Inne Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Ja, så har vi bestemt det da..*gleder meg*..det blir bryllup neste sommer!!!! Men hva gjør jeg nå?? Hvor begynner jeg.. Kirke, fest, kjole, invitasjoner...når er det på tide å sette igang?? 0 Siter
noami Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Hei, du har temmelig god tid egentlig Begynn med å undersøke *hva* slags bryllup dere ønsker dere og *hvem* dere vil invitere (skal det være stort eller lite bryllup, skal man inkludere kollegaer og bekjente eller bare nærmeste familie og venner, ska man inkludere tremenninger og grandtanter). Vil dere leie privat/forenings lokale, eller holde festen på et hotell? Skal det gå over flere dager (avsides hotell over en helg feks) eller kun selve dagen? Finn ut av disse rammene og så undersøker dere hvilke steder som er aktuelle og reserverer dato både på stedet og i den kirken eller rådhuset eller hvr dere nå har tenkt å gifte dere hen..... Ønsker dere en spesiell fotograf som dre vet er populær/dyr så er de gjerne reservert i god tid i forveien, så likegreit å reservere fotograf i samme slengen. Ellers så kan dere godt vente med annen nærmere planlegging til ca halvt år i forveien..bare sørg for at sted etc er reservert siden noen steder er populære enn andre etc liksom... Hm fikk litt savn etter forberedelsestiden jeg 0 Siter
noami Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Finner masse tips på nett, feks tidsplanlegger; når det er på tide å ha fikset det og det... hm...kvinneguiden.no har vel lenker, husker ikke alle lenkene selv, sjekk litt rundt 0 Siter
cecily Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Gå inn på bryllupsforumet på kvinneguiden.no. Ikke bli skremt av bridezillaene der inne, noen har også beina godt plantet på jorda og kan komme med gode tips. Jeg syns noami sitt svar var bra. Kirke og festplass bestilte jeg et år i forveien, ikke et sekund for tidlig. Fotograf, frisør, blomster ca et halvt år i forveien. Kjolen kjøpte jeg faktisk et helt år før bryllupet, men det var fordi jeg bare måtte ha den kjolen jeg prøvde. Det er ikke for sent å se på kjole et halvt år før bryllupet. Kaker ordnet jeg med en mnd før. Men huskelisten min var gaaaaanske mye lengre enn denne korte listen. Jeg foreslår at du tar deg en tur inn på kvinneguiden, der er det ganske bra (med unntak av et par hysteriske kvinnfolk). 0 Siter
noami Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Gå inn på bryllupsforumet på kvinneguiden.no. Ikke bli skremt av bridezillaene der inne, noen har også beina godt plantet på jorda og kan komme med gode tips. Jeg syns noami sitt svar var bra. Kirke og festplass bestilte jeg et år i forveien, ikke et sekund for tidlig. Fotograf, frisør, blomster ca et halvt år i forveien. Kjolen kjøpte jeg faktisk et helt år før bryllupet, men det var fordi jeg bare måtte ha den kjolen jeg prøvde. Det er ikke for sent å se på kjole et halvt år før bryllupet. Kaker ordnet jeg med en mnd før. Men huskelisten min var gaaaaanske mye lengre enn denne korte listen. Jeg foreslår at du tar deg en tur inn på kvinneguiden, der er det ganske bra (med unntak av et par hysteriske kvinnfolk). Hehe så du programmet som gikk på TVNorge da, "bridezilla"? gikk omtrent samtidig som da vi forberedte vårt bryllup, så fikk litt noia jeg, ville absolutt *ikke* være sånn som de kvinnfolka der ...spenn gærne enkelte av dem 0 Siter
Gjest Nygift jente:) Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 heisann:) så koselig at du skal gifte deg:) Jeg gjordt det nå i Januar og treiger IKKE. det var kjempe koslig! men jeg har en kjole jeg gjerne ville fått solgt? har du lyst til og se den så kan du få et godt kjøp av meg heller??? jeg kan sende deg bilder pr. mail om du er interessert då. hilsen NYgift. 0 Siter
cecily Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Hehe så du programmet som gikk på TVNorge da, "bridezilla"? gikk omtrent samtidig som da vi forberedte vårt bryllup, så fikk litt noia jeg, ville absolutt *ikke* være sånn som de kvinnfolka der ...spenn gærne enkelte av dem Ja, de var langt ute på bærtur de fleste av dem. Jeg planla en del, men hystersisk tror jeg ikke jeg var. Takk og pris! 0 Siter
