Gå til innhold

Sår, tørr og posete hud under øynene under graviditet

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 29 år som er gravid for første gang, nå i 13. uke. Jeg har vært i meget fin form så langt i svangerskapet - ingen antydning til kvalme eller annet. Det eneste jeg har merket, er at jeg er oftere tørst enn før, jeg blir lettere andpusten - og jeg har fått veldig tørr og løs hud. Under øynene har jeg fått et nett av rynker som jeg ikke har hatt før, og huden er blitt sår og veldig posete. Hvis jeg drar huden litt utover med fingrene, blir den stående. Det virker som om underhuden er helt tørrlagt. Overflaten av huden er ikke skjellete og ru - huden virker mer fuktighetsfattig enn tørr. Over hele ansiktet er huden blitt mye mer rynkete enn den var, som om jeg var blitt ti år eldre på bare noen uker. Jeg har forsøkt alskens kremer, men de virker ikke. Kan det være hormonelle forandringer som forårsaker dette? Huden ellers på kroppen er også fuktighetsfattig og livløs, men det er ansiktet som plager meg mest, jeg liker ikke dette slitne oppsynet. Jeg synes dette virker annerledes enn vanlig vinterhud. Kan det være vitaminer eller mineraler jeg mangler? Jeg tar to av Colletts vitaminbjørner hver dag, har tatt folat inntil nylig, og drikker mye melk. Jeg drikker 3-7 kopper te daglig (oftest svart te), og spiser lite fisk. Ellers har jeg ingen spesielle matvaner, og tror jeg spiser variert og forholdsvis sunt. Jeg har hverken gått opp eller ned i vekt under svangerskapet, og har en normal kroppsbygning. Det hadde vært kjempefint om du hadde mulighet til å komme med noen råd, for jeg vil gjerne finne årsaken til dette.Beste hilsen Elvira.

Fortsetter under...

mil1365380270

Vet ikke hva som er vanlig når man er gravid, men ville sjekket opp med lege. For sikkerhets skyld :-)

Hvis du drar i den tynne huden oppå hånden, og den også siger sakte tilbake, kan det høres ut som du er dehydrert.

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jeg kan nok ikke hjelpe deg med dette. På beskrivelsen høres du rett og slett litt uttørret ut, og dette er ingen vanlig forandring i graviditeten.

De vanlige normale forandringer under graviditet er økt pigmentering, noe økt hårvekst, utvikling av strekkmerker og utvikling av karforandringer som små angiomer og røde håndflater.

For å vurdere uttørring kan fastlegen måle blodbrosent og hematokrit.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...