Gå til innhold

kolestrol

Anbefalte innlegg

Gjest Einar G
Skrevet

Hei der ute.

Har fått målt kolestrol til 8,88 Er det mye, er det farlig? Hva skal jeg gjøre for å få det ned?

Jeg er 36 og har hatt dette nivået i mange år, men er ikke blitt underrettet av min fastlege. Han fikk svar på dette for 5 år siden da kolestrol var målt på sykehus ved en undersøkelse.

Håper på svar.

Skrevet

Jeg fikk målt 7,33 forleden, og det mente sjukepleieren hos bedriftlegen var høyt, iallfall kombinert med litt høyt blodtrykk. Jeg skal til fastkegen og måle godt og dårlig kolesterol på fastende hjerte.

Skrevet

Jeg vet ikke hvorvidt det er mye/farlig, og jeg aner ikke hva som er normalt. Men for å få det ned er vel det beste å kutte ned på egg, kjøtt og melkeprodukter kan jeg tenke meg. Kolesterol kommer jo fra animalsk mat. Egg kan f.eks. i baking erstattes med egg-erstatning. Soyafløte er fint alternativ til matfløte. Finnes mange gode alternativer til mat med kolesterol. (soyamelk, rismelk, tofuline iskrem, vegefraîche etc) Hør i helsekostbutikker. Butikker med stort utvalg pleier også ha slike produkter (Maxi, Ultra, Meny etc)

Gjest baremei
Skrevet

Hei!

Totalkolesterol skal helst ikke overstige 5.

Men vi har jo en sunn(HDL) og en usunn(LDL) type kolesterol. Har du fått sjekket nivået av disse? Generelt bør HDL være høyest mulig og over 1,0, mens LDL bør være lavest mulig og under 3,0.

Kostråd:Prøv å holde inntak av animalsk fett lavt.(eggeplomme er "værsting" med hensyn til kolesterol)

Spis mye frukt/grønt(antioksidanter), samt fullkornsprodukter. Havregrøt/havrekli er supert!!

Det har nemlig vist seg at løselig fiber, spesielt betaglukaner- en viktig bestanddel i havre og bygg-kan senke serumkolesterolnivået hos mennesker med forhøyet kolesterolnivå. (OBS!Hvete/hvetekli med uløslige fibrer har ikke samme effekten).

Beste hilsen fra

Skrevet

Det er temmelig mye, ja.

Målte forleden en pasient som veide nærmere 140 kilo. Hennes kolesterol var helt fin, så vekt har ikke alt å si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...