Gå til innhold

Hellig blod, hellig gral

Anbefalte innlegg

Skrevet

-er akkurat ferdig med den. Litt tung, men veldig spennende.

Flere som har lest den?

Den gir seg jo ut for å være en sann historie, men er det fakta eller fiksjon? Hvor mye av det er egentlig sant?

Skrevet

Har ikke lest den ennå, men jeg vil tippe at det blir noe av det samme som ved bl.a Da Vinci Koden. Altså, utbrodering av teorier med støtte i historiske funn og tekster, som står i kontrast til bibelen og den "historien" vi har blitt lært opp til å tro på. Sansynligvis basert på historiske "fakta", med en god del utbrodering. Den handler jo bl.a om Tempelridderne, en orden vi vet eksisterte, og som ble utslettet av vatikanet (på fredag den trettende). Hmm...tror jeg må lese den snart.

".........................."

Skrevet

Leser den nå, og jeg skulle faktisk spørre her inne om det samme som deg.

Jeg har kommet til side 145, spennende, men litt tung med alle navn, hypoteser og årstall. Jeg får meg ikke helt til å ta alt like seriøst, leser derfor med en klype salt lett tilgjengelig.

fei1365380229
Skrevet

Jeg har lest den, men syns den var litt tung ja. Den kom seg litt og ble litt mer spennende når man kom litt mer inn på Jesus.

Det er jo ingen roman det her, den påberoper seg vel å være forskning og forskning er vel ikke alltid sannhet :o)

Skrevet

Jeg har lest den, men syns den var litt tung ja. Den kom seg litt og ble litt mer spennende når man kom litt mer inn på Jesus.

Det er jo ingen roman det her, den påberoper seg vel å være forskning og forskning er vel ikke alltid sannhet :o)

Ja, den ble betydelig lettere å komme igjennom på slutten. Besnærende teorier forresten!

Skrevet

Du må regne med at så å si alt i den boken er ren fiksjon.

Skrevet

Du må regne med at så å si alt i den boken er ren fiksjon.

Akkurat som i bibelen med andre ord:-)

Skrevet

Akkurat som i bibelen med andre ord:-)

Nei, i klar motsetning til Bibelen -- som i svært mange henseender er tilforlatelig.

Det forskes for tiden på hvorfor bøker som "Da Vinci-koden" blir så populær -- mye tyder på at det ikke bare skyldes uvitenhet (slik at mange lesere faktisk ikke klarer å avsløre mangelen på faktisitet), men også et vrengebilde av historien.

Det står med andre ord dårlig til med allmenndannelsen i Norge -- og i store deler av den "moderne" verden.

Skrevet

Nei, i klar motsetning til Bibelen -- som i svært mange henseender er tilforlatelig.

Det forskes for tiden på hvorfor bøker som "Da Vinci-koden" blir så populær -- mye tyder på at det ikke bare skyldes uvitenhet (slik at mange lesere faktisk ikke klarer å avsløre mangelen på faktisitet), men også et vrengebilde av historien.

Det står med andre ord dårlig til med allmenndannelsen i Norge -- og i store deler av den "moderne" verden.

At det står dårlig til med allmenutdannelsen i Norge er jeg enig med deg i.

Men det går på helt andre områder enn religion, spesielt om man skal prioritere det som jeg mener er viktig.

Dog er det min mening, og den baserer seg selvfølgelig på at religion burde vært mindre viktig og mer egnet for den private sphære, enn noe man skal være nødt til å gå i dybden av når det gjelder allmennutdanning.

Skrevet

At det står dårlig til med allmenutdannelsen i Norge er jeg enig med deg i.

Men det går på helt andre områder enn religion, spesielt om man skal prioritere det som jeg mener er viktig.

Dog er det min mening, og den baserer seg selvfølgelig på at religion burde vært mindre viktig og mer egnet for den private sphære, enn noe man skal være nødt til å gå i dybden av når det gjelder allmennutdanning.

Vel -- en kjent ateist har formulert det slik: "Bibelen er den viktigste boken for å forstå vestlig kulturarv". Det vil være umulig å få fullt utbytte av det meste av vår kulturarv uten kjennskap til jødisk-kristen tankemåte.

Skrevet

Vel -- en kjent ateist har formulert det slik: "Bibelen er den viktigste boken for å forstå vestlig kulturarv". Det vil være umulig å få fullt utbytte av det meste av vår kulturarv uten kjennskap til jødisk-kristen tankemåte.

At man skal ha kjennskap til bibelen er jeg helt enig med deg i - på lik linje med andre religioner.

Skrevet

At man skal ha kjennskap til bibelen er jeg helt enig med deg i - på lik linje med andre religioner.

Jeg går ut fra at du mener: på lik linje med andre religioners skrifter.

Dog er Bibelen viktigst for VÅR kulturkrets.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...