rosina1365380816 Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Fibroadenomatose Fibroadenomatose Heisann! Jeg er en kvinne på 31 år som har fått flere ømme kuler i begge armhulene. Den ene axillen har jeg nå operert to ganger - uten at det har hjulpet synes jeg. Svaret på prøvene som ble sendt inn er abberant mammavev og fibroadenomatose. Brystene mine har det siste halvåret vært ømme og vonde hele tiden. Det kjennes slik jeg før var når jeg var premenstrell, bare at nå er det hele tiden. Det er vondt å berøre brystene, og vondt med fysisk aktivitet. Det blir ganske slitsomt i lengden.Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre dette selv? Har hørt rykter om at det kan bli bedre f.eks ved bruk av minipiller eller tilskudd av vitamin E, men jeg vil helst ikke putte i meg noe før jeg vet om dette stemmer.Men jeg vil fryktelig gjerne enten bedre dette - eller i det minste stoppe utviklingen. jeg har ikke fått barn og bruker ingen hormonell prevensjon. Jeg gikk inn på Internett for å lete opp litt informasjon etter at jeg hadde fått disse prøvesvarene. Der sto det at fibroadenomatose øker risikoen for brystkreft. Det var jo IKKE noe hyggelig å lese. jeg kjenner at jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg, og hva jeg kan gjøre selv for at det ikke skal gå den veien. Ettesom jeg studerer i utlandet er det vanskelig for meg å finne en lege jeg kan snakke med. Bruker derfor denne muligheten i stedet, og håper på noen gode råd. Med ønske om en fin dag. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Fibroadenomatose betyr egentlig "bare" at kjertelvevet er tett. Derfor kan det bli vanskeligere å oppdage en eventuel liten kreftkul på bildene. men har ikke hørt at fibroadenmatose i seg selv gir økt risiko for brystkreft. Synes det bør taes blodprøver som måler hormonverdier. Minipiller kan hjelpe. E-vitaminer og andre anti-oksydanter kan du gjerne bruke, men har ikke sett sokumanteasjon på om det virker mot din plage. De fleste blir spontant bra. Årsak er ukjent. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.