Gå til innhold

Er lei leietageren min...

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvila utleier
Skrevet

Jeg kjøpte meg min egen leilighet for noen år siden, men siden jeg er student ble jeg avhengig av å leie ut et soverom til å dekke utgiftene.

De andre leietagerne har jeg ikke hatt noen problemer med, så håper og tror at det ikke er meg som er vankelig. Men hun som bor der nå går virkelig ut over trivselen.

Hun roter og sutrer og klager hele tiden, alt er galt med leiligheten i hennes øyne. Aldri har jeg hørt en positiv lyd fra hennes munn.

Jeg er allergisk mot katter, likevel har hun tatt med seg katten sin. Katten besjer i senga hennes hver eneste dag, så det stinker over hele leiligheten.

Er så utrolig lei, kvir meg nesten til å komme hjem hver dag.

Så mitt spørsmål er altså om det er mulig å bare si henne opp.

Forresten har kjæresten hennes flyttet inn også.

Er det forferdelig dårlig gjort? Hun sutrer jo og klager hele tiden likevel. Forstår ikke at hun ikke har flytta for lenge siden, siden alt er så ille.

Kontrakten vi laget var en standard kontrakt, der det står at siden leietager leier et rom i utleiers vanlige bolig, kan utleier si opp leietageren uten grunn.

Men kan jeg i praksis gjøre det? Ser jo så mangt om leietagere som går både til rettsak, aviser osv.. Har ikke råd til noen rettsak.

Tusen takk til alle som vil hjelpe meg

Gjest bare en
Skrevet

Kan du ikke si henne opp med begrunnelsen at hun ikke har fulgt deres avtale siden hun har tatt katt med seg som er urenslig og attpå til har en kjæreste som har flyttet inn uten å betale noe ekstra?

Men som du sier selv. Strengt tatt trenger du vel ikke gi noen grunn til hvorfor du sier opp leieavtalen.

Skrevet

Hvis dere har en kontrakt så er det en oppsigelsestid. Den må du holde, ellers er ikke dette et problem. For all del det er nok at ikke kjemien stemmer imellom dere siden du har henne boende hos deg.

Gjest Fortvila utleier
Skrevet

Kan du ikke si henne opp med begrunnelsen at hun ikke har fulgt deres avtale siden hun har tatt katt med seg som er urenslig og attpå til har en kjæreste som har flyttet inn uten å betale noe ekstra?

Men som du sier selv. Strengt tatt trenger du vel ikke gi noen grunn til hvorfor du sier opp leieavtalen.

Nei, jeg tror ikke det går. Vi hadde ikke noen avtale om at en katt ikke skulle få flytte inn. Og i følge en eller annen lov hun snakker om, har jeg bare rett til å leie ut et rom til henne. Og det rommet kan hun ha så mange personer hun vil inn i.

Men jeg tenkte kanksje at det letteste for begge parter var å bare si henne opp uten grunn, hvis det er lovlig. Da slipper hun å føle seg truffet, og kan heller bare legge skylden på meg, at jeg er en uduglig utleier.. Takler det mye bedre enn å bli hersa med i eget hjem...

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å si henne opp uten grunn, selv om det står svart på hvitt i kontrakten.

Om det finnes en lov som sier at du aldri kan si opp leietageren uten grunn..

Takk for svar

Gjest fortvila utleier
Skrevet

Hvis dere har en kontrakt så er det en oppsigelsestid. Den må du holde, ellers er ikke dette et problem. For all del det er nok at ikke kjemien stemmer imellom dere siden du har henne boende hos deg.

Oppsigelsestiden skal selvsagt holdes, den er på en mnd. Ikke noe problem det, er bare redd for at hun skal bli boende og boende og boende og at jeg aldri skal få trives hos meg selv igjen. Hun ser nemlig ut til å ha funnet seg godt til rette, selv om hun sutrer hele tiden.

Kan godt vente til sommeren også jeg, slik at hun får gjort seg ferdig med eksamenene sine. Men da er det nok...

Du mener altså at det er lovlig å si opp leietageren uten grunn, når det står i kontrakten.

