Gå til innhold

Engler og demoner, Dan Brown

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av dem som ikke gidder lese Da Vinci-koden rett og slett fordi jeg ikke vil være en del av hypen... :-)

Men nå er det kommet enda en roman av denne Brown, som visstnok skal være enda bedre enn den forrige. Ikke er den hypet så veldig opp (enda) heller, så jeg lurte på om jeg skulle snike meg til byen og kjøpe den....

Noen som vil anbefale den?

Skrevet

Jeg leste den for en god stund siden, og syntes den var veldig spennende.

Ikke stor litteratur, men absolutt god underholdning.

Skrevet

Jeg leste den for en god stund siden, og syntes den var veldig spennende.

Ikke stor litteratur, men absolutt god underholdning.

Skrevet

Kjenner ikke til den, men kjenner meg igjen i staheten din. Jeg har verken DaVinci eller Sofies verden. Harry Potter bøkene får ungene ha i fred, og jeg var nok den siste til å se Ringenes Herre (men da jeg gjorde det, likte jeg den).

Nekter å lese det som _alle_ andre leser ;-)

Skrevet

Jeg er også veldig sta på sånne hypede ting...

Gidder ikke like ting fordi man bare "skal" like det.

Har forøvrig ingen mening om den boka du lurte på. :)

Skrevet

Uhm...Engler og Demoner ble utgitt i 2000 - Da Vinci Koden i 2003. Hvis du vil unngå alt osm har med Da Vinci Koden å gjøre, så bør du ligge unna Engler og demoner, da hovedpersonen er den samme :-)

"..........................."

fei1365380229
Skrevet

Har lest både den og Da Vinci koden og de er kjempebra begge to.

I tillegg har jeg lest hellig blod, hellig gral, men det er mer en vitenskapelig bok. Litt vanskelig å komme igjennom, men interessant allikevel.

Skrevet

Jeg kan godt anbefale Da Vinci koden, men har ikke lest den andre som er noe eldre. Hovedpersonen er den samme, og den foregår i Roma. Kunne godt ha tenkt meg å lese den siden jeg likte den andre godt, men har ikke tid nå.

Skrevet

Uhm...Engler og Demoner ble utgitt i 2000 - Da Vinci Koden i 2003. Hvis du vil unngå alt osm har med Da Vinci Koden å gjøre, så bør du ligge unna Engler og demoner, da hovedpersonen er den samme :-)

"..........................."

ok, trodde den var ny jeg :o) Men kanskje den ikke har vært oversatt til norsk før nå? Før den enorme suksessen med Da Vinci-koden?

Skrevet

ok, trodde den var ny jeg :o) Men kanskje den ikke har vært oversatt til norsk før nå? Før den enorme suksessen med Da Vinci-koden?

Nei det tror jeg du har rett i at den ble oversatt pga. den enorme sukksessen med Da Vinci koden. Jeg har sett den på engelsk en god stund, men det er først nå at jeg legger merke til den på norsk.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Engler og Demoner kom ut før DaVinci-koden. Men det var med sistnevnte Dan Brown slo igjennom, noe som selvfølgelig resulterte i at forlag over hele verden oversatte også av hans første bok.

Jeg har ikke lest hans første, men jeg skal gjøre det. Likte DaVinci-koden utrolig godt. En slags Indiana Jones i bokformat. Spenning fra begynnelse til slutt.

I tillegg må jeg innrømme at jeg koser meg litt når noen angriper kirken på den måten Dan Brown gjør - uansett hvor lite troverdige hans teorier måtte vise seg å være. Når det i tillegg er spennende som bare rakkern snakker vi om en god spenningsroman. :)

Skrevet

Engler og Demoner kom ut før DaVinci-koden. Men det var med sistnevnte Dan Brown slo igjennom, noe som selvfølgelig resulterte i at forlag over hele verden oversatte også av hans første bok.

Jeg har ikke lest hans første, men jeg skal gjøre det. Likte DaVinci-koden utrolig godt. En slags Indiana Jones i bokformat. Spenning fra begynnelse til slutt.

I tillegg må jeg innrømme at jeg koser meg litt når noen angriper kirken på den måten Dan Brown gjør - uansett hvor lite troverdige hans teorier måtte vise seg å være. Når det i tillegg er spennende som bare rakkern snakker vi om en god spenningsroman. :)

Bøkene hans er jo nærmest ferdige filmmanus. ;o)

Skrevet

Kan nok anbefale den, men den er jo temmelig lik The DaVinci Code...

Plottet og persongalleriet er merkelig likt. Er jo heller ingen Nobelprisvinner akuratt, men helt ok å lese! Spennende, og litt religionskritisk, og det kan man like!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Bøkene hans er jo nærmest ferdige filmmanus. ;o)

Ja, og han har nok hatt filmatisering i bakhodet når han har skrevet. :)

Skrevet

Det er mulig. Det er ihvertfall ganske nylig at det har begynt å komme opp masse reklamer for den.

"............................."

Skrevet

"uansett hvor lite troverdige hans teorier måtte vise seg å være."

Litt av det morsomme er jo at de slett ikke er lite troverdige. De er akkurat like troverdige som bibelen og kirkens versjon av historien :-)

":........................"

ShitDiddelyDo
Skrevet

"uansett hvor lite troverdige hans teorier måtte vise seg å være."

Litt av det morsomme er jo at de slett ikke er lite troverdige. De er akkurat like troverdige som bibelen og kirkens versjon av historien :-)

":........................"

"Litt av det morsomme er jo at de slett ikke er lite troverdige. De er akkurat like troverdige som bibelen og kirkens versjon av historien :-)"

Akkurat det poenget har jeg brukt i debatter om boka tidligere.

Man må jo bare se ironien i at kristenfolket hardnakket påstår at kontroversielle bibelteorier ikke stemmer - akkurat som om ikke alt i bibelen er rimelig kontroversielt. :)

Skrevet

Teoriene hans er ganske troverdige,og det er mange som tror på dem. Andre fornekter dem. Det var et tv-program om dem på Nrk2 for ikke lenge siden hvor han bl. mange andre redegjorde for sine synspunkter.

Skrevet

De to bøkene er merkverdig like.

Jeg likte godt DaVinci-koden, men Engler og demoner ligger halvferdig på hylla. Det var ikke like festlig å lese noe som var bygget over samme lest, ispekket litt varierende detaljer.

Skrevet

"Litt av det morsomme er jo at de slett ikke er lite troverdige. De er akkurat like troverdige som bibelen og kirkens versjon av historien :-)"

Akkurat det poenget har jeg brukt i debatter om boka tidligere.

Man må jo bare se ironien i at kristenfolket hardnakket påstår at kontroversielle bibelteorier ikke stemmer - akkurat som om ikke alt i bibelen er rimelig kontroversielt. :)

Morsomt å diskutere med "kristenfolket", ja :-)

Faktum er jo at ikke noe av de historiske faktaene i den boken er funnet på av forfatteren selv. Alt sammen kan man finne enten i historisk-faglig literatur eller i gamle tekster (som dødehavsrullene, de apokryptiske vers etc.). Det er en ganske interessant og lang litteraturliste til Da Vince Koden, og jeg har blinket meg ut flere at titlene på den.

"........................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...