Gjest Majalla Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Er det kinesisk? Russisk? polsk? noen som vet? 0 Siter
Gjest tottlå Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Russisk er vel ikke så vanskelig......bare trekke alle tennene i munnen, og drøs i vei...... reint russisk!! Kinesisk er vel heller ikke så vanskelig?? stapp handa i en gryte med kokende vann, og drøs i vei!! 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Finsk eller latin tror jeg. Finsk har ikke preposisjoner, bare kasus og latin gramatikk er forferdelig. 0 Siter
Gjest Majalla Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Finsk eller latin tror jeg. Finsk har ikke preposisjoner, bare kasus og latin gramatikk er forferdelig. Hadde selv latin på VGS. Husker rader og kolonner av ordet Rex som skulle bøyes i 6 forskjellige kasus. Kan jo bli gal av mindre. husker selv to setninger veldig godt fra Latinen. Ancilla ad ianum stat. Domina intrat. altså Slavepiken står ved døra og herskerinnen kommer inn. veldig nyttig 0 Siter
Gemini Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Jeg vet ikke, men vil tro at kinesisk, japansk, koreansk, arabisk - og andre språk som er langt fra europeiske språk i oppbygning og alfabet/tegnsett er vanskeligere enn f.eks. latin. Selv prøver jeg å lære gresk, og selv om jeg synes alfabetet er greit nok å lære, så er det temmelig så krevende grammatikk. Tror allikevel det er andre språk som er vanskeligere, nettopp pga at det er en viss fellesnevner mellom mange av de europeiske språkene. Vi har mange ord i norsk, engelsk osv som stammer fra gresk fx. Men vet ikke om det avgjort at det er noe konkret språk som er verst for nordmenn å lære vet jeg ikke. Hør med universitetet om det er noe du gjerne vil vite. Men jeg er litt nysgjerrig på bakgrunnen for spørsmålet ditt...? :-) 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Finsk eller latin tror jeg. Finsk har ikke preposisjoner, bare kasus og latin gramatikk er forferdelig. Latin likte jeg, tror ikke den er så vanskelig. Men så har jeg et komplisert, grammatisk morsmål. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Hadde selv latin på VGS. Husker rader og kolonner av ordet Rex som skulle bøyes i 6 forskjellige kasus. Kan jo bli gal av mindre. husker selv to setninger veldig godt fra Latinen. Ancilla ad ianum stat. Domina intrat. altså Slavepiken står ved døra og herskerinnen kommer inn. veldig nyttig Jeg har også lært litt latinsk gramatikk. Forferdelige greier. Men eldstemann tok det på universitetet i fjor og likte det ( 0 Siter
Gemini Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Jeg har også lært litt latinsk gramatikk. Forferdelige greier. Men eldstemann tok det på universitetet i fjor og likte det ( Er det verre enn gresk grammatikk? 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Latin likte jeg, tror ikke den er så vanskelig. Men så har jeg et komplisert, grammatisk morsmål. Han studerer norrøn nå så han liker nok gramatikalske regler ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Er det verre enn gresk grammatikk? Ja, mye verre men det er jo vanlige bokstaver da og ikke sju forskjellige i-er og holde styr på som på gresk. 0 Siter
Gjest Majalla Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Jeg har også lært litt latinsk gramatikk. Forferdelige greier. Men eldstemann tok det på universitetet i fjor og likte det ( ja det har jo sin sjarm da:) og de som liker matematikk vil sikkert også like dette, for det er mye av det samme. Men jeg merket at jeg ble ganske så skrullete av alle disse bøyingsformene. Til og med navnet mitt ble bøyd i seks forskjellige kasus. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 ja det har jo sin sjarm da:) og de som liker matematikk vil sikkert også like dette, for det er mye av det samme. Men jeg merket at jeg ble ganske så skrullete av alle disse bøyingsformene. Til og med navnet mitt ble bøyd i seks forskjellige kasus. De tok knekken på meg og jeg liker matematikk. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Ja, mye verre men det er jo vanlige bokstaver da og ikke sju forskjellige i-er og holde styr på som på gresk. Ja, det er noen håpløse i-er og andre bokstaver/bokstavkombinasjoner i gresk. Men det var grammatikken jeg tenkte på nå, den har jeg aldri lært meg, jeg prøver men detter av lasset... Må ha mer mulighet til å praktisere for å orke å gyve løs på det... 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Ja, det er noen håpløse i-er og andre bokstaver/bokstavkombinasjoner i gresk. Men det var grammatikken jeg tenkte på nå, den har jeg aldri lært meg, jeg prøver men detter av lasset... Må ha mer mulighet til å praktisere for å orke å gyve løs på det... Jeg detter av verbene fordi de putter bokstaver foran verbet i fortid og forskjellige endelser i nåtid og fortid. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Jeg detter av verbene fordi de putter bokstaver foran verbet i fortid og forskjellige endelser i nåtid og fortid. Ja, det er særlig verbene jeg tenker på også... Hadde de enda bare hatt div. endelser... Men jeg kan standard bøyning av verb i presens (etter person, husker ikke hva grammatikkbegrepet er), så jeg klarer meg på et vis... :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Finsk eller latin tror jeg. Finsk har ikke preposisjoner, bare kasus og latin gramatikk er forferdelig. Latin har vel ca. 12 kasus også, eller no sånt. "..........................." 0 Siter
Gjest mij Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Russisk er vel ikke så vanskelig......bare trekke alle tennene i munnen, og drøs i vei...... reint russisk!! Kinesisk er vel heller ikke så vanskelig?? stapp handa i en gryte med kokende vann, og drøs i vei!! *lol* 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Latin har vel ca. 12 kasus også, eller no sånt. "..........................." Kasus og deklinasjoner ( 0 Siter
Prozak Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Kasus og deklinasjoner ( Uff :-) "............................" 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. februar 2005 Skrevet 10. februar 2005 Uff :-) "............................" Ikke mobb meg, det var dritvanskelig ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.