Gå til innhold

Får så dårlig samvittighet av å være syk

Anbefalte innlegg

Gjest kroppen min

sliter med kroniske smerter. og oppå det hele så får jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å følge opp avtaler og oppgaver i hjemmet som følge av dette. Føler nærmest at jeg blir betraktet som lat. At plagene mine ikke er virkelige.

skulle ønske at andre kunne få lov til å overta kroppen min for bare en dag for å føle hvordan det er.

Fortsetter under...

Gjest også kronisk syk

Du er ikke alene om å ha slike tanker. Jeg sliter med en del smerter og kan dermed ikke gjøre mye husarbeid, stå lenge på kjøkkenet, jobbe eller studere. Men det er det viste ikke mange rundt meg som skjønner.

Dermed er det jeg som blir sittende med dårlig samvittighet fordi jeg ikke bidrar nok i samfunnet.

Du er ikke alene om å ha slike tanker. Jeg sliter med en del smerter og kan dermed ikke gjøre mye husarbeid, stå lenge på kjøkkenet, jobbe eller studere. Men det er det viste ikke mange rundt meg som skjønner.

Dermed er det jeg som blir sittende med dårlig samvittighet fordi jeg ikke bidrar nok i samfunnet.

Jeg har sluttet å ha dårlig samvittighet og det er en nytelse å slippe.

Den eneste som kan gi meg dårlig samvittighet er minstemann hvis jeg sovner mens han er våken.

Annonse

Gjest fibrodama

Det er nok en erfaring de fleste kronikere deler!

Mange som får slike lidelser har i sine friske dager vært mer enn vanlig pliktoppfyllende. Det er folk vant til, og de kan jo ikke se at vi er syke.

Jeg får ofte spørsmål om hva jeg skal gjøre framover, og da sier jeg jo at det er det helsa som bestemmer. Men det synker ikke inn hos de som spør. Ofte kommer det kommentarer som tyder på at de tror jeg har bestemt meg for ikke å jobbe. At det er en viljesak å bli frisk. 'Det kan jo hende du får 'lyst' til å jobbe igjen' feks.

Det jeg har lyst til er å bli frisk. Og da kommer jo det andre etterhvert.

MEN, jeg skjønte heller ikke den problematikken der før jeg ble syk selv. DET er det viktig å ta inn over seg. Kan nok ha såret andre jeg også, med slike uvettige kommentarer. Uvettig fordi en rett og slett må ha erfart slikt for å skjønne. Akkurat som en ikke kan forklare barnløse folk opplevelsen ved å føde, kan en heller ikke forklare friske hvordan det er å være kronisk syk og utmattet av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...