Gå til innhold

Hva er det vanskeligste språket for nordmenn å lære?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke mobb meg, det var dritvanskelig :o)

Tviler ikke et sekund. Jeg ville ikke drømt om å prøve selv :-)

"............................"

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• Gemini

6

• smo72

5

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Latin har vel ca. 12 kasus også, eller no sånt.

"..........................."

Hva ER egentlig dette med kasus?

*blond for anledningen*

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

*blond for anledningen*

Kasus er bøyningsform som viser hvilket forhold et ord har til de andre ordene i setningen.

Skrevet

Tviler ikke et sekund. Jeg ville ikke drømt om å prøve selv :-)

"............................"

Jeg har prøvd litt av hvert jeg, til og med simula som du skrev om her om dagen.

Gjest Majalla
Skrevet

*blond for anledningen*

Kasus er en bøyningsform på substantiv eller adjektiv. ofte blir den brukt i stedenfor ordstilling. på norsk kan vi si Kari slo Ola. i mange andre språk så er ikke ordstillingen viktig og man må derfor markere ordene for å vite hva som er subjekt og objekt. Altså hvem som gjør hva med hvem. mitt nick blir alltid Majalla i nominativ, men i objektform Majallam (arrester meg hvis jeg tar feil)

kasus kan også forekomme istedenfor preposisjoner, man kan altså legge på en endelse på et ord for å fortelle om man er i bilen fra bilen, om bilen osv. Finsk er kjent for dette.

vi har også kasus på norsk som genetiv til sjøs, til fjels. eller dativ: oppi fjellum eller dalum.

Skrevet

Han studerer norrøn nå så han liker nok gramatikalske regler :o)

Jeg likte det, og vil tro at det er ganske ryddig for de fleste. Tror derimot at jeg er blitt for gammel til å lære japansk eller kinesisk..........dog...en blir vel aldri for gammel.......

Annonse

Skrevet

Latin har vel ca. 12 kasus også, eller no sånt.

"..........................."

Yes, but that's it. 12 kasuser er ryddig og greit når du har lært det.

Skrevet

ja det har jo sin sjarm da:) og de som liker matematikk vil sikkert også like dette, for det er mye av det samme. Men jeg merket at jeg ble ganske så skrullete av alle disse bøyingsformene. Til og med navnet mitt ble bøyd i seks forskjellige kasus.

Nei jeg likte aldri matematikk, men språk det er noe annet.

Skrevet

Kasus er en bøyningsform på substantiv eller adjektiv. ofte blir den brukt i stedenfor ordstilling. på norsk kan vi si Kari slo Ola. i mange andre språk så er ikke ordstillingen viktig og man må derfor markere ordene for å vite hva som er subjekt og objekt. Altså hvem som gjør hva med hvem. mitt nick blir alltid Majalla i nominativ, men i objektform Majallam (arrester meg hvis jeg tar feil)

kasus kan også forekomme istedenfor preposisjoner, man kan altså legge på en endelse på et ord for å fortelle om man er i bilen fra bilen, om bilen osv. Finsk er kjent for dette.

vi har også kasus på norsk som genetiv til sjøs, til fjels. eller dativ: oppi fjellum eller dalum.

Takk! :-)

Håpløse greier, i alle fall om jeg skal måtte tenke på det i et språk der jeg synes grammatikken allerede er håpløs nok som den er...

Skrevet

Finsk eller latin tror jeg. Finsk har ikke preposisjoner, bare kasus og latin gramatikk er forferdelig.

Næsj... latinsk gramatikk er ikke så vrient som det kan virke. Da er det verre med tysk.

Skrevet

Næsj... latinsk gramatikk er ikke så vrient som det kan virke. Da er det verre med tysk.

Tysk er lett i forhold synes jeg :o)

Skrevet

Synes du? Sånn bortsett fra unntakene i tysk synes jeg det er ganske lik vanskelighetsgrad på dem, men tysk er jo ikke like morsomt som latin, da. Mener jeg å huske fra dengang jeg kunne sånt.

