Gå til innhold

Det er så urettferdig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne ikke "trøstesløs" fått rehabiliteringspenger i en periode. Frem til hun kunne begynt på attføring igjen?

Det kunne vel vært en ide. Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i saken, ei heller lest hele tråden.

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hønemoren

11

• Dorthe

10

• Ade|ina

8

• Osiris

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det kunne vel vært en ide. Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i saken, ei heller lest hele tråden.

Jeg tror det hadde vært en god idé for henne og forsøkt å få det. Så kunne hun fortsatt med attføringstiltaket senere.

Bare et innspill fra meg.

Skrevet

Ja, det er sant, men slik kommer det nok alltid til å være.

Jeg er takknemlig jeg, takknemlig for alt livet gir meg selv om jeg selvsagt skulle ønske jeg var frisk.

Etter mange år med kronisk sykdom og tapet av mitt første barn som døde under tragiske omstendigheter, prøver jeg å være livsglad og setter pris på de små gleder. Glad jeg er oppegående og siden jeg ikke klarer å være i fast jobb så kan jeg jo bruke gode perioder til å gi omsorg til mennesker som trenger det, både familie, kjente og beboere på dette bo og sercicesenteret jeg har blitt kjent med. Det gir meg en så god følelse å føle å være til hjelp og glede for andre.

Som jeg før har skrevet så mener jeg det er viktig å: Nyte de gode periodene og gjøre det beste ut av de dårlige. Oppover og nedoverbakker er det alltid....!

Jeg vet, tro du meg. Smerte er en del av mitt liv, men jeg velger å være evig optimist, og gir meg aldri :-)

Skrevet

Alle vet ikke hvor lett det er å få uføretrygd, heldigvis er det snudd om på det. Det er blitt mye strengere enn før, og psykologer kan i hvert fall ikke få noen på uføretrygd. De kan ikke sykemelde engang.

Sykemeldinger, attføringer og uføretrygd har gått over alle støvleskaft den siste tiden. Uføretrygd er for dem som er invalide som legen din sier, og ikke kan jobbe.

Et menneske som får hjerneslag eller hjerteinfarkt kan ikke jobbe f.eks. En som havner i bilulykke osv.

Det er ikke legen din som er slem, h*n følger bare reglene slik som er riktig.

Vel... Rehabiliteringspotensialet hos pasienter med de diagnosene du nevner, kan være betraktelig større enn hos mennesker med kroniske lidelser, hvor behandling ofte hverken kan stoppe eller lindre sykdomsutvikling!

Skrevet

Vel... Rehabiliteringspotensialet hos pasienter med de diagnosene du nevner, kan være betraktelig større enn hos mennesker med kroniske lidelser, hvor behandling ofte hverken kan stoppe eller lindre sykdomsutvikling!

Men siden man nesten har sluttet å rehabilitere folk i dette landet så vil de fleste falle utenfor arbeidslivet etter slik sykdom som bebba nevner.

Rehabilitering får lavere og lavere prioritet i helsesystemet.

Skrevet

Men siden man nesten har sluttet å rehabilitere folk i dette landet så vil de fleste falle utenfor arbeidslivet etter slik sykdom som bebba nevner.

Joa, men jeg kjenner/vet om *telle* 20-25 personer som er rehabilitert tilbake til arbeid etter slike diagnoser.

Hjertesykdom er "status", vet du, for det har vært en utpreget "mannesykdom". Samme med trafikkskadde også. Kanskje derfor de er mer "verdige"?

Nå mener jeg ikke at ALLE får den rehab de trenger, eller at alle kan rehabiliteres. Men jeg står fast ved at det ikke er (bør være) noen automatikk i at disse diagnosegruppene er mer selvsagte (og verdige) i forhold til å få utdelt trygdeytelser!

Forresten...du anbefalte tempurmadrass for en stund siden - nå er den i hus her, og det er grisegod å sove på! :-)

Skrevet

Joa, men jeg kjenner/vet om *telle* 20-25 personer som er rehabilitert tilbake til arbeid etter slike diagnoser.

