Gå til innhold

Politikere, kultursnobber og sitatfusk

Anbefalte innlegg

Gjest Buksene nede
Skrevet

Skribent, musiker, m.m. Ketil Rolness i Dagbladet, har ved flere anledninger korsfestet andre forfattere for omfattende "sitatfusk", ved at setninger eller kaptiler fra andre bøker er plagiert inn i eget verk.

Idag er det AP-Jagland og Psykiater-Skårderud som tas med buksene nede. Jagland vet hvordan han skal få dette til å blåse raskest mulig over, og legger seg paddeflat.

Skårderud derimot.... Er ikke sikker på at han vinner noe på sin (bort)forklaring. Men et imponerende tilsløringsforsøk i DAgbladet er det jo.....;

Sitat:

«Uro» er faktisk en veldig sammensatt og broket samling tekster, men det var også noe av intensjonen. Jeg beveger meg mellom skjønnlitteratur og mer tradisjonell sakprosa. I et essay i antologien «Det skrekkelige» fra 1994 siterer jeg de svenske forskerne. I «Uro» jobber jeg derimot i en sjanger hvor flere av mine tekster ligger nærmere novellen i formen. Disse fiksjonaliserte tekstene er ment å ha en opplærende og pedagogisk funksjon, sier Skårderud.

- Rolness dilemma er at han bruker den strenge akademiske sjangernormen også på de mer fiksjonaliserte eksemplene. Noen av mine eksempler er nærmere noveller, det er en bevisst skriveform. I den sammenhengen blir begrepet plagiat både tendensiøst og feilaktig, sier Skårderud.

Ja-ha, er det slik det henger sammen, ja...

Jeg er en annen
Skrevet

Ja, Skårderuds unnskyldning er tynn. I skjønnlitteratur kan man bruke deler av andre tekster uten å opplyse om dette, men ikke i sakprosa. Uro er ikke en skjønnlitterær bok. Case-historiene til Skårderud er heller ikke noveller. Om han ikke opplyser om kilder direkte i teksten, burde det i det minste vært gjort i et appendiks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...