Gjest baremei Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Huff og huff. Vi skal snart gjøre et forsøk på studiet, om kroppens vannbalanse. Det går ut på at vi alle skal drikke mye, og så måle urinvolumet,samt urinets konsentrasjon hver halve time. Noen skal dessuten ta vanndrivende midler,(diuretika) og andre anti-diuretika. Dette høres kanskje helt kurant ut. Men på meg virker det helt forferdelig!!Jeg har nemlig "liten" blære, og må oftest styrte på do bare etter en kopp te. Så hvordan kommer dette til å gå?! Tenk om jeg blir nødt til å ta vanndrivende i tillegg!Jeg kommer ikke til å rekke fram til do i tide..! Synes også hele greia med urinmåling er ekkelt. Så hva skal jeg gjøre? Jeg gruer meg og bekymrer meg så jeg blir sprø. Forsøket er jo obligatorisk, men blir folk sjuke f.eks. så slipper de vel unna?Har ikke lyst til å spille sjuk heller, men det er like før. Noen som har et råd til meg, eller kan utføre et aldri så lite mirakel?(dvs. få hele pissforsøket til å fordunste?) PS:Jeg er ingen notorisk unnasluntrer; har vært med på alle andre forsøk vi har hatt, uansett om det ikke alltid har vært supergøy. Er universitets-student. 0 Siter
Gjest tevann Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Det blir jo ikke rett å drikke ekstra? På MS pasienter blir det f.eks. av og til målt diurese (urin) samt at man skriver opp inntak av væske. 0 Siter
Gjest tottlå Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Det blir jo ikke rett å drikke ekstra? På MS pasienter blir det f.eks. av og til målt diurese (urin) samt at man skriver opp inntak av væske. Hvorfor blir ikke det rett??? De skal jo sikkert måle og studere hvor mye en tar inn av væske, og hvor mye som blir skillt ut igjen??? 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Det blir jo ikke rett å drikke ekstra? På MS pasienter blir det f.eks. av og til målt diurese (urin) samt at man skriver opp inntak av væske. Kvelden før, rett før leggetid, skal vi drikke rikelig, minimum 3 glass vann. Samme dag skal alle, utenom den som tar vanndrivende, drikke 1 liter vann. Det er de instruksjonene vi har fått. 0 Siter
Gjest Detrusitol Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Dersom du må tisse så ofte og kanskje allerede har et hastverksproblem så kan det hende at du har urge-inkontinens og kan behandles med en medisin som heter Detrusitol. Litt på siden av det du spør om, men ville nevne det allikevel. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Hvorfor blir ikke det rett??? De skal jo sikkert måle og studere hvor mye en tar inn av væske, og hvor mye som blir skillt ut igjen??? Vi skal måle urinmengde/tid, densitet, urinosmolaritet og utskillelse av osmotisk aktive partikler. Åh, så gøy! NOT. 0 Siter
Gjest tottlå Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Vi skal måle urinmengde/tid, densitet, urinosmolaritet og utskillelse av osmotisk aktive partikler. Åh, så gøy! NOT. Intressant synes jeg!!! Skulle ønske vi kunne gjordt noe slikt i anatomi og fysiologien, vi også...... 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Dersom du må tisse så ofte og kanskje allerede har et hastverksproblem så kan det hende at du har urge-inkontinens og kan behandles med en medisin som heter Detrusitol. Litt på siden av det du spør om, men ville nevne det allikevel. Hmm. Det har jeg aldri hørt om. Men jeg bruker å rekke på toalettet i tid altså! Selv om jeg må VELDIG noen ganger...Kan jeg lide av dette da, tror du? Og hvordan finner man i såfall ut av det? Hjelper det å trene "knipemusklene"? 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Intressant synes jeg!!! Skulle ønske vi kunne gjordt noe slikt i anatomi og fysiologien, vi også...... Du kunne godt ha fått steppet inn for meg... 0 Siter
Gjest tottlå Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Du kunne godt ha fått steppet inn for meg... OK! 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 OK! Da har vi en avtale! Du kommer hit over helga du da, så fikser vi en baremei-drakt du kan ha på-ingen vil merke forskjellen;) (Eventuelt må vi sage litt av beina dine, jeg er ikke så høy, ser du..) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Kvelden før, rett før leggetid, skal vi drikke rikelig, minimum 3 glass vann. Samme dag skal alle, utenom den som tar vanndrivende, drikke 1 liter vann. Det er de instruksjonene vi har fått. Tre glass vann før leggetid? Da hadde jeg måttet stått opp og tisse midt på natten. Og jeg er ganske normal når det gjelder tissefrekvens ellers. 0 Siter
Gjest Detrusitol Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Hmm. Det har jeg aldri hørt om. Men jeg bruker å rekke på toalettet i tid altså! Selv om jeg må VELDIG noen ganger...Kan jeg lide av dette da, tror du? Og hvordan finner man i såfall ut av det? Hjelper det å trene "knipemusklene"? Hvis man har urge-inkontinens så har man nok store problemer med å rekke frem til toalettet i tide noen ganger. Så om du aldri har opplevd det så tror jeg ikke du har dette problemet. Kanskje knipeøvelser kan hjelpe deg, det skader i alle fall ikke. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Tre glass vann før leggetid? Da hadde jeg måttet stått opp og tisse midt på natten. Og jeg er ganske normal når det gjelder tissefrekvens ellers. Heldigvis må jeg aldri stå opp om natta for å gå på do. Men så har jeg ikke drukket såå mye før heller(på kvelden). 0 Siter
Gjest blir det ikke slik? Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Hvorfor blir ikke det rett??? De skal jo sikkert måle og studere hvor mye en tar inn av væske, og hvor mye som blir skillt ut igjen??? Det blir vel ikke rett om man drikker uvanlig mye den dagen.. Da vil man jo ikke få et resultat som er helt virkelig. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Det blir vel ikke rett om man drikker uvanlig mye den dagen.. Da vil man jo ikke få et resultat som er helt virkelig. Det er en legeutdannet og en professor i fysiologi(tror jeg det er?) som leder forsøket, de har gjort det mange ganger før, så jeg tror de vet hva de holder på med. Men det var ikke det som var poenget i innlegget mitt da... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.