? Er det vanlig å sniklese i journaler? Elektroniske journaler blir overvåket, slik at det blir sporet opp om noen leser journaler til f.eks kjente personer. Det blir litt tidkrevende å sjekke alle leste journaler og hvorfor, men om en enkelt lege leser "alt" vil nok det bli oppdaget og gransket ja. Jeg tror de fleste helsepersonell respekterer taushetsplikt og vern om pasientrettighetene. Så, nei, jeg tror ikke det er så vanlig. 0 Siter
Gjest løkblomst Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 I praksis kan hun det. Men etisk sett har hun ikke lov. Andre behandlere har heller ikke lov å lese den, med mindre de er en del av teamet rundt pasienten. Overlegen har nok lov til å lese den, i og med at han/hun er ansvarlig for at journalføring etc. gjøres korrekt på arbeidsstedet. Ok, takk skal du ha. Vet du om det er vanlig at det føres kontroll med hvem som har lest i journalene? Han jeg leste om ble tatt fordi de ansatte ble lært opp i å bruke loggen for å se hvem som hadde lest journalene. Det er kanskje bare på store sykehus at slikt sjekkes? 0 Siter
Gjest løkblomst Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Elektroniske journaler blir overvåket, slik at det blir sporet opp om noen leser journaler til f.eks kjente personer. Det blir litt tidkrevende å sjekke alle leste journaler og hvorfor, men om en enkelt lege leser "alt" vil nok det bli oppdaget og gransket ja. Jeg tror de fleste helsepersonell respekterer taushetsplikt og vern om pasientrettighetene. Så, nei, jeg tror ikke det er så vanlig. Jeg håper du har rett, men noe sier meg at det må være veldig fristende å snoke litt i en slektning eller nabos journal hvis du kan gjøre det med et par tastetrykk... 0 Siter
Gjest løkblomst Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Jeg jobber på et legesenter og har engasjert med litt i dette med innsyn i journal. Det ble sagt da vi fikk datajournal at det var mye sikrere enn papirjournaler. Min erfaring er at det motsatte er tilfelle. I papirjournalens tid måtte man fysisk gå inn på arkivet og hente papirjournalen for å lese den. Nå holder det med noen tastetrykk så har man tilgang. Jeg har forsøkt å ta opp med programvare-leverandøren at de må legge inn sperrer slik at det går an å sperre for ulike deler av journalen. Slik det fungerer nå kan ikke medarbeidere sperres fra å lese journal dersom de skal kunne skrive resepter, lage regningskort osv. Jeg håper det snart blir gjort noe med dette selv om jeg må si at min erfaring ikke er at ansatte sitter og nileser i journaler, det er det ikke tid til. Likevel bekymrer det meg at så mange har så enkel tilgang til journalene. Takk for svaret. Det er godt å høre at det jobbes med å forbedre systemet. Selv om de fleste har anstendighet nok til å la være å snoke i andres journaler finnes det sikkert også mange som gjør det. Det må for eksempel være veldig ekkelt for de som bor på små steder å vite at fortrolige opplysninger kan hentes ut av alle som jobber på legekontoret. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Jeg håper du har rett, men noe sier meg at det må være veldig fristende å snoke litt i en slektning eller nabos journal hvis du kan gjøre det med et par tastetrykk... Det har jeg ikke tid til å vurdere å gjøre engang... Men muligheten finnes jo der, selvsagt...Om jeg ønsker å bryte loven. Akkurat som som jeg ganske enkelt kan ta med meg varene i butikken uten å betale - men dette er også ulovlig... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.