Gå til innhold

var det et angstanfall, og hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Gjest sonyman

Jeg var overtrent og samtidig hadde jeg jobbet alt for mye. Tjente for lite, og dama hadde gjort det slutt. Så endte det med et kraftig angstanfall. Jeg ble satt ut i flere måneder, men er tilbake nå. Sliter med mye tanker og merkelige følelser i kroppen(stramming i halsen, sitring, prikking i hender) samt angst av og til. Men jeg er en ressurssterk person, og jeg skal klare å bli helt frisk igjen. Og medisinen jeg bruker, er positive tanker. Ikke så lett alltid, men dette automatiseres etter hvert merker jeg.spm 1: Var det et angstanfall jeg fikk? Har lest på dette i ettertid, og det var helt like symptomer. Men jeg var jo ikke redd, bare overarbeidet, overtrent og sint på ledelsen i firmaet og dama som hadde gjort det slutt.spm 2: Har fått en slags angst for å miste kontrollen i ettertid, selv om jeg ikke har hatt noe lignende anfall. Hva er de rare følelsene, og hva gjør jeg når jeg føler tankene er ute av kontroll? For det føles slik av og til..ressurssterk gutt, 27 år.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Angstanfall gir ofte hjertebank, svimmelhet, tåkesyn, prikning i ansikt/fingre/tær, klem for brystet og følelsen av å besvime, eller dø, eller miste helt kontrollen. Panikk-anfallene kan vare noen minutter, mens mer generalisert angst kan være mer kontinuerlig. Det er ikke uvanlig at man får angst for angsten, og dette kan gi en ond sirkel; Stress gir adrenalin- ( eller stresshormon-) produkjson og dette gir de nevnte reaksjoner.. Noen får altså en påminner om angsten i situasjoner der det er normalt å oppleve angst, og så gir det frykt for å miste kontrollen, osv... Du skriver lite om hvordan de to månedene artet seg, men det høres jo ut som du har taklet det bra. Samtaleterapi hos psykolog hjelper for mange, det er lærerikt..Men det er normalt å ha angst i perioder, man må ikke sykeliggjøre for mye. Høres jo ut som du hadde store livspåkjenninger da det startet. Trolig står du bedre rustet nå enn før..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...