Gå til innhold

ikke råd til å jobbe

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidsledig
Skrevet

Regner med en del kvasse kommentarer på innlegget mitt, men vil gjerne lese hva andre mener;

Ble arbeidsledig rett før jeg ble gravid (trodde ikke jeg kunne bli gravid, så stor var gleden!). Var syk store deler av svangerskapet, og etter fødselen fikk jeg et år permisjon med samme stønad som dagpengene. Når så jenta mi ble et år skulle jeg begynne å søke jobber igjen, men nå går jeg faktisk ned mellom 5 000-7 000,- i mnd om jeg tar meg en jobb! Utrolig men sant. Jeg hadde en veldig godt betalt jobb før jeg ble ledig, noe jeg vil ha svært vanskelig med å få igjen. Samtidig får jeg nå kontantstøtte. Går jeg ut i jobb, må jeg ha jenta mi i barnehage, og må ut med ca 3000,- der, og mister ca 3700,- i kontantstøtte. Dagmamma er uaktuelt.

Trives godt hjemme, men har også veldig lyst å ha noe annet å fylle dagene mine med. Er litt frustrert gitt!

Skrevet

Skjønner godt du er frustrert jeg.

Det lønnet seg ikke for meg å jobbe heller.

Hadde da måttet ha en inntekt på over 8000,-

Hadde kanskje klart det akkurat eller toppen 1000-1500 i overskudd.

Jeg valgte å bli hjemme.

Skrevet

Jeg hadde et engasjement som var feridg akkurat da jeg gikk ut i permisjon med førstemann (man kan jo beregne litt bra av og til :-)). Jeg meldte meg arbeidsledig da permisjonen var slutt, og fikk ganske bra med arb.ledighetstrygd + kontantstøtte. Jeg søkte jobber, men det tok noen måneder før det var full klaff.

Valgte å si ja til en jobb og få gutten inn i full barnehage. Mistet kontantstøtte og måtte betale barnehageplass, som da var ca 3700 pr mnd. Totalt sett hadde vi mindre inntekter etter at jeg begynte å jobbe.

Vi satte raskt igang med nummer to, og neste permisjon... I ettertid angrer jeg ingenting på at jeg begynte å jobbe, men akkurat der og da var det litt kjedelig å gå ned i inntekt.

Skrevet

Jeg hadde akkurat samme dilemmaet da jeg fikk minsta, hadde ikke råd til å jobbe akkurat av samme grunn. Barnehage kostet 3700 for både henne og broren, pluss at jeg ville mistet 6000 i kontantstøtte. Jeg løste det ved å være hjemme i to år ekstra, fram til minsta hadde blitt tre år gammel, og hadde to dagunger på heltid i tillegg. Ungene lekte veldig godt sammen, så den løsningen fungerte veldig bra.

Jeg tok i tillegg noen kvelds- og nattevakter på et aldershjem der jeg bodde.

Skrevet

Det er en vanlig problemstilling!

Det er viktig at ikke utgiftene til barnehage, samt tapt kontantstøtte, (i deres hoder) trekkes fra bare din inntekt.

Men det er klart at det føles dumt.

Dere må sette det opp mot tapte pensjonspoeng, tapt yrkeserfaring / ansiennitet, manglende opptjening til en evt ny svangerskapsperm, og din trivsel.

Mange kommer frem til at de blir noe lenger hjemme med føstemann, men går ut i jobb (selv om det ikke lønner seg økonomisk akkurat da) i god tid for å tjene opp permisjonsrettigheter til nestemann.

KOs deg så lenge du er hjemme, men ikke vær hjemme bare fordi det lønner seg litt mer akkurat nå, du må trives også.

Lykke til uansett hva dere velger!

Gjest arbeidsledig
Skrevet

Det er en vanlig problemstilling!

Det er viktig at ikke utgiftene til barnehage, samt tapt kontantstøtte, (i deres hoder) trekkes fra bare din inntekt.

Men det er klart at det føles dumt.

Dere må sette det opp mot tapte pensjonspoeng, tapt yrkeserfaring / ansiennitet, manglende opptjening til en evt ny svangerskapsperm, og din trivsel.

