Gå til innhold

Bekymring for hjertesykdom

Anbefalte innlegg

Etter at min far døde av hjerteinfarkt 67 år gml, og hadde det første inf 61 år gml har jeg vært bekymret for hjertetrøbbel. I de siste 9-10 dager har jeg vært litt svimmel, og litt i ubalanse når jeg spaserer. Har stresset en del den siste tiden på arb. Har en liten klump/ murring/stråling i brystet som ikke slipper, litt forverring om natten, og enkelte/få ganger litt prikking i fingrer. Har for 7 mnd siden gjennomført arbeidsEKG uten problemer. Var på legevakten i helgen til EKG da jeg følte litt forverring. De tok en blodprøve blodtrykk etc. Blodtrykket var litt høyt 160/80 ? men mente det var av situasjonen. Ellers ingen funn. er mann, 41 år , litt overvektig, selskapsrøyker, trener litt. Bør jeg utredes å hjertesenteret i Oslo ? Fetteren min døde av hjerteinf ( svikt ) når han var 50 år ? Meget overraskende da han var en sunn og aktiv mann. Hva med gener ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173642-bekymring-for-hjertesykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Frodio.

Du anfører at du hører til en familie som synes å ha ganske stor belastning av hjerte-karsykdom, med både en far og fetter som fikk infarkt i 50-60-årsalderen. De symptomer du hittil har hatt selv er ganske diffuse og trenger ikke å ha noe med ditt hjerte å gjøre.

Du bør ta dette opp med din fastlege. Få legen til å foreta en vurdering av din "risiko-profil" med henblikk på hjerte-karsykdom, og spesielt koronar hjertesykdom (infarkt/angina pectoris). Til en slik profil hører bl.a. følgende : Generell fysisk status, blodtrykk, kolesterol i blodet, røyking, vekt, treningstilstand og familiær belastning. Med den profilen som allerede er avdekket i ditt brev vil det også være på sin plass å få gjort en arbeidsbelastning (arbeids-EKG).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...