Gå til innhold

Hvordan forholde seg til psykotisk?


lisa222

Anbefalte innlegg

Min kjærestes ekskone har en lidelse som jeg antar må være psykose. Hun har vrangforestillinger om egen helse - hun ser dårlig, det er noe feil med hår, tenner, negler osv. Dette er imidlertid "kun fysiske plager" - hun ser ikke selv at hun har en psykisk lidelse.

I det senere har rare ting begynt å skje med huset hun bor i - det er nærmest i ferd med å gå i oppløsning. Konkrete feil er sjekket, og det har ingen rot i virkeligheten.

Hun har vært innlagt på psykiatrisk, men har nå vært hjemme det siste halve året. Barna må bo hos pappa - mamma kan bare ha dem på besøk av og til. Dette er selvsagt ikke lett for noen - hverken for henne, for pappaen eller for barna.

Mitt spørsmål er hvordan man skal forholde seg til personer med slike tilstander. Hun ringer sin eksmann flere ganger om dagen for å fortelle om alt det rare som skjer i huset, eller om sin helsetilstand. Slike ærend er gjerne forkledt som "ett-eller-annet-om-barna", som så raskt går over til å dreie seg om plager og problemer og som vedvarer til han til slutt må legge på. Han synes dette er veldig vanskelig, og ønsker slett ikke å være hennes støttekontakt. Han vil gjerne samarbeide med henne om barna, men ønsker ellers ikke å være involvert i sykdommen, og disse samtalene tar veldig på. Hvordan skal han kunne avgrense hennes inntrengen i hans liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...