Gå til innhold

Hvorfor så mange uten tro på Gud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei hun sier bare at det er overtro. Det er det jo også i våre øyne. Hva er det som er galt i å si det?

Det må jo være lov å si hva man tror på ikke tror på.

Det er mer arrogant å påstå at vi som ikke tror, lider av usikkerhet, umodenhet og mangel på kunnskap.

Hvordan i alle dager kan du si det?

Hva slags kunnskap har du tilegnet deg som vi ikketroende har.

Jeg har lest bibelen jeg også, samt flere andre eventyrbøker.

Hei! Du virker litt forvirret. Derfor skal jeg ta meg bryet å forklare deg noe helt grunnleggende:

1) Bibelen er ingen eventyrbok. (En slik påstand gir svært lav poengsum på PISA-testen!)

2) Hun tillater seg å skille mellom sin egen tro og andres ev. overtro. Men hvordan vet hun at det ikke er hennes egen tro som er overtro?

Det er selvsagt ikke noe galt av henne i å legge egen uvitenhet for dagen -- men av hensyn til seg selv tror jeg hun bør holde slike meninger for seg selv.

"Det er mer arrogant å påstå at vi som ikke tror, lider av usikkerhet, umodenhet og mangel på kunnskap."

Det er det sikkert -- men det er denne debatten helt uvedkommende. Poenget er jo at dere også tror -- nemlig at deres tro er bedre enn andres. Om noe er overtro, så er det just det. Ironisk nok...

:)

"Hva slags kunnskap har du tilegnet deg som vi ikketroende har."

Spørsmålet ditt er igjen meningsløst i lys av denne debatten.

Du fremstår som en troende person -- så det du påstår, står rett og slett ikke til troende.

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

29

• Goliath

24

• Hawkwind

14

• Scholar

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da ønsker jeg deg god helg -- før vi igjen blir uenig...

I like måte Scholar!

ps: du fremstår også best når du klarer å la være å la din arroganse skinne igjennom - på samme måte som så mange andre av oss her:-)

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Hei! Du virker litt forvirret. Derfor skal jeg ta meg bryet å forklare deg noe helt grunnleggende:

1) Bibelen er ingen eventyrbok. (En slik påstand gir svært lav poengsum på PISA-testen!)

2) Hun tillater seg å skille mellom sin egen tro og andres ev. overtro. Men hvordan vet hun at det ikke er hennes egen tro som er overtro?

Det er selvsagt ikke noe galt av henne i å legge egen uvitenhet for dagen -- men av hensyn til seg selv tror jeg hun bør holde slike meninger for seg selv.

"Det er mer arrogant å påstå at vi som ikke tror, lider av usikkerhet, umodenhet og mangel på kunnskap."

Det er det sikkert -- men det er denne debatten helt uvedkommende. Poenget er jo at dere også tror -- nemlig at deres tro er bedre enn andres. Om noe er overtro, så er det just det. Ironisk nok...

"Hva slags kunnskap har du tilegnet deg som vi ikketroende har."

Spørsmålet ditt er igjen meningsløst i lys av denne debatten.

Du fremstår som en troende person -- så det du påstår, står rett og slett ikke til troende.

Du høres forfordelig arrogant og sint ut.

Når du blander min inteligens inn i dette, så gir du meg akkurat det inntrykket jeg dessverre har av mange som kaller seg religiøse.

Du har vanskelig for å takle at andre ikke tror. Det er det som er sakens kjerne.

Da er vi umodne og uopplyste.

Du har ikke noen mer grunn til å bli hissig over at andre kaller det overtro, enn at du kaller det "sannhet"

Jeg leser mellom linjene her at det er du mener. Du mener at din tro er en "sannhet", derfor blir du så hissig.

Men du VET ikke du heller, du bare tror.

Derfor er du ikke noe mer opplyst (selv om jeg ser du mener det) enn alle andre i denne tråden.

Skrevet

Når du blander min inteligens inn i dette, så gir du meg akkurat det inntrykket jeg dessverre har av mange som kaller seg religiøse.

Du har vanskelig for å takle at andre ikke tror. Det er det som er sakens kjerne.

Du har ikke noen mer grunn til å bli hissig over at andre kaller det overtro, enn at du kaller det "sannhet"

Jeg leser mellom linjene her at det er du mener. Du mener at din tro er en "sannhet", derfor blir du så hissig.

