Goliath Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/10/422975.html Sitat: - "Vi gjør det vi synes vi har anledning til, og det vi synes situasjonen krever, sier (politiinspektør) Prestrud." Hva gjør du når du er i en situasjon som denne? Nå har hun opptrådd dumt og har selv til en viss grad skyld for den situasjonen hun er endt opp i. Men likevel - når politiet ikke kan hjelpe, hva gjør du da? Jeg hadde hatt full forståelse hvis denne kvinnen og/eller hennes ekskjæreste så seg nødt til å bevæpne seg, og skjøt disse ved første anledning..... Alternativene er jo bare å vente på mer overgrep og en reell mulighet for å bli drept. Og når politiet ikke har noe mer å tilby, så må man vel "bare" satse på å kunne forsvare seg selv - med de midler som er nødvendig? 0 Siter
petter smart Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Problemet er jo bare at dersom man væpner seg og evt skyter (eller truer) disse gangsterne, da har politiet mer enn nok ressurser og muligheter til å gjøre noe med deg. 0 Siter
Goliath Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Skrevet 10. februar 2005 Problemet er jo bare at dersom man væpner seg og evt skyter (eller truer) disse gangsterne, da har politiet mer enn nok ressurser og muligheter til å gjøre noe med deg. Ikke sant.... Og hva skal man da prioritere? Livet/helsen eller straffeforfølgelse? Litt av et valg for noen som allerede er et offer! Men de som i utgangspunktet er gjerningsmennene har ALLE rettigheter. Hva i helv... er det for type rettferdighet? 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Ikke sant.... Og hva skal man da prioritere? Livet/helsen eller straffeforfølgelse? Litt av et valg for noen som allerede er et offer! Men de som i utgangspunktet er gjerningsmennene har ALLE rettigheter. Hva i helv... er det for type rettferdighet? Hadde dette vært en av mine nærmeste, så ville jeg tatt affære overfor disse kassabananene tvert. Bedre å stå til rette for ti enn å bli båret av seks. Som oftest er det ikke nødvendig å «kjøre løpet helt ut», de er ikke så modige at det gjør noe, disse bananagutta. En titt inn i løpet på ei avsaget hagle på så kloss hold at de kan se patronen inne i løpet, så driter de ned begge buksebeina og ber om pent vært - garantert. Hvis ikke, så trekk av neste gang. 0 Siter
Grip Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Det spørs om truslene (generelt sett) begynner å anta slike former og bli så utbredt at borgervern blir mer aktuelt. Det blir ikke borgervern slik vi tradisjonelt tenker det, men kraftig vekst i bruken av privat innleide vektere som kan passe våre liv og vår eiendom. Jeg tipper det blir en skikkelig vekstnæring i tiden fremover. Trist, men den importerte volden må møtes med effektive mottiltak, og når politiet ikke har noe å stille opp med, må private løsninger tas i bruk. 0 Siter
Goliath Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Skrevet 10. februar 2005 Det spørs om truslene (generelt sett) begynner å anta slike former og bli så utbredt at borgervern blir mer aktuelt. Det blir ikke borgervern slik vi tradisjonelt tenker det, men kraftig vekst i bruken av privat innleide vektere som kan passe våre liv og vår eiendom. Jeg tipper det blir en skikkelig vekstnæring i tiden fremover. Trist, men den importerte volden må møtes med effektive mottiltak, og når politiet ikke har noe å stille opp med, må private løsninger tas i bruk. Det er en selvfølge all den tid svært mange motsetter seg å bli hjelpeløse offere hvis samfunnet som sådan ikke kan bidra til nødvendig beskyttelse av den enkelte. Jeg ville i hvert fall ikke akseptert å bli leid stille og rolig til slaktebenken uten å sette meg kraftig til motverge - koste hva det koste vil.....for å si det slik. 0 Siter
Goliath Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Skrevet 10. februar 2005 Hadde dette vært en av mine nærmeste, så ville jeg tatt affære overfor disse kassabananene tvert. Bedre å stå til rette for ti enn å bli båret av seks. Som oftest er det ikke nødvendig å «kjøre løpet helt ut», de er ikke så modige at det gjør noe, disse bananagutta. En titt inn i løpet på ei avsaget hagle på så kloss hold at de kan se patronen inne i løpet, så driter de ned begge buksebeina og ber om pent vært - garantert. Hvis ikke, så trekk av neste gang. "Bedre å stå til rette for ti enn å bli båret av seks." Bedre kan det vel neppe sies? 0 Siter
Prozak Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Det spørs om truslene (generelt sett) begynner å anta slike former og bli så utbredt at borgervern blir mer aktuelt. Det blir ikke borgervern slik vi tradisjonelt tenker det, men kraftig vekst i bruken av privat innleide vektere som kan passe våre liv og vår eiendom. Jeg tipper det blir en skikkelig vekstnæring i tiden fremover. Trist, men den importerte volden må møtes med effektive mottiltak, og når politiet ikke har noe å stille opp med, må private løsninger tas i bruk. "men kraftig vekst i bruken av privat innleide vektere som kan passe våre liv og vår eiendom" Ja, for der er det jo ingen useriøse, voldelige og farlige personer. T.o.m et gammelt respektert selskap som Securitas har ved flere anledninger ansatt vektere med voldelige rulleblad. "..........................." 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 "men kraftig vekst i bruken av privat innleide vektere som kan passe våre liv og vår eiendom" Ja, for der er det jo ingen useriøse, voldelige og farlige personer. T.o.m et gammelt respektert selskap som Securitas har ved flere anledninger ansatt vektere med voldelige rulleblad. "..........................." Pussig. Etter 1. januar 2004 må du vise til en plettfri vandel gjennom en uttømmende politisattest for å bli anstatt i Securitas. Så vidt jeg vet er dette gjengs over hele linjen. 0 Siter
