Gå til innhold

Det er så urettferdig!

Anbefalte innlegg

Gjest polyester
Skrevet

Jeg har jo en mann, som hjelper meg når han er hjemme fra jobb.

Jeg er nok kanskje mest bitter for at jeg ikke fikk fortsette attføringstiltaket.

Jeg har ikke sagt at jeg overhode ikke greier å jobbe.

Da svarer du jo egentlig på det selv da "Jeg sier jo ikke at jeg ikke overhodet klarer å jobbe". Der ligger jo svaret i at du ikke får uføretrygd. Og dette med barna skulle du ha tenkt på før du satte dem til verden (jeg leste lenger opp her at du ble syk før du fikk tre barn også).

Så konklusjonen er at du må ta ansvar for dine egne valg her i livet, og ikke regne med at samfunnet betaler for deg!

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hønemoren

11

• Dorthe

10

• Ade|ina

8

• Osiris

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest for et dusteinnlegg
Skrevet

Jeg synes du er jævli frekk jeg som tror at du kan få uføretrygd når du orker å ta deg av tre unger og det er grunnen til at du vil ha uføretrygd.

Klarer man ikke tre unger og jobb kan man la være å sette så mange unger til verden.

Arbeidssky er du og lat som tror at uføretrygd er for dem som ikke orker å jobbe fordi de har unger.

Skrevet

Du kan ikke få uføretrygd fordi du har små barn. Det er helt innlysende, det har ingenting med saken å gjøre. Du sier lenger nede i tråden at du har studielån, da må du ha noen utdannelse. Du har datamaskin og greier å skrive på den. Det finnes mange muligheter for å jobbe hjemme til å begynne med, og det er mye bedre å klare seg selv enn å bli forsørget av samfunnet.

Du er nødt til å se mulighete rundt deg. Du bor ikke i en by, det kan være en fordel. Hvis du fikk et av barna før du ble 25 så er det stort nok i dag til å hjelpe til. De er ikke i førskolealderen alle sammen. Prøv å finne noen oppgaver som du kan gjøre når det passer deg hjemme. Hvis du er flink med hendene dine så kan du lage ting og selge. Hvis du er flink til å bake, hvorfor ikke prøve å bake kaker og selge. Hva med regnskap, kanskje noen trenger en som kan føre regnskap av og til. Hva med salg på internett. Hva med å skrive en bok. Hva med blomster som du kan dyrke i kjøkkenvinduet og selge.

DU MÅ SE MULIGHETER

Dyrke blomster i vinduskarmen?! Da er det vel bare å avskaffe hele uføretrygdordningen, for "alle" kan jo klare det. Faktisk så er hele arbeidsledighetsproblemet løst også! (Uten å ta stilling til tilfellet i denne tråden.)

Skrevet

Ikke alt går som planlagt. Den siste var ikke det.

Hvorfor planla du ikke? Du har jo ikke ansvarsfølelse i det hele tatt. Det er faktisk ikke så vanskelig å ikke bli gravid for dem som har litt omløp i hodet

Skrevet

Det kommer nok an på hvor man bor hvor lett det er å skaffe seg jobb uten utdannelse.

Du har jo utdannelse. Og gått på attføring og nektet å fortsette etter sistemann. Alle vet at man må rett tilbake 6 uker etter fødselen. At du ikke får jobb, gir deg ikke rett til uføretrygd.

Skrevet

Jeg har hatt diagnosen siden jeg var 25 år.

Vanskelig å få til et opplærings og mestringsopphold også da jeg er hjemmeværende for tiden. Har ikke barna i barnehage.

Har valgt å gjøre det sånn, men det er veldig vanskelig å klare seg med én inntekt når man har 3 barn å forsørge i tillegg.

Å hvorfor er det så vanskelig. Du har jo mann og familie rundt deg. Du høres ut som du ikke gidder å gjøre noe med situasjonen og da kan du jo bare ha det som du har det.

Skrevet

Dyrke blomster i vinduskarmen?! Da er det vel bare å avskaffe hele uføretrygdordningen, for "alle" kan jo klare det. Faktisk så er hele arbeidsledighetsproblemet løst også! (Uten å ta stilling til tilfellet i denne tråden.)