Gjest sett i gang Skrevet 11. februar 2005 Skrevet 11. februar 2005 Hei Dette er slik Mona Grundt mener du bør gjøre det: Bryllupsplanleggeren Å arrangere et bryllup er som regel en svært omfattende affære, det kan være utrolig mange tråder som skal holdes styr på, selvfølgelig avhengig av hvor stort bryllupet skal være. Jo større det er, jo lenger tid må det planlegges. Men uansett hvor mye dere vil gjøre ut av bryllupet deres, er det en del ting dere må tenke på i god tid. Bryllupsmagasinet har laget en liste som kan hjelpe dere å huske på alt som skal gjøres. Selvfølgelig lar det seg gjøre å planlegge et bryllup på mye mindre enn ett år, men det lønner seg å begynne tidlig! 1 år før -Finn ut hva slags bryllup dere vil ha, stort eller lite, om dere vil bruke mye penger eller ha et mer begrenset budsjett. Gjør gjerne dette sammen med deres familier, dersom de skal være med og dele på utgiftene! Når dere har blitt enige om rammene, kan dere begynne å planlegge innholdet! -Bestem hvor dere vil gifte dere, og reservere dato for bryllupet, dersom dere ønsker kirkebryllup. Gå på folkeregisteret og få alle nødvendige skjemaer (Prøvningspapirene har 4 månaders gyldighet). Hvis dere velger å gifte dere borgerlig, bestem lokale og kontakt vigsleren. Ha alltid en alternativ dato klar, i tilfelle den dere ønsker mest er opptatt! -Finn ut hva slags musikk dere vil ha spilt. Begynn å ringe rundt til de musikerne dere vil skal spille. Bruk gjerne et artistbyrå til dette. Mange musikere kan være opptatt mer enn 7-8 måneder frem i tid. -Bestem dere for lokaler. Dette kan ta en del tid, dersom dere vil kikke på flere alternativer. Vær oppmerksom på at noen av de mest populære stedene kan være opptatt et år i forveien! Tenk på hvor mange gjester dere ønsker og bestill lokale ut fra det også. - Husk på å undersøke skjenkemulighetene på det stedet dere velger. Hvis det skal serveres alkaholholdige drikker, så må enten stedet ha skjenkebevilling eller så må det søkes om ambulerende skjenkebevilling fra kommunen. Skjekk også hva slags garderobemuligheter det er der, toaletter osv. - Husk alltid å skjekke priser, det kan være store variasjoner. 6 måneder før - Velg forlovere, og få dem til å skrive under på forlovererklæringene. - Lever alle skjemaer til prestekontoret. -Begynn å sette sammen en gjesteliste, i samarbeid med begge familiene. -Bestem dere for alt som har med mat å gjøre: velg kokk, cateringselskap,serveringspersonale osv. Innhent meny- og vinforslag. - Husk å bestille fotograf, eventuelt noen som kan filme bryllupet. - Begynn å kikke på brudekjole og antrekk til brudgom, eventuelt til brudepiker og brudesvenner. Bestem om dere skal kjøpe eller leie. Husk å bestille designer/skredder dersom dere trenger det. - Diskuter hvor dere vil dra på bryllupsreise. Ta kontakt med et reisebyrå og få tilsendt brosjyrer. Bestill dere en velfortjent bryllupsreise i god tid slik at dere kan nyte den der dere aller helst vil. 5 måneder før - Få trykket invitasjonene og send ut til gjestene. Samtidig kan det lønne seg å trykke opp kirkeprogram, bord- og takkekort, samt eventuelle taler og sanger. Sjekk med bokhandelen eller kontakt et trykkeri. - Bestill transport til dagen, særlig hvis dere vil ha noe helt spesielt, limousiner er forholdsvis rimelig, eller hest og kjerre/karjol. Kontakt et busselskap hvis dere ønsker transport til gjestene, eller be venner og familie om å hjelpe til. - Begynn å kikke etter ting dere ønsker dere. Skriv gjerne ønskeliste slik at folk vet hva de kan kjøpe. Dere kan også legge en slik liste i en bestemt butikk, elller be et familiemedlem om å administrere ønskelisten. Eller dere kan rett og slett distribuere den til slekt og venner. 4 måneder før - Drøft sermonien med prest og klokker/organist, bli enige om klokkeslett, spesielle ønsker og musikk/sanger. Tilsvarende for borgelig bryllup. - Avtal pynting av kirken (blomsterdekorering etc) - Få rede på hvordan dere skal gjøre det med fotograf og filming i kirken. - Organiser og bestill hvem somskal binde brudebuketten, pynte vielsesstedet og eventuelt arrangementstedet. Husk knappehullsbukett til brudgom og forlover. - Husk at noen blomster er sesongbetont, så det kan lønne seg å kikke i katalog eller se på bilder hos leverandøren av blomster. - Bestem dere for hvem som skal være toastmaster. - Reis til gullsmedforretning og plukk ut ringer. Finn de riktige til deres smak og snakk med gullsmeden om inngravering av navn, dato og evt. symboler. - Bestill bryllupskaken, husk å låne eller leie en kake oppsats som bryllupskaken kan stå på, og skaff en kakaspade til å skjære med. - Bestill matan, om dette allerede ikke er gjort. - Prøvningspapirene oversendes til det aktuelle prestekontor. 