Skrevet

Jeg har prøvd litt av hvert jeg, til og med simula som du skrev om her om dagen.

Jaggu. Det er ihvertfall letter enn latin :-)

".........................."

Annonse

Skrevet

Jaggu. Det er ihvertfall letter enn latin :-)

".........................."

Jeg sto til eksamen i hvert fall men fikk mye bedre karakter på den latinen jeg lærte :o)

Skrevet

Russisk er faktisk greiere å lære enn man skulle tro, har gått kurs selv for ca. ti år siden (men har glemt ganske mye). Gjetter på at kinesisk o.a. østasiatiske språk med helt ulike lydkombiansjoner enn våre er vanskeligst å lære. Østasiater er ofte de som har vanskeligst for å lære seg norsk, så jeg vil tro det er vice versa.

Skrevet

De som har greie på det, sier at det er helt forståelig at innvandrere med vietnamesisk bakgrunn ofte snakker dårlig norsk. Alt er forskjellig - fra lydene til måten man uttrykker seg på. Sånn er det vel med mange asiatiske språk.

Jeg har også hørt at finsk er ille. En eller annen språkguru sa at hvis man flytter til et land og lærer språket på den måten, vil de fleste være på et akseptabelt flytende nivå etter fem år (som en tommelfingerregel). Men med finsk mente han at det ville være nødvendig med åtte år.

Finsk har forresten noe som tilsvarer preposisjoner, men de settes på enden av ordet. Bl.a. derfor er finske ord så forskrekkelig lange - de får endelser der vi ville brukt små-ord i setningen.

Skrevet

Yes, but that's it. 12 kasuser er ryddig og greit når du har lært det.

Niks,latin har 6 kasus: nominativ,genitiv,dativ,akusativ,lokativ og ablativ. Jeg tror dere forveksler det at substantiv kan være i entall og flertall, og dermed blir det 12 måter å bøye substantiv, dvs 6 ganger/kasus i entall og 6 ganger/samme kasus i flertall.

Skrevet

Niks,latin har 6 kasus: nominativ,genitiv,dativ,akusativ,lokativ og ablativ. Jeg tror dere forveksler det at substantiv kan være i entall og flertall, og dermed blir det 12 måter å bøye substantiv, dvs 6 ganger/kasus i entall og 6 ganger/samme kasus i flertall.

Det har du rett i. På tide at jeg blåser støvet av latinkunnskapene som har ligget lagret i nesten tredve år. Islandsk har fire kasuser og der er det også forskjell på entall og flertall. Adjektivene bøyes også. Så jeg kan ikke huske latin som særlig vanskelig språk. Husker at jeg hatet tysk, men likte fransk godt. Ikke spør meg hvorfor. Har ikke brukt disse språkene noe særlig.

Skrevet

oops, det ble litt feil.det skulle stå vokativ istedefor lokativ. Av og til går det litt for fort i svingene ;)

Skrevet

Det har du rett i. På tide at jeg blåser støvet av latinkunnskapene som har ligget lagret i nesten tredve år. Islandsk har fire kasuser og der er det også forskjell på entall og flertall. Adjektivene bøyes også. Så jeg kan ikke huske latin som særlig vanskelig språk. Husker at jeg hatet tysk, men likte fransk godt. Ikke spør meg hvorfor. Har ikke brukt disse språkene noe særlig.

Jepp, samme i morsmålet mitt. Vi har 7 kasus med forskjeller i entall og flertall. Vi bøyer også adjektivene og enkelte tall. Verb vil jeg ikke begynne å snakke om engang (vi brukte 1 skole år kun på verb).

Latin hadde jeg på videregående i 2 år. Kan ikke si at jeg likte den da.Det virker at noe har festet seg likevel :) Nå derimot kunne tenkt meg å lære mer latin

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...