Gå til innhold

4 ÅRING VIL IKKE LEGGE SEG ALENE - MØRKREDD?

Anbefalte innlegg

MOR TIL TO SØTE
Skrevet

Har en sønn på 4 1/2 som aldri har villet legge seg alene om kvelden. Vi må legge oss sammen med han til han sovner. Han sier han er så redd for mørket og at det er skummelt å ligge på rommet alene å sove. Han legger seg stort sett mlm 19.30 og 20.00 hver kveld, og vi leser et hyggelig eventyr før han må legge seg til å sove. Har prøvd med å ha lyset på, samt lovet han belønning hvis han klarer å legge seg alene noen kvelder, men han vil ikke være med på noen avtaler med oss. Har prøvd å være hard og påtvunget han å legge seg alene, men da satt han gråtkvalt i sengen til han spydde - da klarte jeg ikke å gjennomføre det. I september fikk han en lillesøster som også krever sitt, og vi føler det er på tide at han kan legge seg uten forelder nå. Dette sliter på familien siden det av og til går 30-45 minutter før han sovner. Trenger råd for fremgangsmåte for å lære han å legge seg og evt. hjelp mot hans redsel for mørket. Skal vi tvinge han til å legge seg alene?

Fortsetter under...

Skrevet

Døtrene mine la seg aldri alene i den alderen. Spesielt den eldre kunne bruke lang tid på å sovne, og sovnet overhodet ikke hvis det ene av oss ikke var der. Hun var ganske stor da hun greide å overnatte hos en venninne, prøvde flere ganger, men kom hjem sent på kvelden og ville sove hos mamma. Hun er voksen nå og har fått en samboer, og jeg vet ikke om han må være hos henne når hun sovner:o) Det var en spøk, hun har bodd alene, og vært au pair i USA.

Jeg har desverre ikke noe annet råd enn å ikke tvinge ham. Plutselig er han stor og klarer det. Jeg har full forståelse for at dette er vanskelig.

Gjest ogsåmor
Skrevet

Det går tv-prgrammer på nrk og tvnorge for tiden om "umulige barn", som blir greie når de voksne får gode råd. Se om du kan hente noen tips der.

Skrevet

Hei!

Det dere sliter med, har også vi hatt noen prøvelser på med fire barn.

Vi har prøvd forskjellige metoder underveis, men er veldig sikker på hva som fungerte best.

Vi gjorde som dere, gjennomførte de faste kveldsrutinene og avtalte at vi kom inn igjen etter etter ett visst antall minutter.

Vi begynte med 3 min og øket gradvis noen minutter hver gang.

Dette ble gjort mange kvelder etter hverandre og etterhvert øket vi til 5 min første gang osv.

Dette var relativt tidkrevende, da det var mye angst inni bilde, men ga gode resultater.

Etter noen uker var det ok å komme inn med 2 timers mellomrom.

Denne måten å gjøre det på vil også være med på å lage trygge rammer for barnet. Men det er viktig at dere overholder tidspunktene/minuttene dere avtaler.

Kan dette være noe å prøve for dere?

Uansett hva dere prøver, så ønsker jeg dere lykke til!

MOR TIL TO SØTE
Skrevet

Hei!

Det dere sliter med, har også vi hatt noen prøvelser på med fire barn.

Vi har prøvd forskjellige metoder underveis, men er veldig sikker på hva som fungerte best.

Vi gjorde som dere, gjennomførte de faste kveldsrutinene og avtalte at vi kom inn igjen etter etter ett visst antall minutter.

Vi begynte med 3 min og øket gradvis noen minutter hver gang.

Dette ble gjort mange kvelder etter hverandre og etterhvert øket vi til 5 min første gang osv.

Dette var relativt tidkrevende, da det var mye angst inni bilde, men ga gode resultater.

Etter noen uker var det ok å komme inn med 2 timers mellomrom.

