Gå til innhold

Det er så urettferdig!

Anbefalte innlegg

Gjest Se muligheter.
Skrevet

Jeg sitter hjemme.

Ja, det skjønner jeg. Men hva slags stol sitter på?

Når du klarer å sitte å skrive dette, og greier føde 3 barn, da klarer du vel å sitte på en kontorstol noen timer daglig.

Jeg gikk med vond rygg i 2 måneder etter et fall i slalombakken. Jeg hadde problemer med å sitte på do.

Men jeg greide å være på jobb hver dag. Jeg danderte til med puter i ryggen og jeg regulerte stolen etter behov.

Jeg synes du har en negativ innstilling, når du sier at du ikke greier å jobbe og heller ikke finner jobb.

Det kan ta tid å finne jobb, men jeg synes det virker som du har bestemt deg for at du ikke skal finne jobb.

Det er klart du finner en jobb til slutt. Du må bare bestemme deg for det.

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hønemoren

11

• Dorthe

10

• Ade|ina

8

• Osiris

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er 36, er gift og med tre barn.

Fikk uføretrygd så lett som bare det.

Alt avhenger av legen. Legen her i bygda er "snill". Her har omtrent alle kvinner over 40 uføretryd og trygdebil.

Ja, jeg vet det er et provoserende innlegg, men jeg ville være hjemme med mine barn, og da var dette eneste mulighet.

Har ikke dårlig samvittighet engang.

Skrevet

Alt avhenger av legen. Legen her i bygda er "snill". Her har omtrent alle kvinner over 40 uføretryd og trygdebil.

Ja, jeg vet det er et provoserende innlegg, men jeg ville være hjemme med mine barn, og da var dette eneste mulighet.

Det er ikke bare 1 lege som bestemmer, veien er lengre enn som så.....her ihvertfall.

Det er vel trygdekontoret som har siste ordet, etter at man også må til vurdering hos deres kontrolleger. Etter det må saken opp i fylkestrygdekontoret for endelig godkjenning. For min del var jeg hos to leger som trygdekontoret henviste meg til. En av dem måtte jeg gå hos i halvannet år mens jeg gikk på rehalibiteringspenger. Denne legen innstilte deretter på trygd. Det ble akspeptert av trygdekontoret.I denne perioden hadde ikke min fastlege noe med meg å gjøre og kunne ikke bestemme fra eller til om jeg skulle få trygd.

Skrevet

Jeg har selv diagnosen og er godt voksen.

Jobbet med fibromylgipasienter i alle aldre og vet hvordan dem sliter, i alle aldre. Det er mange unge som rammes og jeg kjenner mange som har fått trygd i yngre alder og fått en mye bedre hverdag, kan styre dagen sin selv i eget tempo og etter dagsformen. Dagsformen går veldig opp og ned når man har denne diagnosen. Som en revmatolog (som har satt seg godt inn i diagnosen) sa: Man er kronisk utbrent, slik kan alle plagene kort forklares.

Bare det at man plages med dårlig søvn er jo ille i seg selv, søvn er veldig viktig. Ikke unaturlig at det tar flere timer å komme til seg selv om morgenen pga muskelstivhet.

Jeg skjønner alle som sliter, ung eller gammel, både ut fra egen erfaring og alle jeg har hatt kontakt med.

Gjest 0skatteyter
Skrevet

Jeg ble syk etter de to første, den tredje var ikke planlagt. Mener du jeg skulle ta abort??

Merkelig at du greier å konkludere med at jeg mente du skulle ta abort, ut fra det jeg skrev.

Du skriver bl.a. at du ihvertfall kunne tenke deg tidsbegrenset ufør mens barna dine er små, samtidig synes du legen din er ugrei fordi han mener uføretrygd er beregnet for de som er invalide. Vet du i det hele tatt hva ordet invalid betyr?

Synes innleggene dine ikke bærer preg av at du er reellt syk, men skinner igjennom at du vil ha trygd ut fra bekvemmelighetsårsaker. Dette er selvfølgelig grunnen til at legen din ikke backer deg opp. Sier ikke at det ikke forekommer at legestanden tar feil, for all del, men tror ikke at din gjør det i dette tilfellet.

Vil presisere at siden jeg ikke kjenner deg kan jo du være 100% ufør for alt jeg vet, men ut fra dine innlegg her virker det ikke slik.

Gjest beklager
Skrevet

Uansett om du snakker sant eller ikke, så er nettopp dette grunnen til at vi ikke vil kunne opprettholde slike velferdstjenester til de som faktisk tregner dem.