Gjest trenger ingen annen grunn
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det går. Vi hadde ikke noen avtale om at en katt ikke skulle få flytte inn. Og i følge en eller annen lov hun snakker om, har jeg bare rett til å leie ut et rom til henne. Og det rommet kan hun ha så mange personer hun vil inn i.

Men jeg tenkte kanksje at det letteste for begge parter var å bare si henne opp uten grunn, hvis det er lovlig. Da slipper hun å føle seg truffet, og kan heller bare legge skylden på meg, at jeg er en uduglig utleier.. Takler det mye bedre enn å bli hersa med i eget hjem...

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å si henne opp uten grunn, selv om det står svart på hvitt i kontrakten.

Takk for svar

Grunn; du trenger plassen selv. Ikke mer å diskutere det.

Skrevet

Oppsigelsestiden skal selvsagt holdes, den er på en mnd. Ikke noe problem det, er bare redd for at hun skal bli boende og boende og boende og at jeg aldri skal få trives hos meg selv igjen. Hun ser nemlig ut til å ha funnet seg godt til rette, selv om hun sutrer hele tiden.

Kan godt vente til sommeren også jeg, slik at hun får gjort seg ferdig med eksamenene sine. Men da er det nok...

Du mener altså at det er lovlig å si opp leietageren uten grunn, når det står i kontrakten.

Hvis det står i kontrakten at den kan sies opp så må det være greit. Hvis det ikke står at du må oppgi grunnen?

Skrevet

Takk for svar

Hvis det står svart på hvitt at du må ha en grunn så finner du den. Det kan da ikke være vanskelig. For øvrig så kan hun ikke ha så mange boende som hun vil på rommet. det kan overhodet ikke stemme.

Skrevet

Nå er du for snill. Det er bare februar, og hun har tatt inn en ekstra leieboer, og i tillegg en katt som ikke er renslig! Si henne opp nå. Ta med kontrakten til jusshjelpa først, om du ønsker å være på den sikre siden, de gir råd gratis.

Skrevet

Loven er klar - du kan si henne opp med 1 måneds varsel, og du trenger ikke å begrunne oppsigelsen.

I følge husleieloven må oppsigelsen din være skriftlig.

Si henne opp nå, så har du henne ute i slutten av mars.

Skrevet

Loven er klar - du kan si henne opp med 1 måneds varsel, og du trenger ikke å begrunne oppsigelsen.

I følge husleieloven må oppsigelsen din være skriftlig.

Si henne opp nå, så har du henne ute i slutten av mars.

Du bør absolutt si henne opp straks. Skriftlig, og uten grunn. Muntlig kan du si at du skal trenger rommet selv. Hun har ikke noe med det.

Bare opptre vennlig med korrekt.

Skrevet

Selvsagt kan du ikke godta at kjæresten hennes flytter inn. Det er mer enn god nok grunn.

Jeg synes du bare skal si henne opp, men sett gjerne opp en liste over hvorfor du vil ha henne ut. Denne kan være greit å bruke hvis du kommer opp i en diskusjon.

Kattedritten, sytingen, kjemien mellom dere to, kjæresten har flyttet inn osv, er mer enn gode nok grunner for å si henne opp i en slik situasjon.

Skrevet

Takk for svar

Hvis det ikke står i kontrakten at hun ikke kan ha katt på rommet (katt på ETT rom???), så kan du nok vanskelig gjøre noe med det. Men kjæresten hennes kan du forlange flytter ut eller betaler ekstra leie, iom. at du sansynligvis har leid ut (iflg. kontrakten) et rom til HENNE.

Du høres jo uvanlig sympatisk ut, iom. at du er villig til å vente til sommeren med å få henne ut. Men hvis hun gjør seg vanskelig, så kan du med god samvittighet kaste henne ut snarest mulig.

".........................."

Skrevet

Først sørger du for å ha det formelle i orden, dvs en skriftlig oppsigelse.

Hun flytter neppe, så da skifter du lås og setter tingene hennes utenfor. Hun går helt sikkert ikke til rettssak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...