Gå til innhold

Utbrendt - behandling - "prat eller psykoterapi ?


Helt nybegynner...

Anbefalte innlegg

Helt nybegynner...

Jeg har fått diagnose "utbrendt" pga. opplevd vanskelig arbeidssituasjon, og har gått til Psykolog i ca. en mnd. Hos psykologen sitter vi bare å prater, og jeg synes ikke dette hjelper foreløpig. Er jeg for utålmodig ?? Hva er psykoterapi og er dette noe som kan hjelpe meg ? Jeg anser meg ellers som frisk både fysisk og psykisk, men har fått en mental "sperre" pga. siste års arbeidssituasjon. Har nå brukt noen sykemeldte mnd. på å hvile og prøve å forstå og godta det som har skjedd. Trodde det ville hjelpe med hvile, men dette har ikke hjulpet foreløpig. Er fryktelig vanskelig å prøve å forklare (og forsvare...) situasjonen ovenfor legen (og andre...).Må løse opp denne uforståelige "motstanden" som hindrer meg i å fungere som før.

Trenger å få tilbake (ihvertfall litt av) min gamle (og vanligvis høye) motivasjon. Vil helst ikke ha medisiner. Føler ikke at diagnosen min gjør meg berettiget til sykemelding, men jobb er for øyeblikket uaktuelt.Er livredd for ikke å få sjansen til å komme meg på beina igjen, og føler at jeg må gjøre noe snarest. Har bla. hatt symptomer som hovne lymfeknuter, depresjon, konsentrasjonssvikt, tretthet og meget lavt energinivå. Er det noen behandling som kan hjelpe ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fortsatt sykemeldt

Hei!

Jeg har vært/er i en situasjon som en kanskje kan finne noen felles trekk ved. Forskjellen er at jeg har hatt belastningen på hjemmebane.

Påkjenningene ble så store at jeg ikke klarte en jobb situasjon på toppen av det andre.

Resultatet ble 11 mnd med 100% sykemelding.

Har nå jobbet 25% i 2 1/2 mnd. og et litt fortvilet over at det går så sent å "komme seg på beina igjen".

Men legen mener at jeg må ta tiden til hjelp ennå noen mnd. da denne belastningen har vært så stor.

Kan det være at også du trenger noe mere tid?

Fikk vel også inntrykk av at legen din ikke var helt forståelsesfull overfor dine problemer.

Kanskje du skulle vurdere en annen lege?

Min opplevelse er at det har veldig stor betydning at en føler at legen har forståelse for de problemene en har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å ta tiden til hjelp. Det er altfor tidlig å vente en 'forbedring' av samtaleterapi etter en måned. Livet er langt og kort og deilig, med fullt av muligheter. Ta den tiden du trenger. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å ta tiden til hjelp. Det er altfor tidlig å vente en 'forbedring' av samtaleterapi etter en måned. Livet er langt og kort og deilig, med fullt av muligheter. Ta den tiden du trenger. Lykke til.

Men kan fatique egentlig gå over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...