Skrevet

Tøyser du, eller er dette seriøst. Vær snill og svar ærlig.

Jeg syntes nemlig ikke dette er noe å tøyse med. Så kan du være så snill å svare meg ærlig?

Skrevet

Det er jo faktisk pga barna alt blir værre. Synd å si det, men sånn er det. Hadde jeg hatt råd til barnehage for dem så kunne det vært muligheter for at jeg etter hvert kunne klart å komme meg i en jobb. Sånn situasjonen er nå, så blir det alt for mye for meg å ha dem alene store deler av dagen. Bytte dem inn igjen er ikke mulig, ikke at jeg ville gjort det heller da.

Jeg har gått på yrkesrettet attføring og er ferdig med det uten resultat. Så det løpet er vel kjørt for meg for alt jeg vet.

Skal jeg få meg en utdannelse nå så må jeg betale det selv og hvor tar jeg pengene fra??

Har studielån på rundt 100.000 fra før. Tror du jeg får mer? Stipend?

Og bare så det er sagt, jeg er ikke ei som VILL være hjemme.

"Hadde jeg hatt råd til barnehage for dem så kunne det vært muligheter for at jeg etter hvert kunne klart å komme meg i en jobb. Sånn situasjonen er nå, så blir det alt for mye for meg å ha dem alene store deler av dagen."

Jaha, og det vil si at du klarer en jobb. Ikke for å være spydig på noen som helst måte, bare så det er sagt.

MEN

Hvis du da hadde klart en jobb med ungene i barnehagen - som du sier. Hva da når du kom sliten hjem? Hadde du greid å ta deg av ungene da, for de er jo der etter jobben også, så da blir det vel dobbelt jobb eller?

Jeg har litt vanskelig for å forstå dette i og med du sier at du hadde klart en jobb hvis ungene hadde vært i barnehage, og samtidig syntes du det er urettferdig at du ikke får uføretrygd fordi du har så vondt.

Skrevet

Vet du, jeg leste innlegget ditt om igjen for å prøve å finne ut om dette var en spøk. Hvis det er det så er den dårlig.

Alle damer over 40 i bygda har uføretrygd og trygdebil. Dette kan ikke være denne 'snille', 'slemme', 'dumme', 'gode' eller hva det nå er legen.

Noe så vanvittig dum spøk har jeg ikke sett i hele mitt liv.

Skrevet

Det er ikke bare 1 lege som bestemmer, veien er lengre enn som så.....her ihvertfall.

Det er vel trygdekontoret som har siste ordet, etter at man også må til vurdering hos deres kontrolleger. Etter det må saken opp i fylkestrygdekontoret for endelig godkjenning. For min del var jeg hos to leger som trygdekontoret henviste meg til. En av dem måtte jeg gå hos i halvannet år mens jeg gikk på rehalibiteringspenger. Denne legen innstilte deretter på trygd. Det ble akspeptert av trygdekontoret.I denne perioden hadde ikke min fastlege noe med meg å gjøre og kunne ikke bestemme fra eller til om jeg skulle få trygd.

Vel, sånn er det ikke her. Her er det en eneste lege som skriver anbefaling. Trygdekontorets lege leser denne, og skal så uttale seg.

Hvis første lege har skrevet det han skal, kan ikke trygdekontorets lege si noe. Han kan ikke overprøve den legen som faktisk har undersøkt pasienten.

Hos meg sto det at jeg var helt uten mulighet til noengang å komme i arbeid. Slapp rehabilitering også, etter legeerklæring.

Det tok nesten to år fra første gang jeg søkte, og da fikk jeg etterbetalt 130.000 kroner.

Alle burde vite hvor lett det er å få uføretrygd, se bare på alle de innvandrersakene som var oppe i media for en tid tilbake. Også psykologen i Oslo, som drev Luciastiftelsen, han fikk jo uføretrygdet en god del venner og bekjente.

Skrevet

Du kan ikke få uføretrygd fordi du har små barn. Det er helt innlysende, det har ingenting med saken å gjøre. Du sier lenger nede i tråden at du har studielån, da må du ha noen utdannelse. Du har datamaskin og greier å skrive på den. Det finnes mange muligheter for å jobbe hjemme til å begynne med, og det er mye bedre å klare seg selv enn å bli forsørget av samfunnet.

