Gå til innhold

Tørr, sår og vond hud

Anbefalte innlegg

HerrChristian

Kjære DoktorOnline

De siste månedene har jeg opplevd en forandring som jeg misliker. Har fått stadig mer tørr hud i ansikt og på hender. Tidligere kunne jeg i perioder ha tørr hud på hendene (oppå hendene) men det hjalp fort ved å smøre inn med håndkrem. Men de siste 6-7 måneder har jeg fått problemer i større grad. Hendene sprekker så kraftig opp at det blør fra åpne sår. Og krem og salver hjelper absolutt ingenting. Det gjør rett og slett vondt nå, og det skaper irritasjon i det daglige liv. Også i ansiktet er det blitt så tørr hud at det flasser og er rødt. Verst er det i pannen, og rundt nese og munn. Spesielt når jeg har barbert meg er det prekært. Da er jeg helt rødrosa, og det blir store mengder tørr og død hud i et par dager etterpå. Dessuten gjør det direkte vondt å barbere seg, noe det aldri var før. I tillegg har jeg litt uren hud. Ikke ekstremt, men har litt kviser nedover halsen og sånn. Har heller aldri tidligere opplevd problemer med dette, alt har skjedd i den nevnte tidsperioden. Jeg er bekymret og har en følelse av at det har noe med hormonforandring å gjøre. Men jeg er 28 år og skjønner ikke hvorfor i såfall. Det hører med at det har skjedd en del ting i livet mitt de siste par årene. Familiære problemer, samt et dødsfall i sommer som gikk inn på meg. Kan det ha noen sammenheng? Kan det slå ut på det fysiske? Eller kan det ha noe med arbeidsklimaet på jobb, som f.eks. luft, aircondition etc? Jeg har i perioder de siste årene vært veldig stresset, men har bedret meg, og føler jeg takler livet og utfordringene i hverdagen mentalt meget bra nå. Kan dette være en reaksjon på stress og press fra lengre tid tilbake? Eller kan det være en allergi jeg ikke har visst om? Jeg lurer på hvordan jeg skal blir kvitt det som etterhvert har blitt et stort problem. Det hemmer meg å hele tiden han småvond og irriterende hud. Ser ingen grunn til å bli henvist til salver og kremer. De hjelper ikke lenger likevel, annet enn å døyve litt der og da. Hvis det har noe med hormonene å gjøre, kan jeg få noen piller som retter opp evt balanseskjevhet? Jeg vil påpeke at jeg ellers ikke har nevneverdige helseproblemer, er frisk og opplagt, røyker ikke, tar vitaminer og spiser forholdsvis sunn mat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173685-t%C3%B8rr-s%C3%A5r-og-vond-hud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei HerrCristian

Det hørtes ikke noe særlig godt ut det der.

Jeg er ingen hudspesialist, men kan anbefale en lotion som jeg har brukt selv nå i flere år. Den heter Gloves In A Bottle og er allergisikker og uten fargestoffer og parfyme.

Den blir anbefalt av et tusentall hudspesialister og leger i Amerika. Veldig mange har hatt gode resultater med denne også når "ingenting annet" hjelper. Den fetter ikke i det hele tatt og forsvinner ikke når du vasker deg. Det gjør den ypperlig til personer som har problemer på grunn av for mye kontakt med vann og såpe.

Gloves In A Bottle har fått en norsk importør nå. Det kan bestilles direkte fra importøren som er Eriksen Pro Care.

Du finner dem på www.eriksenprocare.no

De har også gratis prøver å dele ut.

Hei!

Jeg har opplevd noe av det samme som deg. For ca 1 år siden fikk jeg plutselig mye uren hud og kraftig håravfall.

Har ikke funnet noen plausibel forklaring, var inne på alle de tingene som du også nevner som mulige årsaker. Lege bør du uansett gå til, kanskje han har en løsning i ditt tilfelle...

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...