Så enkelt er det ikke. Jeg prøvde å telle frem mange muligheter for å inspirere et menneske jeg ikke kjenner. Jeg kunne også ha sagt rett deg opp og tell stjernenen på himmelen og før et register over dem.

Skrevet

Jeg synes du er jævli frekk jeg som tror at du kan få uføretrygd når du orker å ta deg av tre unger og det er grunnen til at du vil ha uføretrygd.

Klarer man ikke tre unger og jobb kan man la være å sette så mange unger til verden.

Arbeidssky er du og lat som tror at uføretrygd er for dem som ikke orker å jobbe fordi de har unger.

Nå synes jeg du er urettferdig som beskyler henne for å være arbeidssky og lat når hun har det vondt. Hun trenger heller et puff i ryggen for å rette seg opp og komme seg videre. Jeg er enig med deg i at en bør ikke blande sammen lysten til å ta seg av egne barn og uføretrygd.

Skrevet

Nå synes jeg du er urettferdig som beskyler henne for å være arbeidssky og lat når hun har det vondt. Hun trenger heller et puff i ryggen for å rette seg opp og komme seg videre. Jeg er enig med deg i at en bør ikke blande sammen lysten til å ta seg av egne barn og uføretrygd.

Men det virker jo som hun overhode ikke er interessert i å gjøre det beste ut av situasjonen. Hun vil jo ikke jobbe men være hjemme med barna og det orker hun jo. Hvis alle som ville være hjemmeværende skulle få uføretrygd, hadde det vært ille. Har ikke landet nok med kontantstøtten.

Skrevet

Edel tanke, god idè, dog: Jeg er meget ufrivillig arbeidsledig, men kunne neppe klart å dyrke frem noe i vinduskarmen. Alle planter som kommer inn i mitt hus dør innen noen uker...

PÅ den annen side er jeg flink til å skaffe meg arbeide, i hvertfall for perioder. :D

Skrevet

Men det virker jo som hun overhode ikke er interessert i å gjøre det beste ut av situasjonen. Hun vil jo ikke jobbe men være hjemme med barna og det orker hun jo. Hvis alle som ville være hjemmeværende skulle få uføretrygd, hadde det vært ille. Har ikke landet nok med kontantstøtten.

Jo jeg er enig i at hun uttrykker seg naivt, men hun må ta tak i situasjonene i dag og den inkluderer alle de barna hun har fått. Det er ikke mulig å gjøre noe med at dem har hun og må ta vare på dem. Legen har helt rett i at uføretrygd er for invalide, og så lenge det er noen arbeidsevner igjen skal den ikke innvilges.

"Jeg lovet deg aldri en rosenhage" står et sted. Livet er ikke lett, og det er heller ingen som har sagt at det skal være det.

Skrevet

Edel tanke, god idè, dog: Jeg er meget ufrivillig arbeidsledig, men kunne neppe klart å dyrke frem noe i vinduskarmen. Alle planter som kommer inn i mitt hus dør innen noen uker...

PÅ den annen side er jeg flink til å skaffe meg arbeide, i hvertfall for perioder. :D

Det var det som var poenget: å skaffe seg noen beskjeftigelse. Holdt på å kaste alle mine blomster som sto døde pga. mangel på stell. Kanskje jeg kom på det derfor:) Det viktigste er ikke hva hun tar seg til, men å gripe fatt i situsjonen som den er og ikke skylde på legen og trygdesystemet.

Skrevet

Vel, sånn er det ikke her. Her er det en eneste lege som skriver anbefaling. Trygdekontorets lege leser denne, og skal så uttale seg.

Hvis første lege har skrevet det han skal, kan ikke trygdekontorets lege si noe. Han kan ikke overprøve den legen som faktisk har undersøkt pasienten.

Hos meg sto det at jeg var helt uten mulighet til noengang å komme i arbeid. Slapp rehabilitering også, etter legeerklæring.

Det tok nesten to år fra første gang jeg søkte, og da fikk jeg etterbetalt 130.000 kroner.

Alle burde vite hvor lett det er å få uføretrygd, se bare på alle de innvandrersakene som var oppe i media for en tid tilbake. Også psykologen i Oslo, som drev Luciastiftelsen, han fikk jo uføretrygdet en god del venner og bekjente.

Og dette er jo nettopp årsaken til at trygdekontoret nå skal gå igjennom alle uføresaker, og avslutte de uføreutbetalinger som de av ulike årsaker finner grunnløse.