Du er nødt til å se mulighete rundt deg. Du bor ikke i en by, det kan være en fordel. Hvis du fikk et av barna før du ble 25 så er det stort nok i dag til å hjelpe til. De er ikke i førskolealderen alle sammen. Prøv å finne noen oppgaver som du kan gjøre når det passer deg hjemme. Hvis du er flink med hendene dine så kan du lage ting og selge. Hvis du er flink til å bake, hvorfor ikke prøve å bake kaker og selge. Hva med regnskap, kanskje noen trenger en som kan føre regnskap av og til. Hva med salg på internett. Hva med å skrive en bok. Hva med blomster som du kan dyrke i kjøkkenvinduet og selge.

DU MÅ SE MULIGHETER

Skrevet

Vel, sånn er det ikke her. Her er det en eneste lege som skriver anbefaling. Trygdekontorets lege leser denne, og skal så uttale seg.

Hvis første lege har skrevet det han skal, kan ikke trygdekontorets lege si noe. Han kan ikke overprøve den legen som faktisk har undersøkt pasienten.

Hos meg sto det at jeg var helt uten mulighet til noengang å komme i arbeid. Slapp rehabilitering også, etter legeerklæring.

Det tok nesten to år fra første gang jeg søkte, og da fikk jeg etterbetalt 130.000 kroner.

Alle burde vite hvor lett det er å få uføretrygd, se bare på alle de innvandrersakene som var oppe i media for en tid tilbake. Også psykologen i Oslo, som drev Luciastiftelsen, han fikk jo uføretrygdet en god del venner og bekjente.

Alle vet ikke hvor lett det er å få uføretrygd, heldigvis er det snudd om på det. Det er blitt mye strengere enn før, og psykologer kan i hvert fall ikke få noen på uføretrygd. De kan ikke sykemelde engang.

Sykemeldinger, attføringer og uføretrygd har gått over alle støvleskaft den siste tiden. Uføretrygd er for dem som er invalide som legen din sier, og ikke kan jobbe.

Et menneske som får hjerneslag eller hjerteinfarkt kan ikke jobbe f.eks. En som havner i bilulykke osv.

Det er ikke legen din som er slem, h*n følger bare reglene slik som er riktig.

Skrevet

Jøss, er det ingen over 40 som kan gå i bygda hos dere, har virkelig alle så store problemer med gangen at de ikke kan gå mer enn noen hundre meter.

Skrevet

Det er ikke lett å få uføretrygd i dag, og det bør heller ikke være SÅ lettvint som det du beskriver. Jeg kan ikke tenke meg at det er slik i dag noen steder i Norge, dette må være noen år siden?

I dag må de aller aller fleste innom både medisinsk og yrkesemssig rehabilitering før det søkes om uføretrygd. Restarbeidsevne skal testes ut. Det er MYE strengere i dag, kanskje litt vel strengt, men årsaken er nok slike lettvinthistorier som du beskriver. Folk som er sjuke og ikke kan arbeide skal ha rett til trygd uten å ha dårlig samvittighet. Ved å fortelle om hvor lettvint du og andre i bygda di får trygd så bidrar du til å stigmatisere folk med uføretrygd som trygdemisbrukere!

Folk ser tydeligvis på det å få uføretrygd ¨på to måter, noen "vinner i lotto", mens for andre er det et nederlag.

Skrevet

hei trøstesløs

Fibromyalgi er en sykdom som norske myndigheter ikke har tatt helt på alvor. WHO definerer fibromyalgi som bløtdelsrevmatisme, mens norske myndigheter ikke setter den i kategorien for revmatiske sykdommer.

Ta kontakt med lege og trygdekontor igjen og hør hvilke behandlinger du kan få. Dette kan være individuelt for fibropasienter, men de fleste av oss kjenner at vi blir ebdre av trening i varmebasseng. For min del så reduserer det smertene, øker bevegelighet og bedrer nattesøvn. Nå har jeg trent i varmebasseng i mange år og kjenner at det gir meg masse energi. 2 ganger basseng per uke holder meg oppe mye mer enn et stillesittende liv.

Dersom du forsøker dette så blir du nok ganske sliten de første gangene, men det er deilig sliten. Ikke sånn som når du våkner om morgenen og nesten ikke får på deg klær selv, og omtrent ikke makter tanken på alle plikter og oppgaver dagen vil medføre.

Har du råd til noen aromaterapibehandlinger så vil det også gjøre godt. Vi blir ikke kvitt denne sykdommen, men livskvaliteten vår avhenger av hvor godt vi greier å mestre den og det betyr at vi må skaffe oss kjennskap til hvordan sjukdommen virker, hva som trigger den, og hva som kan lindre.

Lykke til!