Derfor er du ikke noe mer opplyst (selv om jeg ser du mener det) enn alle andre i denne tråden.

Hei!

Det er trist å se at du ikke klarer å forholde deg til det jeg skriver, men istedenfor tillegger meg merkelige motiver som jeg slett ikke har.

Hvorfra du har det at jeg er "sint" fordi "du" og ev. andre etter sigende "ikke tror", er vel et spørsmål for psykologiforumet.

Men at du ikke klarer å forholde deg til det faktum at du også tror på noe (ikke nødvendigvis "gud"/"gudinne", mind you!), er åpenbart.

Det er mulig at du ikke klarer å forholde deg til mennesker som opplyser deg om fakta uten å beskylde dem for å være arrogant.

Deg om det.

Jeg har ikke blandet din intelligens inn i denne debatten -- men det er interessant at du tolker det jeg skriver på akkurat den urimelige måten. Så har jeg truffet et ømt punkt hos deg, har det vært helt utilsiktet. Jeg sparker aldri nedover!

Med mindre du kun, bare og helt alene forholder deg til rasjonal tenkning og/eller empiri i streng vitenskapelig forstand, er du troende så god som noen. Om du ikke tror på noe, vil du ikke kunne ha noe verdisett.

Noe sier meg at du ikke vet meget om vitenskapsteori. Og du har vel neppe studert religionshistorie /-vitenskap.

Du og dine likesinnede må gjerne tro at dere ikke tror -- slik andre må få tro på "gud", "ånd", "nisse", hulder" etc. Hvor interessant at din og andres tro er, skal her være usagt.

Men ut fra et postmodernistisk perspektiv er det imidlertid mer interessant å se på hvorfor det er så viktig for deg å skille mellom deg (som angivelig ikke tror) og dem (som tror).

Igjen: Jeg beklager om du føler deg ille berørt...

Skrevet

Jeg ville heller snudd på spørsmålet og spurt: Hvorfor er det så mange som tror på Gud?

Det er et interessant spørsmål. Enda mer interessant er det å spørre: Hvorfor tror alle på noe... Kanskje det å tro, dvs. religion i en eller annen form, er det som kjennetegner mennesket?

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Joda -- visst er det morsomt at Øverland avslører seg som en ignorant. Men jeg synes nå det er litt trist for ham at han lar seg fremstår som en klovn.

Tja, jeg er ikke sikker på hvem som er den største klovnen her.

Skrevet

Tja, jeg er ikke sikker på hvem som er den største klovnen her.

Det er virkelig ikke meningen å sette deg opp mot Øverland -- for meg er dere like store klovner begge to... Ok?

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Det er virkelig ikke meningen å sette deg opp mot Øverland -- for meg er dere like store klovner begge to... Ok?

Ha ha.

Skrevet

Jeg har aldri hatt noen Gudstro. Farmor fortalte at jeg stilte merkelige spørsmål når hun skulle ha oss til å be aftenbønn. For emg spilelr det ingen rolle hvordan kirken er. For meg fins det ingen Gud, og da kan ingen prester eller biskopers hanldinger endre på det. For meg blir det overtro og usannsynligheter.

Min gudinne er jorda, elementene, kreftene i naturen.

Men du tror sikkert på mye annet rart...

Skrevet

det er mislykket som er tilbake fra fastlegen for å erte på seg gud og hvermann igjen :-)

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

det er mislykket som er tilbake fra fastlegen for å erte på seg gud og hvermann igjen :-)

Ja etter det siste svaret under her, skjønner til og med jeg det.

Gjest Tvilerene
Skrevet

Glemte å skrive at jeg tror grunnen til at det er mange som ikke er kristne i Norge er at vi tenker oss om, vi har det mer eller mindre bra og trenger ikke noe å tro på for å lure oss selv. Vi har tilgang til mer informasjon enn mange andre land

Sssiden du tydliogvis tenker så mye så kan du vel også gi meg svar på dette?

Hva er årsaken til at noen er klarsynte/synske?

Hvorfor opplever jeg så ofte tankeoverføringer?

Hva med de som er nær døden opplevelser og som ser ned på sin egen kropp. Selv kjenner jeg en person som opplevde dette og at JEsus var der, alt var bare godt. Personen er helt normal og har en høy utdannelse.

Hvordan vil du forklare at noen blir helt friske like etter bønn? Dette er det mnage eksempler på.

Håper du har forklaringen siden du er så vidsynt og så mye mere inteligent enn de som er troende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...