Du tar feil når du sier at trygdekontoret ikke kan overprøve legen. Det har de full anledning til.

Et godt initiativ som sikkert vil ta noe tid, men som den norske stat helt sikkert vil spare en del penger på.

Skrevet

Jo jeg er enig i at hun uttrykker seg naivt, men hun må ta tak i situasjonene i dag og den inkluderer alle de barna hun har fått. Det er ikke mulig å gjøre noe med at dem har hun og må ta vare på dem. Legen har helt rett i at uføretrygd er for invalide, og så lenge det er noen arbeidsevner igjen skal den ikke innvilges.

"Jeg lovet deg aldri en rosenhage" står et sted. Livet er ikke lett, og det er heller ingen som har sagt at det skal være det.

Det har du helt rett i. Men det jeg mener er at hvis man får tre barn så kan man ikke forlange uføretrygd for å være hjemmeværende fordi man ikke orker å jobbe samtidig.

Skrevet

Det var det som var poenget: å skaffe seg noen beskjeftigelse. Holdt på å kaste alle mine blomster som sto døde pga. mangel på stell. Kanskje jeg kom på det derfor:) Det viktigste er ikke hva hun tar seg til, men å gripe fatt i situsjonen som den er og ikke skylde på legen og trygdesystemet.

Finns det virkelig flere blomsterdrepere der ute? :D Ellers er vi skjønt enige mht. hovedinnlegget! Det gjelder å være litt kreativ.:)

Skrevet

Det har du helt rett i. Men det jeg mener er at hvis man får tre barn så kan man ikke forlange uføretrygd for å være hjemmeværende fordi man ikke orker å jobbe samtidig.

Nei det er jeg helt enig i, og for meg viser dette hvor langt det norske samfunnet har gått når det gjelder uføretrygd. Det har vært noe totalt misforstått ved det begrepet i mange år.

Har selv vært syk og fått tilbud om hjelp til å få delvis uføretrygd,og historier om en del lykkelige voksne damer som aldri har hatt det så godt som å jobbe deltid og være delvis uføretrygdet. Kjenner noen av dem og skal ikke uttale meg om arbeidsevner, men økonomisk har de det veldig godt siden de er gifte og har menn som tjener godt. De kan derfor reise på venninneturer osv. For meg er dette totalt misforstått.

Skrevet

Finns det virkelig flere blomsterdrepere der ute? :D Ellers er vi skjønt enige mht. hovedinnlegget! Det gjelder å være litt kreativ.:)

Blomsterdrepere ja for all del. Derfor ville jeg sårt trenge hjelp fra noen som ikke er det. Forsåvidt kan jeg skylde på at jeg har pusset mye opp de siste årene, at jeg reiser mye og er lite hjemme. Men noen ganger tror jeg at blomstene ikke tåler å være rundt meg:)

Skrevet

Vel, sånn er det ikke her. Her er det en eneste lege som skriver anbefaling. Trygdekontorets lege leser denne, og skal så uttale seg.

Hvis første lege har skrevet det han skal, kan ikke trygdekontorets lege si noe. Han kan ikke overprøve den legen som faktisk har undersøkt pasienten.

Hos meg sto det at jeg var helt uten mulighet til noengang å komme i arbeid. Slapp rehabilitering også, etter legeerklæring.

Det tok nesten to år fra første gang jeg søkte, og da fikk jeg etterbetalt 130.000 kroner.

Alle burde vite hvor lett det er å få uføretrygd, se bare på alle de innvandrersakene som var oppe i media for en tid tilbake. Også psykologen i Oslo, som drev Luciastiftelsen, han fikk jo uføretrygdet en god del venner og bekjente.

Jeg blir rett og slett provosert av det våset du skriver.

Skrevet

Jeg blir rett og slett provosert av det våset du skriver.

Helt enig.

Skrevet

Jeg er 36, er gift og med tre barn.

Fikk uføretrygd så lett som bare det.

Alt avhenger av legen. Legen her i bygda er "snill". Her har omtrent alle kvinner over 40 uføretryd og trygdebil.

Ja, jeg vet det er et provoserende innlegg, men jeg ville være hjemme med mine barn, og da var dette eneste mulighet.

Har ikke dårlig samvittighet engang.

Makan til pisspreik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...