Hjertesykdom er "status", vet du, for det har vært en utpreget "mannesykdom". Samme med trafikkskadde også. Kanskje derfor de er mer "verdige"?

Nå mener jeg ikke at ALLE får den rehab de trenger, eller at alle kan rehabiliteres. Men jeg står fast ved at det ikke er (bør være) noen automatikk i at disse diagnosegruppene er mer selvsagte (og verdige) i forhold til å få utdelt trygdeytelser!

Forresten...du anbefalte tempurmadrass for en stund siden - nå er den i hus her, og det er grisegod å sove på! :-)

Hjertesykdom er veldig status. Trafikkulykker er ikke. Rehabiliteringstida for dem har godt ned fra 8 mnd til 3 mnd på de siste årene. Folk blir sendt hjem uten å kunne kle på seg og tisse.

Skrevet

Hjertesykdom er veldig status. Trafikkulykker er ikke. Rehabiliteringstida for dem har godt ned fra 8 mnd til 3 mnd på de siste årene. Folk blir sendt hjem uten å kunne kle på seg og tisse.

Hm, har gått i den villfarelsen at trafikkulykke er status også, jeg.. Var ikke klar over at rehab tiden er gått så mye ned. Jaja, lærer noe nytt hver dag!

Skrevet

Hm, har gått i den villfarelsen at trafikkulykke er status også, jeg.. Var ikke klar over at rehab tiden er gått så mye ned. Jaja, lærer noe nytt hver dag!

Rehab får mindre og mindre penger hvert år. Men man kan jo dra på rehab og betale selv da men det har man sjelden råd til for man har jo regninger hjemme også.

Skrevet

Jeg tror at du forsto innlegget mitt, jeg er godt klar over at det finnes mange kroniske sykdommer som kvalifiserer til uføretrygd, men da har de gjort pasienten invalid. Ingen skal kunne bestille uføretrygd hos legen.

Skrevet

Det har aldri falt meg inn å rangere sykdommer/skader slik. Jeg har en far som er invalid etter hjerneslag. Min farfar døde av hjerneslag og hans mor igjen. I tillegg vet jeg om noen tanter. Jeg står i risiko for å få hjerneslag siden det er sterkt arvelig. Har aldri sett på det som noen status fremfor andre sykdommer. Når jeg stryker så er det samme hvordan, men jeg vil gjerne bli spart for å bli som min far ble for ti år siden. Kan godt tilføye at han har vist en utrolig styrke og levet et rikt liv, men likevel.

Skrevet

Og så lurer politikerne på hvorfor det stadig blir flere uføre her i landet...

Det eneste de fokuserer på nå er arbeidsmiljø, at folk som blir fx psykisk syke pga dårlig arbeidsmiljø eller andre forhold ved arbeidsplassen skal kunne komme tilbake til jobb igjen.

Sånn at fx en utbrent ikke får være sykemeldt og hente seg litt inn igjen, for det eneste saliggjørende er å være i jobb - for enhver pris - uansett om det faktisk er det som er best for den enkelte sykemeldte.

Men rehabilitering, som vil kunne få folk tilbake i jobb, eller i alle fall bli mindre hjelpetrengende i eget hjem, DET ser de visst ikke økonomisk gevinst av...

Det kommer kanskje en dag de får opp øya...

Skrevet

Og så lurer politikerne på hvorfor det stadig blir flere uføre her i landet...

Det eneste de fokuserer på nå er arbeidsmiljø, at folk som blir fx psykisk syke pga dårlig arbeidsmiljø eller andre forhold ved arbeidsplassen skal kunne komme tilbake til jobb igjen.

Sånn at fx en utbrent ikke får være sykemeldt og hente seg litt inn igjen, for det eneste saliggjørende er å være i jobb - for enhver pris - uansett om det faktisk er det som er best for den enkelte sykemeldte.

Men rehabilitering, som vil kunne få folk tilbake i jobb, eller i alle fall bli mindre hjelpetrengende i eget hjem, DET ser de visst ikke økonomisk gevinst av...

