Gå til innhold

Hvorfor så mange uten tro på Gud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må jeg ha historiekunnskap for å tro at jesus hadde spist litt for mye psykeliske kaktuser? Det er nettopp fordi jeg HAR historiekunnskap jeg ikke kan forstå hvordan folk kan være kristne.

Heh-heh. Nei, dette kan jeg ikke diskutere med deg.

"............................"

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

29

• Goliath

24

• Hawkwind

14

• Scholar

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg står i statskirken, men har aldri hatt noe særlig personlig forhold til det å være kristen. Likevel er det en del av min identitet, og jeg vet ikke helt om jeg tror eller ikke tror. Det virker litt utrygt å bare kaste alt overbord og forekte Gud også, synes jeg. Vanskelig spørsmål dette.

Skrevet

Sæle ja, hver gang jeg ser dem blir jeg heller fristet til å tro på de gamle eventyrene. Maken til prototype på smørbukkfiguren som han nettverkssvindler-sønnen de har skal en jaggu lete lenge etter:-)

Og så moren selv, som kom med den fine uttalelsen: "Religionsfriheten i Norge gjelder kun kristne trossamfunn".

Det blir omtrent som da Henry Ford sa: "Du kan få bilen vår i hvilken farge du vil, så lenge den er svart."

:-)

Skrevet

Jeg står i statskirken, men har aldri hatt noe særlig personlig forhold til det å være kristen. Likevel er det en del av min identitet, og jeg vet ikke helt om jeg tror eller ikke tror. Det virker litt utrygt å bare kaste alt overbord og forekte Gud også, synes jeg. Vanskelig spørsmål dette.

Der tror jeg nok du er en representant for veldig mange :-)

"..........................."

Skrevet

Mye fordi vi ser så mye dobbeltmoral og fordømmelse fra den kanten som egentlig burde være mye mer liberale. De oppfører seg som om de gjør alt rett og alle andre er fortap. Har sett altfor mye og jeg spyr omtrent av det.

I tillegg er det svært vanskelig å vite hvilke trossamfun som er det riktige, alle sekter og trossamfunn mener at akkurat det de selv tror på er riktig, men det mener jo alle.

Tenk den dagen du blåser til himmels og der blir du stoppet i døra fordi du har vært tilknyttet et kirkesamfunn, men det riktige var dessverre Jehova eller kanskje det var muslim du skulle ha vært?

"Mye fordi vi ser så mye dobbeltmoral og fordømmelse fra den kanten som egentlig burde være mye mer liberale."

Er ikke sikker på om jeg er helt enig i det. Skal en religion nødvendigvis være så liberal? Er ikke det å påføre folk leveregler ut i fra religionen, og å ikke akseptere brudd på disse, en sentral del i religioner i utgangspunktet?

".........................."

Skrevet

Ikke for meg.

De blir for mye å ta her, men kort sagt dreier det seg om energi og dennes forskjellige former. Energi, som vi kjenner den i vitenskapen (for å lage strøm, varme etc.) kan ikke forsvinne. Den kan kun skifte form.

"........................."

Ja det hersker ingen tvil om at energien ikke forsvinner. Kroppen råtner og blir til jord hvor det vokser ny mat etc etc.

Men i en tråd om religion antok jeg at du mente "sjelen" eller "jeg'et". Jeg kan ikke se at det skulle være så usannsynlig å tenke på at den bare blir borte, selv om man skulle håpe at det ikke var sånn.

Henriette1365380130
Skrevet

*lol*

Joda, vi er nok best i Norge ;-) Som vanlig...

De andre landene har jo bare ikke skjønt det!

Nei, jeg mener ikke at noen er best, jeg mener bare at de som er religiøse ikke tror på noe fast, og at JEG personlig ikke ser hvordan i all verden de kan klare å tro på hva som står i bibelen.

Grunnen til at jeg nevnte Norge var at spørsmålet var om Norge. Jeg synes det er alt for mange religiøse i Norge også, jeg.

Skrevet

Der tror jeg nok du er en representant for veldig mange :-)

Jepp, jeg tror det.

Skrevet

"Har man sterke personlige motforestillinger mot hva andre foretar seg, bør man si det; istedet for å "legge skylda" for motforestillingen på en religion eller tro."

Men i en del tilfeller er det jo nettopp indoktrinert religiøs tro som gjør at man har slike motforestillinger.

".........................."

Det at man har en tro fritar ikke noe menneske fra ansvaret til å tenke selv ;-)

Skrevet

Ja det hersker ingen tvil om at energien ikke forsvinner. Kroppen råtner og blir til jord hvor det vokser ny mat etc etc.

Men i en tråd om religion antok jeg at du mente "sjelen" eller "jeg'et". Jeg kan ikke se at det skulle være så usannsynlig å tenke på at den bare blir borte, selv om man skulle håpe at det ikke var sånn.

Og hvordan vet du at ikke nettopp "sjelen" er energi?