Prozak Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Pussig. Etter 1. januar 2004 må du vise til en plettfri vandel gjennom en uttømmende politisattest for å bli anstatt i Securitas. Så vidt jeg vet er dette gjengs over hele linjen. Når er jo ikke akkurat 1.jan 2004 lenge siden, da. At det i det hele tatt har vært mulig å bli vekter som tidligere kriminell er helt hårreisende. Jeg kjenner også til en del tilfeller med folk som ikke har kommet inn på politihøyskolen fordi de har blitt klassifisert som uskikket, som så blir vektere. En del av disse tilfellene skulle ikke engang gått løs. Nei - min respekt for vektere er heller liten. Hvis de ikke har endret på det ennå, så er heller ikke vekterkurset noe som kan kalles en utdanning. "............................" 0 Siter
Prozak Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Hadde dette vært en av mine nærmeste, så ville jeg tatt affære overfor disse kassabananene tvert. Bedre å stå til rette for ti enn å bli båret av seks. Som oftest er det ikke nødvendig å «kjøre løpet helt ut», de er ikke så modige at det gjør noe, disse bananagutta. En titt inn i løpet på ei avsaget hagle på så kloss hold at de kan se patronen inne i løpet, så driter de ned begge buksebeina og ber om pent vært - garantert. Hvis ikke, så trekk av neste gang. "En titt inn i løpet på ei avsaget hagle på så kloss hold at de kan se patronen inne i løpet, så driter de ned begge buksebeina og ber om pent vært - garantert." Dette har du erfaring med? Jeg kan love deg at det er langtfra alle som er tøffe i trynet med våpen som ikke tør å bruke dem. ".........................." 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 "En titt inn i løpet på ei avsaget hagle på så kloss hold at de kan se patronen inne i løpet, så driter de ned begge buksebeina og ber om pent vært - garantert." Dette har du erfaring med? Jeg kan love deg at det er langtfra alle som er tøffe i trynet med våpen som ikke tør å bruke dem. ".........................." Hadde du giddet å se etter humoren, kanskje du hadde fått øye på den. Surfis! 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Når er jo ikke akkurat 1.jan 2004 lenge siden, da. At det i det hele tatt har vært mulig å bli vekter som tidligere kriminell er helt hårreisende. Jeg kjenner også til en del tilfeller med folk som ikke har kommet inn på politihøyskolen fordi de har blitt klassifisert som uskikket, som så blir vektere. En del av disse tilfellene skulle ikke engang gått løs. Nei - min respekt for vektere er heller liten. Hvis de ikke har endret på det ennå, så er heller ikke vekterkurset noe som kan kalles en utdanning. "............................" Nå er det tilfeldigvis lettere å bli kvitt uegnede vektere enn uegnede politifolk. Men nå blander ikke jeg meg opp i hva slags erfaringer du har med noen av disse. 0 Siter
Prozak Skrevet 11. februar 2005 Skrevet 11. februar 2005 Hadde du giddet å se etter humoren, kanskje du hadde fått øye på den. Surfis! Jepp - jeg var selfølgelig "sur" i det innlegget. "..........................." 0 Siter
mrxx Skrevet 11. februar 2005 Skrevet 11. februar 2005 "men kraftig vekst i bruken av privat innleide vektere som kan passe våre liv og vår eiendom" Ja, for der er det jo ingen useriøse, voldelige og farlige personer. T.o.m et gammelt respektert selskap som Securitas har ved flere anledninger ansatt vektere med voldelige rulleblad. "..........................." Det har sikkert foregått at de har ansatt vektere som har en skummel fortid. Men i den tiden jeg studerte, som vil si for snart 25 år siden, så var jeg ansatt i Securitas. Det var ikke snakk om å bli ansatt der hvis du hadde noe på rullebladet ditt. Men det meste blir jo slettet etter 3 år, så kanskje det er noe grums i fortiden til noen som er relativt gammel? 0 Siter
Goliath Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Skrevet 11. februar 2005 "En titt inn i løpet på ei avsaget hagle på så kloss hold at de kan se patronen inne i løpet, så driter de ned begge buksebeina og ber om pent vært - garantert." Dette har du erfaring med? Jeg kan love deg at det er langtfra alle som er tøffe i trynet med våpen som ikke tør å bruke dem. ".........................." Jeg har erfaring med det - dog var det ikke en hagle men en S&W mod. 28 (.357). Den ble tatt i bruk da jeg for n'te gang opplevde innbrudd i bilen min for en del år siden. Reaksjonen var omtrent som den Mr Kahn beskriver, og bilen fikk stå i fred siden...... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.