Gå til innhold

Gifte seg.

Anbefalte innlegg

Gjest gifteklar
Skrevet

Vi har planer om å gifte oss hemmelig på et kontor.Men saken er denn at vi lurer på om vi må ha forlovere for da blir det ikke så hemmelig likevel og familien er mye negativ til å gifte seg uten selskap og da blir det ikke gaver og sånn men det driter vi i når økonomien vår sier at vi ike kan ha selskap.

Kunne heller ha tenkt oss å gifte oss på kontor og reist utenlands etter på uten at noen vet om det.

Skrevet

Hvem som helst kan være forlovere, så lenge de er over 18 år. Så det er ikke noe i veien for at dere kaprer dere noen på gaten for å være vitner til vielsen.

Skrevet

"Kunne heller ha tenkt oss å gifte oss på kontor og reist utenlands etter på uten at noen vet om det."

Det er intet problem. Har dere behov for vitner så er det bare å informere den som skal vie dere om det på forhånd.

Det behøver ikke å være noen dere kjenner fra før, og det tror jeg enkelt kan ordnes av vedkommende som står for selve vielsen.

Når det gjelder vielse i utlandet, så kan dere f.eks kontakte en norsk sjømannsprest ved et egnet sted/land. Søker dere litt rundt på nettet, så finner dere raskt ut hvor dere kan ta kontakt (i Norge) for ytterligere opplysninger om dette.

Sjømannspresten ordner også med nødvendige vitner.

Jeg er litt usikker på norske ambasader i utlandet, og om de har myndighet til å gjennomføre borgerlige vielser der, men det er bare å kontakte utenriksdepartementet for ytterligere informasjon om det.

Skrevet

*tror* man kan få underskrift fra vitner på forhånd, at de ikke trenger å være til stede (så lenge de skriver under med leg. og i nærheten av myndighetene eller noe lignende) Ta og undersøk på rådhuset/kirken der dere vil vies...

Mener å huske det var det vår far gjorde, vi fikk bare beskjed om giftemålet i etterkant :P

Ørkenvandreren
Skrevet

Vitner må du ha, uansett hvor du gifter deg.

Når det gjelder gifting i utlandet (sjømannskirker, ambassader), vet jeg ikke hvordan man gjør det med vitner. Må man ta de med fra Norge, eller kan kirken/ambassaden hoste opp noen ansatte der og da? Det går det jo an å sjekke ut.

(I hvertfall på endel av ambassadene er det tildels lang ventetid for å få giftet seg, så start isåfall planleggingen tidlig.)

Skrevet

Vitner må du ha, uansett hvor du gifter deg.

Når det gjelder gifting i utlandet (sjømannskirker, ambassader), vet jeg ikke hvordan man gjør det med vitner. Må man ta de med fra Norge, eller kan kirken/ambassaden hoste opp noen ansatte der og da? Det går det jo an å sjekke ut.

(I hvertfall på endel av ambassadene er det tildels lang ventetid for å få giftet seg, så start isåfall planleggingen tidlig.)

...har du undersøkt? driver dere og snyter meg for en vals? :)

Skrevet

Dere kan alltid få vitner der hvor dere gifter dere. Og hvorfor ikke reise utenlands og gifte seg i all stillhet i sjømannskirke eller ambassade. Begge deler er greie og vanlige. Det er bare å ringe og avtale og ingen behøver å vite det andre enn de dere snakker med. De sladrer neppe til familie og venner i Norge. Begge instansene ordner meg bekjent med vitner. Lykke til.

Ørkenvandreren
Skrevet

...har du undersøkt? driver dere og snyter meg for en vals? :)

Fiske-fiske? *s*

Ingen umiddelbare planer, men det vil nok skje en gang.... :-)

Skrevet

Fiske-fiske? *s*

Ingen umiddelbare planer, men det vil nok skje en gang.... :-)

Hurra - skal spisse skoa.

Og blir jeg ikke bedt kommer jeg likavæl!

Du må fri da!

Gjest Nygift jente:)
Skrevet

hei på deg:) ja gjør som dere vil og ikke bry dere om andre:) jeg om mannen min giftet oss på et kontor, men sammen med et annet vennepar så da var vi forlovere for hverandre. Ganske kult. og foreldre ble skuffet, men det var jo sånn vi ønsket så da ble det sånn!:) men den Gode vennen som dere eventuelt skal ha til forlover klarer vel og holde på det???? ellers er det vel litt av en venn vel???

Go girl!!!! gjør det DERE vil og ikke det de andre vil.

klem og lykke til:)

Gjest gifteklar
Skrevet

Takker til alle dere som har svart på spørsmålet mitt det var mange gode råd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...