Gå til innhold

Er lei leietageren min...

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvila utleier
Skrevet

Jeg kjøpte meg min egen leilighet for noen år siden, men siden jeg er student ble jeg avhengig av å leie ut et soverom til å dekke utgiftene.

De andre leietagerne har jeg ikke hatt noen problemer med, så håper og tror at det ikke er meg som er vankelig. Men hun som bor der nå går virkelig ut over trivselen.

Hun roter og sutrer og klager hele tiden, alt er galt med leiligheten i hennes øyne. Aldri har jeg hørt en positiv lyd fra hennes munn.

Jeg er allergisk mot katter, likevel har hun tatt med seg katten sin. Katten besjer i senga hennes hver eneste dag, så det stinker over hele leiligheten.

Er så utrolig lei, kvir meg nesten til å komme hjem hver dag.

Så mitt spørsmål er altså om det er mulig å bare si henne opp.

Forresten har kjæresten hennes flyttet inn også.

Er det forferdelig dårlig gjort? Hun sutrer jo og klager hele tiden likevel. Forstår ikke at hun ikke har flytta for lenge siden, siden alt er så ille.

Kontrakten vi laget var en standard kontrakt, der det står at siden leietager leier et rom i utleiers vanlige bolig, kan utleier si opp leietageren uten grunn.

Men kan jeg i praksis gjøre det? Ser jo så mangt om leietagere som går både til rettsak, aviser osv.. Har ikke råd til noen rettsak.

Tusen takk til alle som vil hjelpe meg

Gjest bare en
Skrevet

Kan du ikke si henne opp med begrunnelsen at hun ikke har fulgt deres avtale siden hun har tatt katt med seg som er urenslig og attpå til har en kjæreste som har flyttet inn uten å betale noe ekstra?

Men som du sier selv. Strengt tatt trenger du vel ikke gi noen grunn til hvorfor du sier opp leieavtalen.

Skrevet

Hvis dere har en kontrakt så er det en oppsigelsestid. Den må du holde, ellers er ikke dette et problem. For all del det er nok at ikke kjemien stemmer imellom dere siden du har henne boende hos deg.

Gjest Fortvila utleier
Skrevet