Gjest trøstesløs
Skrevet

hei trøstesløs

Fibromyalgi er en sykdom som norske myndigheter ikke har tatt helt på alvor. WHO definerer fibromyalgi som bløtdelsrevmatisme, mens norske myndigheter ikke setter den i kategorien for revmatiske sykdommer.

Ta kontakt med lege og trygdekontor igjen og hør hvilke behandlinger du kan få. Dette kan være individuelt for fibropasienter, men de fleste av oss kjenner at vi blir ebdre av trening i varmebasseng. For min del så reduserer det smertene, øker bevegelighet og bedrer nattesøvn. Nå har jeg trent i varmebasseng i mange år og kjenner at det gir meg masse energi. 2 ganger basseng per uke holder meg oppe mye mer enn et stillesittende liv.

Dersom du forsøker dette så blir du nok ganske sliten de første gangene, men det er deilig sliten. Ikke sånn som når du våkner om morgenen og nesten ikke får på deg klær selv, og omtrent ikke makter tanken på alle plikter og oppgaver dagen vil medføre.

Har du råd til noen aromaterapibehandlinger så vil det også gjøre godt. Vi blir ikke kvitt denne sykdommen, men livskvaliteten vår avhenger av hvor godt vi greier å mestre den og det betyr at vi må skaffe oss kjennskap til hvordan sjukdommen virker, hva som trigger den, og hva som kan lindre.

Lykke til!

Hva får deg til å tro jeg er stillesittende?

Er meget klar over at bevegelse er viktig.

Men det er også viktig å kunne ta det med ro når man trenger det, noe som er vanskelig nå.

Gjest trøstesløs
Skrevet

Du om det.

Det er ikke sånn at jeg vil være hjemme pga barna.

Jeg greier jo ikke å ta meg av dem alene og ønsker barnehageplass til dem, men vi har ikke råd til det.

Gjest trøstesløs
Skrevet

Merkelig at du greier å konkludere med at jeg mente du skulle ta abort, ut fra det jeg skrev.

Du skriver bl.a. at du ihvertfall kunne tenke deg tidsbegrenset ufør mens barna dine er små, samtidig synes du legen din er ugrei fordi han mener uføretrygd er beregnet for de som er invalide. Vet du i det hele tatt hva ordet invalid betyr?

Synes innleggene dine ikke bærer preg av at du er reellt syk, men skinner igjennom at du vil ha trygd ut fra bekvemmelighetsårsaker. Dette er selvfølgelig grunnen til at legen din ikke backer deg opp. Sier ikke at det ikke forekommer at legestanden tar feil, for all del, men tror ikke at din gjør det i dette tilfellet.

Vil presisere at siden jeg ikke kjenner deg kan jo du være 100% ufør for alt jeg vet, men ut fra dine innlegg her virker det ikke slik.

Det er nok jeg som ikke greier å ordlegge meg riktig.

Gjest trøstesløs
Skrevet

"Hadde jeg hatt råd til barnehage for dem så kunne det vært muligheter for at jeg etter hvert kunne klart å komme meg i en jobb. Sånn situasjonen er nå, så blir det alt for mye for meg å ha dem alene store deler av dagen."

Jaha, og det vil si at du klarer en jobb. Ikke for å være spydig på noen som helst måte, bare så det er sagt.

MEN

Hvis du da hadde klart en jobb med ungene i barnehagen - som du sier. Hva da når du kom sliten hjem? Hadde du greid å ta deg av ungene da, for de er jo der etter jobben også, så da blir det vel dobbelt jobb eller?

Jeg har litt vanskelig for å forstå dette i og med du sier at du hadde klart en jobb hvis ungene hadde vært i barnehage, og samtidig syntes du det er urettferdig at du ikke får uføretrygd fordi du har så vondt.

Jeg har jo en mann, som hjelper meg når han er hjemme fra jobb.

Jeg er nok kanskje mest bitter for at jeg ikke fikk fortsette attføringstiltaket.

Jeg har ikke sagt at jeg overhode ikke greier å jobbe.

Skrevet

Det er altså veldig forskjellig innen samme landet hvor lett/vanskelig dette er og det er fælt det skal være sånn.

Jeg for min del synes rundgangen gikk greit selv om det tok tid. Man vil jo helst klare å være i jobb, men er man syk så er det jammen ikke lett og i tillegg møte motgang hele veien innen dette systemet, som mange gjør.

Klart det ikke er rettferdig i alle tilfelle heller, leger er forskjellig og likeså de på trygdekontoret. Kjenner ei som fikk trygd pga ryggen og etter en stund begynte som dagmamma for 3 små unger, at hun orket.....!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...