Gå til innhold

Oppskrift på ostekake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bake ei ostekake til morsdagen, noen som har ei goood oppskrift? Helst med gelelokk på toppen, og som smaker friskt...

Skrevet

Jeg har ei; litt søt men frisk å god. Men desverre uten gelelokk på toppen. Men det kan du kanskje lage alikavel??

Bunnen;

Digestive kjeks eller andre havrekjeks hakkes og knuses og legges i bunnen av ei kakeform. (husk bakepapir i hele formen.) Smelt endel smør og bland med kjeksene slik at det blir en seig masse. trykk dette utover til en jevn bunn å sett i kjøleskapet mens du lager toppen.

1 pakke sitrongele

denne kokes opp med halv mengde vann.

1 rømmebeger

2 dl fløte

250 gr. melis

2 bokser Tine smøreost.

Jeg bruker en naturell og en med mandarin og en eller annen smak..(husker ikke)

Dette helles forsiktig på bunne og settes kaldt i noen timer. (4-6 t. mener jeg å huske.)

Skrevet

Jeg har ei; litt søt men frisk å god. Men desverre uten gelelokk på toppen. Men det kan du kanskje lage alikavel??

Bunnen;

Digestive kjeks eller andre havrekjeks hakkes og knuses og legges i bunnen av ei kakeform. (husk bakepapir i hele formen.) Smelt endel smør og bland med kjeksene slik at det blir en seig masse. trykk dette utover til en jevn bunn å sett i kjøleskapet mens du lager toppen.

1 pakke sitrongele

denne kokes opp med halv mengde vann.

1 rømmebeger

2 dl fløte

250 gr. melis

2 bokser Tine smøreost.

Jeg bruker en naturell og en med mandarin og en eller annen smak..(husker ikke)

Dette helles forsiktig på bunne og settes kaldt i noen timer. (4-6 t. mener jeg å huske.)

P.s.

alle ingrediensene til toppen blandes i den varme gelevæsken. Skal ikke koke, men blandes sammen.

Gjest kakemons
Skrevet

1 pk degistive kjeks

knuses og blandes sammen med 125gr smeltet smør, så pakker jeg dette sammen i bunnen av kakeformen (som er "kledd" med bakepapir)

1 boks med philadelphiaost røres godt sammen med 90 gr melis, så pisker jeg krem av en putt fløte, dette blandes sammen.

Av gele bruker jeg to varianter.

I fyllet kan du blande inn appelsingele, pluss at du har appelsingele til "topplokket" når geleen har stivnet litt legger jeg masse molter oppå. Kaken blir kjempefrisk og god :o).

Det andre alternativet er at jeg bruker sitrongele til fyllet, så varierer jeg med forskjellige røde geleer.

Skrevet

Tips: Så lenge ostekaken ikke er av den typen som skal stekes (amerikansk?), så kan og bør du lage den direkte på kakefatet - bare bruk kakeringen over :) Myyyyye lettere, iallefall her hos meg!!

Ellers har jeg en lignende oppskrift som de andre her (krem, lettrømme, gele og smøreost), jeg bruker bare bixit kjeks istedetfor og bruker mandarin/ananas smøreost i fyllet, sitrongele i fyllet og appelsingele som lokk (lekker farge, bruk stjernefrukt og physalis som pynt da ser det virkelig konditoraktig og profft ut :) )

Skrevet

Tips: Så lenge ostekaken ikke er av den typen som skal stekes (amerikansk?), så kan og bør du lage den direkte på kakefatet - bare bruk kakeringen over :) Myyyyye lettere, iallefall her hos meg!!

Ellers har jeg en lignende oppskrift som de andre her (krem, lettrømme, gele og smøreost), jeg bruker bare bixit kjeks istedetfor og bruker mandarin/ananas smøreost i fyllet, sitrongele i fyllet og appelsingele som lokk (lekker farge, bruk stjernefrukt og physalis som pynt da ser det virkelig konditoraktig og profft ut :) )

Takk for tips alle sammen, skal ut å handle ingredienser nå! Skal kjøpe litt eksotisk frukt på toppen je, det ser jo så fint ut!

Og jeg har vært så heldig å få et kakefat fra Hadeland (?), der ringen er festet på kakefatet, og fatet kan inn i stekeovnen og fryseren, så den er nok perfekt til ostekake!

Skrevet

Denne er utrolig nydelig...

Ostekake

Bunn

1 pk Kornmo-kjeks

120-40g margarin

Fromasj

ca 200g ost (creme-ost ananas/mandarin)

120g melis

litt vaniljesukker (hvis du ønsker det)

1 pk lettrømme

1 pk kremfløte

1 pk sitrongele

2,5 dl vann

Pynt

1 pk appelsingele

3,5 dl vann

(mandarinbåter, friske blad av sitronmelisse e.l.)

Knus kjeksen grundig. Smelt margarin og bland med kjeksen. Trykkes ut i ei rund form.

Lag geleen av 2,5 dl vann. La den stå og avkjøle seg ei stund.

Rør ost og melis sammen i en bolle. Bruk gjerne mikser. Rør i rømmen. Rør i geleen når den får romtemperatur (må være flytende).

Visp ei pakke fløte og bland i. Helles opp i forma og settes kjølig et par timer.

(Dersom det skal pyntes med frukt e.l. må det legges på mens fromasjen er ganske flytende, så det fester seg og ikke flyter avgårde når geleen kommer på.)

Lag gele av 3,5 dl vann, og la den avkjøle seg. Når den har nådd romtemperatur tømmes den over kaka.

Sett kjølig, på flatt underlag (i vater) til den er fast og fin.

Det lønner seg å la den stå til neste dag

Skrevet

1 pk degistive kjeks

knuses og blandes sammen med 125gr smeltet smør, så pakker jeg dette sammen i bunnen av kakeformen (som er "kledd" med bakepapir)

1 boks med philadelphiaost røres godt sammen med 90 gr melis, så pisker jeg krem av en putt fløte, dette blandes sammen.

I fyllet kan du blande inn appelsingele, pluss at du har appelsingele til "topplokket" når geleen har stivnet litt legger jeg masse molter oppå. Kaken blir kjempefrisk og god :o).

Det andre alternativet er at jeg bruker sitrongele til fyllet, så varierer jeg med forskjellige røde geleer.

Hvor mye vann bruker du da til gelepakken? Jeg har en gang laget geleen etter anvisning på pakken, og det ble jo heeelt feil :) Alt for mye væske...

Skrevet

Hvor mye vann bruker du da til gelepakken? Jeg har en gang laget geleen etter anvisning på pakken, og det ble jo heeelt feil :) Alt for mye væske...

Vet ikke når det gjelder Kakemons sin oppskrift, men i min så bruker jeg 2 1/2 dl vann til geleen som skal i fromasjen og 4dl til geleen som skal være oppå. (Vanlig gelepakke = 5dl, er litt mye det ja).

Gjest kakemons
Skrevet

Jeg bruker ca 3 dl. til fyllet og så bruker jeg ca 4 dl. til "topplokket".

Gjest kakemons
Skrevet

1 pk degistive kjeks

Jeg har selvfølgelig også lettrømme med i fyllet.

Det glemte jeg helt bort :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...