Gå til innhold

atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter på 2 måneder som har atopisk eksem. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

Kan man ha atopisk eksem uten å være allergisk? At man er plaget med a.eksem i de første leveårene, for så å bli kvitt det - uten at man har noen andre plager.

Eller er atopisk eksem en form for allergi? Bør man da teste barnet for å finne ut hva det reagerer på, for så å fjerne/minimalisere eksemet? Hvordan gjør man det? Og når gjør man det?

Kan atopisk eksem forsvinne for alltid, for eksempel etter 3-4 år?

Hva forårsaker atopisk eksem?

Stina

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17358-atopisk-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilleggspørsmål:

Hvis atopisk eksem er en form for allergi, hva er det da vanlig å reagere på? Spesielle matvarer? Pelsdyr? Pollen?

Mannen min er allergisk ovenfor pollen, gress og pelsdyr. Er det da større sjanse for at dattera mi reagerer på det samme, fremfor f.eks. matvarer?

Hvis jeg som ammende mor skal holde meg unna f.eks egg eller melkeprodukter, menes da "rene" egg, melk, smør osv. - eller all type mat som inneholder egg og melkeprodukter (f.eks et brød kan jo inneholde både egg, smør og melk...)? Hvis det er det sistnevnte, så vil jo det bli veldig omfattende...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17358-atopisk-eksem/#findComment-78749
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Tilleggspørsmål:

Hvis atopisk eksem er en form for allergi, hva er det da vanlig å reagere på? Spesielle matvarer? Pelsdyr? Pollen?

Mannen min er allergisk ovenfor pollen, gress og pelsdyr. Er det da større sjanse for at dattera mi reagerer på det samme, fremfor f.eks. matvarer?

Hvis jeg som ammende mor skal holde meg unna f.eks egg eller melkeprodukter, menes da "rene" egg, melk, smør osv. - eller all type mat som inneholder egg og melkeprodukter (f.eks et brød kan jo inneholde både egg, smør og melk...)? Hvis det er det sistnevnte, så vil jo det bli veldig omfattende...

Kjære Stina

Atopisk eksem er en hudsykdom som oftest opptrer hos allergiker, men det går også godt an å ha atopisk eksem uten å være allergisk. Her er begrepet atopisk litt misvisende.

Atopisk eksem er vanligst hos spedbarn og førskolebarn - de aller fleste blir kvitt eksemet i førskolealder (men ikke alle). Hos noen kan det dukke opp litt eksem senere også, men sjelden så omfattende som i barneårene.

Noen sped- og småbarn med atopisk eksem reagerer på mat, men slett ikke alle. Det vanligste å reagere på er egg og melk. Jeg synes ikke du som ammende mor skal helt holde deg borte fra alle matvarer med egg og melk hvis det ikke er påvist en egg eller melkeallergi hos barnet. Hvis du ser at eksemet blir vesentlig bedre av at du holder deg borte fra egg og melk vil du sikkert gjøre det. Det betyr også egg i kaker, men det betyr ikke spormengder av melk som i bakst og i kjøttvarer f.eks. Ost, youghurt, melk å drikke og hvite sauser etc bør du unngå.

Andre ting som er ganske vanlig å reagere på er dyrehår og husstøv midd. Et madrassovertrekk til sengen hennes kan være en god ide, særlig hvis eksemet er utbredt.

Det er nok sjanse for at datteren din er allergisk siden mannen din er det og hun har fått atopisk eksem. Men sikkert er det langt fra ikke. Det vanligste er at matallergiene kommer først, så dyrehår og pollen og så husstøv midd. Dyr, pollen og midd dukker sjelden opp som allergier før i 2 - 3 årsalder. Men det er lurt at dere unngår nærkontakt med dyr for datteren deres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17358-atopisk-eksem/#findComment-79205
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...