Skrevet

Det at man har en tro fritar ikke noe menneske fra ansvaret til å tenke selv ;-)

...men i en del tilfeller er det desverre nettopp det som skjer :-)

Skrevet

Og hvordan vet du at ikke nettopp "sjelen" er energi?

Du bruker vitenskapelige beviste sannheter som at energi ikke forsvinner som understøttelse for at det er usannsynlig at alt forsvinner.

men det er ikke noe vitenskapelig bevis for at sjelen og tankene er energi.

Mulig du har rett, men ikke si at det er "mer sannsynlig" at det er det enn at det ikke er det, for det er et spørsmål mom tro, ikke viten.

Skrevet

Jeg er ikke religiøs, men innser at det er mangt jeg ikke forstår. Sikkert på grunn av store omveltninger / kriser i livet mitt har jeg mer og mer mista troen på en overordna "Gud" - jeg søker ikke slik trøst.

Respekterer dem som føler det annerledes, men jeg tror vi selv er ansvarlig for egne handlinger, og har et ansvar for å ivareta oss selv og omgivelsene våre på best mulig vis.

Især er det "alle guders" bakkemannskaper jeg har problemer med. Vil ha meg frabedt misjonering.

Skrevet

Du bruker vitenskapelige beviste sannheter som at energi ikke forsvinner som understøttelse for at det er usannsynlig at alt forsvinner.

men det er ikke noe vitenskapelig bevis for at sjelen og tankene er energi.

Mulig du har rett, men ikke si at det er "mer sannsynlig" at det er det enn at det ikke er det, for det er et spørsmål mom tro, ikke viten.

Jeg snakker ikke om bevis for noe som helst. Jeg snakker om hva jeg ser på som vitenskapelig (u)sansynlig. Dette er selfølgelig kun ut i fra det forsvinnende lille som vitenskapen vet, og med full bevissthet om at mange av "sannhetene" kan være feil.

"............................."

Skrevet

Jo eldre jeg blir, jo mindre tror jeg.

Det bare preller av, og jeg skjønner ikke hvordan folk kan _tro_ på myter og påstå at det er sant.

Kanskje jeg leser for mange bøker.

Fortsetter det sånn veit jeg ikke helt hvor det ender!

Henriette1365380130
Skrevet

For meg er heller spørsmålet HVORFOR tror så mange på Gud, både her i Norge og andre land?

For meg blir det så latterlig og dumt at jeg kan ikke skjønne hva folk tenker på.

Enig.

Gjest mumlegåsegg
Skrevet

Og så moren selv, som kom med den fine uttalelsen: "Religionsfriheten i Norge gjelder kun kristne trossamfunn".

Det blir omtrent som da Henry Ford sa: "Du kan få bilen vår i hvilken farge du vil, så lenge den er svart."

:-)

Hehe, kommer aldri til å glemme nyhetsinnslagene som rullet over skjermen da Mor Sæhle ble "avslørt" som verver i natures own-nettverket.

Anita Apeltun stående på terrasen hjemme mens hun blåholdt på noe krem fra dette selskapet som visstnok skulle være heldig for både utseende og mere til.

Hmmm..... Sæhle kontra utseende? Skurr, skurr.....

Tipper Natures Own fikk seg en liten PR-messig knekk der, ja

Skrevet

Fordi en barmhjertig og allemektig gud forlengst ville gjort noe med all jævelskapen i verden.

Han burde skjønt nå at det fri vilje greiene ikke fungerer så bra.

I tillegg burde han lett stoppet naturkatastrofer, det har iallefall ingenting med fri vilje å gjøre.

2.november 1755 var det et gigantisk jordskjelv i Portugal. Hvordan må det ha vært, uten noe som helst tekniske hjelpemidler?

Forøvrig dagen da Marie-Antoinette ble født, noe mange (i ettertid) har tolket profetisk

Skrevet

Nei, jeg mener ikke at noen er best, jeg mener bare at de som er religiøse ikke tror på noe fast, og at JEG personlig ikke ser hvordan i all verden de kan klare å tro på hva som står i bibelen.

Grunnen til at jeg nevnte Norge var at spørsmålet var om Norge. Jeg synes det er alt for mange religiøse i Norge også, jeg.

Henriette: regner med at hvis du i det hele tatt gifter deg en gang, så gjør du ikke det i kirken.

_Det_ hadde vært idiotisk.

Skrevet

Det Henriette faktisk skriver er ikke tåpelig, men snarere nærmere sannheten enn mange religiøse ønsker å innrømme.

For det er helt klart at i samfunn der lidelse, nød, lav allmennkunskap og lite tilgang på informasjon er "det normale", så er også behovet for religion og etterlevelse av den vesentlig større og mer omfattende enn i de samfunn som ikke har slike "problemer".

Det er ikke tåpelig, så fremt du da ikke mener at fakta er tåpelig?

Jeg mener ikke at det er fakta, så for meg blir det tåpelig. Folk kan mene hva de vil, jeg gir egentlig f. Jeg skrev bare denne tråden fordi jeg hadde et spørsmål om hvorfor det var sånn i Norge, ikke hvorfor akkurat du eller noen andre ikke er religiøse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...