Denne måten å gjøre det på vil også være med på å lage trygge rammer for barnet. Men det er viktig at dere overholder tidspunktene/minuttene dere avtaler.

Kan dette være noe å prøve for dere?

Uansett hva dere prøver, så ønsker jeg dere lykke til!

tusen takk for tipset. etter litt skriking i går, sovnet han alene, og sier han vil prøve igjen i kveld, så jeg skal prøve tipset ditt, og håper vi nå er på tur i en ny "livsfase"

Skrevet

Er det så stort problem å måtte være på rommet til 4-åringen i tre kvarter når han skal sove? Jeg synes ikke du skal tvinge ham til dette.

Annonse

Skrevet

tusen takk for tipset. etter litt skriking i går, sovnet han alene, og sier han vil prøve igjen i kveld, så jeg skal prøve tipset ditt, og håper vi nå er på tur i en ny "livsfase"

Hei igjen!

Det er bra at dere ser resultater allerede.

Fortsatt lykke til!!!

Skrevet

Vil bare si at dette fungerte for oss også, da vesla fikk en slik periode som ikke ville gå over av seg selv.

Gikk noen turer ut, lengre og lengre med et visst mellomrom, til slutt gikk det helt bra.

Rommet hennes var også noe mørkt og dystert, så vi investerte i nye, lyse gardiner og mer lys.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Dette er jo et omfattende spørsmål. Tydelig at han har lært hvordan han skal "bestemme" over dere. Kanskje kan dere prøve noe helt nytt; f.eks lydbok eller noe musikk som han sovner til? En ny koselig lampe med "nattlys? Dersom ham begynner å hyle, så kan dere gå inn til han en liten stund, men være bestemte på at dere bare er innom for å se at han er trygg. Fortell ham at dere passer på ham selvom dere ikke hele tiden er inne på rommet hans. La ham høre at dere er tilstede ( prater/TV/musikk). Gå gjerne inn på kort "visitt" FØR han begynner å hyle. Ofte tar det 5-7 dager før nye rutiner er innlærte.

Skrevet

Vi gjør også som dere - men føler vel at vi på en måte "skjemmer dem bort". Selvfølgelig er det dumt en gang i blandt, men som regel er vi to og legger hver vår unge.

Dessuten sovner de på 5 minutt etter at vi har lest bok. Så vi har liksom ikke noe problem med det. Har alikevel tenkt å prøve med et slags belønningssystem på hun eldste (nettopp 4).

Men det er jo så koooselig med en liten arm rundt oss så jeg vet ikke om vi KLARER å slutte! Snart vil de det vel ikke lenger. Men vi begynte altså med det pga. at hun var/er mørkredd.

MOR TIL TO SØTE
Skrevet

Vi gjør også som dere - men føler vel at vi på en måte "skjemmer dem bort". Selvfølgelig er det dumt en gang i blandt, men som regel er vi to og legger hver vår unge.

Dessuten sovner de på 5 minutt etter at vi har lest bok. Så vi har liksom ikke noe problem med det. Har alikevel tenkt å prøve med et slags belønningssystem på hun eldste (nettopp 4).

Men det er jo så koooselig med en liten arm rundt oss så jeg vet ikke om vi KLARER å slutte! Snart vil de det vel ikke lenger. Men vi begynte altså med det pga. at hun var/er mørkredd.

Tusen takk for hjelpen. Han har nå lagt seg alene 5 kvelder!! De to første var det skriking, men siden har det ikke vært no problem. Han får se litt på video, eller lytte litt til musikk før han må sove, og han respekterer det helt fint når vi kommer å slår av og sier natta. Han gleder seg voldsomt nå til han skal få slalomski fordi han har blitt stor gutt. Er så utrolig stolt så langt over både sønn og oss som foreldre - det har gått over all forventning. kl halv ni om kvelden sover begge barna (lillesøster på 5 mnd.) og vi voksne kan pleie ekteskapet og hente ekstra energi.!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...