3 måneder før - Før dere setter opp ønskelisten, besøk de lokale glassmagasin og gave- og interiørbutikker. Her får dere faglig råd og rettledning, og ikke minst her kan dere se tingene dere vil ha som gaver! Noter modell-, dekor- og produsentnavn på aktuelle ønsker. - Husk å bestille time hos frisør/sminkør. - Bestille brudesuite til bryllupsnatten - Gjør alt klart til bryllupsreisen. Sjekk passene deres, husk å få inn riktig etternavn, dersom en av dere skifter. Husk eventuelle visum og vaksinasjoner. - Gå til legen og få en grundig helsesjekk. Snakk eventuelt med en familieplanlegger. - Bestem dere for hvem som skal åpne gavene og skrive ned hvem som har gitt hva. Spør vedkommende om hun/han vil gjøre det! - Tenk på morgengaven og hva du skal kjøpe. Få gjort dette så fort som mulig, det bør absolutt ikke bli glemt! - Sjekk overnattingsmuligheter for de gjestene som skulle ha behov for det. Gi gjestene beskjed om hvor de skal sove! 2 måneder før - Send ut invitasjoner minst 6 uker før bryllupet. Sett på svar utbes dato, og noter omhyggelig svarene du får inn! Husk å legge ved et kart eller veibeskrivelse, særlig om dere holder bryllupet andre steder enn hjemme! - Forsikre deg om alt du hittil har bestilt er i orden - Sett opp innkjøpsliste over det dere må handle rett før bryllupet. Husk at vinmonopolet mottar alt uåpnet i retur. - Når gavene begynner å komme, sørg for å notere hvem dere har fått hva av. - Forsikre dere om at gjestenes overnattinger er i orden, samt alle transportdetaljer. - Kjøp takkegaver til forlovere, brudepiker/svenner og andre som hjalp til. 1 måned før bryllupet: - Sjekk svar på invitasjonene. Lag en gjesteliste, bord plan og skriv bordkort. - Sjekk at antall gjester stemmer med mengde mat og drikke. - Gi beskjed til lokalet om endelig antall gjester. Sørg for at det er et gavebord der. Spør om dere kan la gavene bli til dagen etter. - Sørg for at toastmaster får samlet inn sanger, taler og andre innslag. - Avtale time for prøving av brudekjole og brudgom mens antrekk, samt brudepikenes. Sekk at alt kan leveres til avtalt tid. - Velg en person til å ta familiebilder i bryllupet. - Kjøp inn undertøy, sokker, sko etc…. Tommelfingerregel: Noe nytt, noe brukt, noe lånt og noe blått. (F.eks blått strømpebånd) - Forhåndsbestille taxi eller annen transport til brude- paret og til de av gjestene som har behov for det. - Bruden må besøke frisøren, avtale endelig tidspunkt og hva slags frisyre. Glem ikke eventuell hodepynt! Det samme gjelder eventuell beautysalong. Dersom bruden legger sminken hjemme, sørg for at dere har alt som trengs. - Gi beskjed til banker og forsikringsselskap dersom en av dere skal skifte etternavn. - Sett inn annonse i lokalavisen. - Sørg for at alt er i orden til bryllupsnatten, så slipper dere det to dager før! - Ordne med valuta etc til bryllupsreisen 1- 2 uker før bryllupet: - Få med dere utdrikkningslagene!. - Få bekreftet alle bestillingene: Kirken eller byfogden, skjenkebevilling, blomster og brudebukett, fotografering og filming, transport overnatting til gjestene, brudesuite bryllupsnatten, musikk til kirken og festen, mat og drikkevarer, toastmaster, brudesalong og selskapsklær, bryllups- reisen, selskapslokale, kaker, gifteringer, frisør/sminkør, program/trykksaker, forhåndsbestilt transport, og til slutt: Husk deres egne taler! - Hold generalprøve i kirken. Sørg for at forlovere vet hva de skal gjøre, og at de har ringene. 1- 3 dager før bryllupet: - En siste sjekk av klærne. Pass på at det ikke er krøllete eller flekkete. - Pynte festlokalet, og sjekk hvordan det er med pynting av kirken. - Sjekk værmeldingen. - Gå igjennom hele bryllupsplanleggingen for en siste sjekk. - Pakk koffertene deres! Bryllupsdagen - God tur til frisør/sminkør. - Husk at morgengaven skal være klar til neste dag. - Send koffertene deres til hotellet der dere skal overnatte. - Noen må ta vare på bryllupstøyet deres etter at dere har reist på bryllupsferie. - Og noen må ta vare på gavene deres. - Tilbringe tiden før vielsen hver for dere, sammen med forloveren. Etter bryllupet - Effekter dere har leid returneres - Send ut takkekort i tide 0 Siter
Inne Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Skrevet 11. februar 2005 heisann:) så koselig at du skal gifte deg:) Jeg gjordt det nå i Januar og treiger IKKE. det var kjempe koslig! men jeg har en kjole jeg gjerne ville fått solgt? har du lyst til og se den så kan du få et godt kjøp av meg heller??? jeg kan sende deg bilder pr. mail om du er interessert då. hilsen NYgift. Takker for tilbudet..men har lyst til å gå rundt og kikke først... Takker for mange gode råd..vet jeg har god tid..men det er så gøy å glede seg...=) *klikker seg videre til kvinneguiden.no* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.