Det kommer kanskje en dag de får opp øya...

De har lagt halvparten av sengeplassene fra 1.mars i mitt tilfelle, fra 32 til 16 senger og det er snakk om 3000 mennesker.

Lurer hva de tenker på.

Skrevet

De har lagt halvparten av sengeplassene fra 1.mars i mitt tilfelle, fra 32 til 16 senger og det er snakk om 3000 mennesker.

Lurer hva de tenker på.

Hva de tenker med er i alle fall sikkert, og det er ikke den knollen som sitter på toppen av kroppen, men den delen som stikker høyest når de setter poteter...

Skrevet

Hva de tenker med er i alle fall sikkert, og det er ikke den knollen som sitter på toppen av kroppen, men den delen som stikker høyest når de setter poteter...

He he he.

Mange fine ord bruker de og det er mange bra regler men hva hjelper det når det mangler penger til å følge det opp.

Og Høybråten sto så flott på Karl Johan i fjor og lovte at dersom utestedene var utilgjengelige eller diskriminerte så skulle de miste skjenkebevilgningen og når loven skulle opp i stortinget ble det nedstemt. Ja, hvis man diskriminerer pga annen hudfarge så mister de bevilgningen men funksjonshemmede var tatt ut av loven.

Skrevet

Det har aldri falt meg inn å rangere sykdommer/skader slik. Jeg har en far som er invalid etter hjerneslag. Min farfar døde av hjerneslag og hans mor igjen. I tillegg vet jeg om noen tanter. Jeg står i risiko for å få hjerneslag siden det er sterkt arvelig. Har aldri sett på det som noen status fremfor andre sykdommer. Når jeg stryker så er det samme hvordan, men jeg vil gjerne bli spart for å bli som min far ble for ti år siden. Kan godt tilføye at han har vist en utrolig styrke og levet et rikt liv, men likevel.

Med status mente jeg _ikke_ status blandt "menigmann", men blandt medisinsk ekspertise.

Status i betydning av hva som er "kult" å forske på, vel ansett å satse penger på, "få til" osv. Noen ting er lettere å få forkningsmessige resultater, hardcore mekanistisk forskningstradisjon. EKG, ultralyder, blodprøver osv.

Tradisjonelt ser man at det ofte er mannsdominerte sykdommer som oppnår denne populariteten blandt medisinerne og annet fagfolk. Dette gir deretter utslag for "rehabiliteringsprosenten".

Er forøvrig enig i at en ikke skal kunne "bestille" trygdeytelser, hverken etter hjerteinnfarkt, slag eller leddigkt feks.

Skrevet

Med status mente jeg _ikke_ status blandt "menigmann", men blandt medisinsk ekspertise.

Status i betydning av hva som er "kult" å forske på, vel ansett å satse penger på, "få til" osv. Noen ting er lettere å få forkningsmessige resultater, hardcore mekanistisk forskningstradisjon. EKG, ultralyder, blodprøver osv.

Tradisjonelt ser man at det ofte er mannsdominerte sykdommer som oppnår denne populariteten blandt medisinerne og annet fagfolk. Dette gir deretter utslag for "rehabiliteringsprosenten".

Er forøvrig enig i at en ikke skal kunne "bestille" trygdeytelser, hverken etter hjerteinnfarkt, slag eller leddigkt feks.

Du har helt rett i det du skriver, men jeg har privat erfaring av depresjon/utbrenthet/angst/psykiske problemer eller hva det nå kalles og vet at det blir ikke høyt ansett blant noen. Ble sjokkert dengangen over at jeg opplevde at både arbeidsgiver og mange rundt meg nærmest prøvde å dytte meg ut i attføring/rehabilitering/uføretrygd. I dag er jeg aktiv som aldri før, og fullt ut arbeidsfør i mitt yrke. Det dummeste av alt var hvor liten støtte jeg fikk for å fungere i tilpasset jobb den tiden jeg virkelig trengte det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...