Gjest (Anonymous) Skrevet 29. januar 2001 Del Skrevet 29. januar 2001 Jeg er en kvinne på 50 år som ble opperert for mellomgulvsbrokk, for vel 4 år siden. Fikk ventrikkelherniering og ble re-opperert 10 dager etter opperasjonen. Har lungeskade etter dette. Mine plager tiltar, har nå fått konstantert ny ventrikkelherniering. Jeg får puls-fall fra " 130 - 70 " under sykkeltrening. Mitt spørsmål er, skyldes pulsfall at ventrikkelen presser hjerte og lunge på venstre side. Kjenner du noe til re-opperasjoner av ventrikkelhernering? Er veldig engstelig for en ny opperasjon, siden jeg fikk skader under den første opperasjonen. Vennlig hilsen Engstelig kvinne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17367-kvinne-p%C3%A5-50-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Svar til Engstelig kvinne. Ditt pulsfall under fysisk belastning kan ha forskjellige årsaker. Hvis du fra før aldri har hatt noen sykdom som har affisert ditt hjerte, er sannsynligheten for at det er noe i veien med selve hjertets impulsgivning meget liten. Imidlertid vil endel nervereflekser kunne påvirke din hjerteslagfrekvens. På begge sider av spiserøret går det nerver (vagusnerven) som kontrollerer mye av funksjonen til organene under mellomgulvet. Disse nervene har imidlertid også fibre som har stor effekt på hjertet. Blant annet influerer de på såvel takten som ledningshastigheten i hjertets impulslednings-system. Det kan tenkes at slike reflekser kan være årsaken til din paradokse puls-"halvering" under belastning. Dette burde lett kunne påvises ved hjelp av en ergometertest med samtidig EKG-registrering. Det finnes også andre forklaringer på det fenomènet du beskriver, men forklaringen vil lettest kunne gis på grunnlag av en slik ergometer-test. Din lungeskade må jeg vite litt mer om for å kunne vurdere. Hvis det var en delvis kollaps (atelektase) av en del av lungen, vil det neppe kunne gi deg slike puls-forandringer. Fikk du derimot en skade av en av vagus-nervene, vil saken stille seg anderledes. Jeg er usikker på om du fikk utført dine to første operasjoner ved såkalt "kikkehulls-kirurgi", og om det en en tredje prosedyre som er planlagt på samme måte. Dette må du diskutere med, og bli skikkelig informert om, av de leger som skal ha ansvaret for operasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17367-kvinne-p%C3%A5-50-%C3%A5r/#findComment-79836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.