Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tidligere innlegg her om Atopisk eksem (betyr at kroppen reagerer på stoffer som vanligvis ikke utløser sykdom, årsaker er ukjent, men kan være arvelig disposisjon. Sannsynligvis har også min sønn de samme, symptomene. Atopi betyr merkverdighet.Sykdommen starter i barneåra, utslettene utvikler seg ofte til bøyefurene, slik som albuøyene, overarm, knehasene, rundt håndleddene, anklene. Det sies at man vokser sykdommen av seg, men hos noen går den over i en voksen, kronisk form.Det virker som min sønn har gode og dårlige perioder. Han er inne i en dårlig periode nå, med utslett (røde prikker i klynger (rasj), kløe og nedstemthet (søvnløse netter). Behandler han "klinisk"! Årsaker kan være reaksjon på matvarer, klær, sengklær, dyrehår, svette, klimaforandringer og psykiske forandringer (stress på skolen, sportslig forventninger, familie situasjon, osv.)Dette går vel nesten over til allergi i en form av overfølsomhet i immunforsvaret. Altså et stoff som kroppen oppfatter som fremmed, kalles antigen, som kommer inn i kroppen, reagerer immunforsvaret. Blant annet begynner en type hvite blodceller å produsere et spesielt antistoff eller motstoff for å uskadeliggjøre antigenet. Et slik antistoff eller motstoff (protein) for å uskadeliggjøre antigenet.Antistoffer er nyttige og gir beskyttelse mot sykdommer, men kan også gi skadelige reaksjoner, som allergi. Min sønn fikk påvist vebs/bie/mygg allergi når han var liten gutt. Jeg smører med Xylocain 5% som lindrer kløe og smerter i huden, men kan ikke brukes i åpne sår eller ved forbrenninger.Ønsker gjerne svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173522-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...