Gå til innhold

Norsk rettssikkerhet...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt utrolig. Blir mer og mer forbannet på rettsvesenet her til lands. Dommerne må være noen hjerneløse amøber.

Jeg er en annen
Skrevet

Vanskelig å uttale seg om dette ut fra en så knapp framstilling i media.

Skrevet

Vanskelig å uttale seg om dette ut fra en så knapp framstilling i media.

Vanligvis så ville jeg vært enig med deg i det.

For det kan selvfølgelig være viktige detaljer som ikke er omtalt her.

Men i denne saken tror jeg likevel at statsadvokatens utsagn er helt riktig.

Det får være måte på å skulle legge vekt på konspirasjonsteorier.

For i teorien så er jo det meste mulig.....

Og da skal det enormt mye til for å få noen dømt i det hele tatt, om det skulle vektlegges slik det her ser ut til å ha blitt gjort.

Skrevet

Helt utrolig. Blir mer og mer forbannet på rettsvesenet her til lands. Dommerne må være noen hjerneløse amøber.

Innlegget ditt avslører vel heller at det muligens du som er, om ikke en hjerneløs amøbe, så i hvertfall en kunnskapsløs en. Du kan åpenbart lite eller ingenting om hvordan rettsvesenet virker.

Jeg må bare svare på denne typen utrolig dustete generaliseringer àla alle politkere, dommere, politi, journalister etc - er dumme. Den typen uttalelser sier meg bare én ting: Altfor mange har stemmerett her i landet

Skrevet

Innlegget ditt avslører vel heller at det muligens du som er, om ikke en hjerneløs amøbe, så i hvertfall en kunnskapsløs en. Du kan åpenbart lite eller ingenting om hvordan rettsvesenet virker.

Jeg må bare svare på denne typen utrolig dustete generaliseringer àla alle politkere, dommere, politi, journalister etc - er dumme. Den typen uttalelser sier meg bare én ting: Altfor mange har stemmerett her i landet

"Jeg må bare svare på denne typen utrolig dustete generaliseringer àla alle politkere, dommere, politi, journalister etc - er dumme. Den typen uttalelser sier meg bare én ting: Altfor mange har stemmerett her i landet"

he-he....etter en slik uttalelse regner jeg med at du i siste setning også inkluderer deg selv?

Skrevet

Det blir for dumt når du kaller andre hjernedøde og samtidig beviser hinsides enhver tvil at det gjelder deg selv også.

"..........................."

Skrevet

"Jeg må bare svare på denne typen utrolig dustete generaliseringer àla alle politkere, dommere, politi, journalister etc - er dumme. Den typen uttalelser sier meg bare én ting: Altfor mange har stemmerett her i landet"

he-he....etter en slik uttalelse regner jeg med at du i siste setning også inkluderer deg selv?

Poenget er jo at denne saken du tar opp er jo jævlig alvorlig og for meg, og sikkert de fleste, virker det jo somden reneste galskap at mannen er frikjent.

Men jeg har ennå ikke opplevd at det kommer noe som helst ut av *syt-syt* "alle er så dumme" retorikk.

Skrevet

Til orientering:

Dette var en avgjørelse fra lagmannsretten, hvilket betyr at det er lagretten ("juryen") som har tatt stilling til skyldspørsmålet.

Skrevet

Til orientering:

Dette var en avgjørelse fra lagmannsretten, hvilket betyr at det er lagretten ("juryen") som har tatt stilling til skyldspørsmålet.

Uhm...den lagmannsretten jeg har hatt noen som helst kontakt med hadde ikke en "jurie", men tre dommere - evt. en dommerjurie - noe à la høyesteretts ni dommere.

"............................."

Skrevet

Det blir for dumt når du kaller andre hjernedøde og samtidig beviser hinsides enhver tvil at det gjelder deg selv også.

Tja, jeg har vel en slags åpenbar utfordring i sosial interaksjon, og uttrykker meg kanskje ikke klart. Men jeg mener nå fremdeles at generalisering er og blir dårlig argumentasjon som brukes som sosialt lim for at man skal slippe å diskutere noe på et saklig grunnlag

Skrevet

Tja, jeg har vel en slags åpenbar utfordring i sosial interaksjon, og uttrykker meg kanskje ikke klart. Men jeg mener nå fremdeles at generalisering er og blir dårlig argumentasjon som brukes som sosialt lim for at man skal slippe å diskutere noe på et saklig grunnlag

Generalisering, innenfor rimelighetens grenser, er selve essensen av denne typen diskusjon i et forum som dette.

Hvis man gang på gang opplever ting fra øvrigheten som man synes er helt bak mål, så er det ingenting i veien med å uttrykke sin oppgitthet over denne øvrigheten.

Skal man skape en vitenskapelig debatt på rent saklig nivå, noe som er en sjeldenhet i seg selv, så blir selfølgelig saken en annen. Men det er vel åpenbart at det ikke er noe man ka forvente annet enn i bestemte sammenhenger?

".........................."

Skrevet

Generalisering, innenfor rimelighetens grenser, er selve essensen av denne typen diskusjon i et forum som dette.

Hvis man gang på gang opplever ting fra øvrigheten som man synes er helt bak mål, så er det ingenting i veien med å uttrykke sin oppgitthet over denne øvrigheten.

Skal man skape en vitenskapelig debatt på rent saklig nivå, noe som er en sjeldenhet i seg selv, så blir selfølgelig saken en annen. Men det er vel åpenbart at det ikke er noe man ka forvente annet enn i bestemte sammenhenger?

".........................."

Point taken :-)

Er fersking, og ikke helt inne i opplegget ennå...

Skrevet

Uhm...den lagmannsretten jeg har hatt noen som helst kontakt med hadde ikke en "jurie", men tre dommere - evt. en dommerjurie - noe à la høyesteretts ni dommere.

"............................."

Snakker du om sivile saker?

En ankeforhandling i lagmannsretten i sivile saker er som fotest for tre juridiske dommere.

I straffesaker er det som fotest lagrette (jury)

Skrevet

Snakker du om sivile saker?

En ankeforhandling i lagmannsretten i sivile saker er som fotest for tre juridiske dommere.

I straffesaker er det som fotest lagrette (jury)

Jepp - jeg har ikke annen erfaring med rettsaker enn da jeg selv ble saksøkt av staten (justisdept.)

Skrevet

Jepp - jeg har ikke annen erfaring med rettsaker enn da jeg selv ble saksøkt av staten (justisdept.)

OK! :-)

Men nå har du lært noe nytt, så da forstår du vel hvorfor det var riktig av Genco å kalle mrxx kunnskapsløs! ;-)

Skrevet

Så det er flere enn min kjære som mener at det er alt for mange tullinger med stemmerett her i landet? ;o) Jeg har en viss tilbøyelighet til å være enig...

Beste hilsen fra

Skrevet

Så det er flere enn min kjære som mener at det er alt for mange tullinger med stemmerett her i landet? ;o) Jeg har en viss tilbøyelighet til å være enig...

Beste hilsen fra

Ja, det er jo altfor lett her i landet ;-)

Skrevet

Beste hilsen fra

Så du hører også den, ja.

;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...