Mange kommer frem til at de blir noe lenger hjemme med føstemann, men går ut i jobb (selv om det ikke lønner seg økonomisk akkurat da) i god tid for å tjene opp permisjonsrettigheter til nestemann.

KOs deg så lenge du er hjemme, men ikke vær hjemme bare fordi det lønner seg litt mer akkurat nå, du må trives også.

Lykke til uansett hva dere velger!

Man får permisjon utifra ledighetstrygd også. Men den blir da det samme som dagpengene. Vi har lyst på flere barn, og holder på med prøverørsbehandling. Men har ingen garanti for når det lykkes..

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen, det er på mange måter et absurd dilemma.

Men i lengden vil det lønne seg å komme i arbeid igjen. For du har vel ikke lyst til å gå arbeidsledig resten av ditt yrkesaktive liv?

Jobb avler jobb.

Skrevet

penger er ikke alt. hadde blitt gal av å gå hjemme. det er vel oxo bare noen mnd du får arbledighets trygd. etter npen mnd blir du sent på sosial kontore og der får du ikke mye og rope hurra for. se etter en jobb men nå har du jo råd til å være litt kresen på åssen jobber du søker på. ikke moro å søke på jobber du ike har lyst på men MÅ fordi lommeboka er tom.

Gjest arbeidsledig
Skrevet

penger er ikke alt. hadde blitt gal av å gå hjemme. det er vel oxo bare noen mnd du får arbledighets trygd. etter npen mnd blir du sent på sosial kontore og der får du ikke mye og rope hurra for. se etter en jobb men nå har du jo råd til å være litt kresen på åssen jobber du søker på. ikke moro å søke på jobber du ike har lyst på men MÅ fordi lommeboka er tom.

Man har krav på ledighetstrygd i to år, og kan søke om lengre. For min del er det helst nå når jeg mottar kontantstøtte forskjellen blir så stor. Og nei, jeg har ingen planer om å gå arbeidsledig resten av livet! Men kanskje fram til barnet mitt er 3...? Hvis jeg ikke går fullstendig på veggen!

Gjest jobber deltid
Skrevet

Da har du det fint... Jobbet mye mens jeg var gravid (over halv stilling), og tok meg også av barnet. Jobbet helger og kvelder slik at vi slapp barnepass. Barnehage/dagmamma var da for dyrt. Fikk mye mindre enn deg utbetalt da jeg hadde permisjon. Det er jammen forskjeller hvor mye man får... Vi har hatt det veldig stramt økonomisk.

Skrevet

Jeg er veldig for at folk skal jobbe. Liker ikke at folk går hjemme og ikke gjør noe. MEN da du er hjemme med små barn + ville tapt økonomisk (og sååå mye) så hadde jeg nok valgt å gå hjemme.

Skrevet

Jeg skjønner det økonomiske dilemmaet ut fra regnestykket, men i mine ører høres det rart ut at man skal motta arbeidsledighetstrygd hvis man ikke er aktiv arbeidssøker. Du er jo nødt til å ta i mot tilvist arbeid hvis du er meldt ledig, og man plikter å gjøre en innsats selv for å få jobb.

Hva vil du gjøre hvis det dukker opp en jobb til deg?

Du skriver at man har krav på ledighetstrygd i to år. Hadde du hatt jobb, hadde du hatt krav på lønnet permisjon et år eller deromkring, og et eventuelt neste år ville blitt permisjon uten lønn. (Men med kontantstøtte dette 2. året.)

Med andre ord kommer man gunstigere ut når man er hjemme med små barn om man er arbeidsledig enn når man har en jobb å gå tilbake til???

Forstå det den som kan.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Jeg søkte om dagpenger da jeg var ferdig med fødselspengene.

Jeg fikk tilbud om deltidsjobb på min gamle arbeidsplass (noe som passet meg utmerket), rett etter at jeg begynte på dagpenger.

Jeg mistet selvfølgelig dagpengene og tapte mange tusen i måneden i forhold til å gå på arbeidsledighetstrygd.

Men likevel var valget enkelt.

For meg har trivselen og selvfølelsen mer å si.

Skrevet

Dagmamma uaktuelt?

Ja hadde jeg bare kunnet velge. Av 5 aktuelle barnehager har jeg ikke fått et eneste tilbud om plass til jenta mi(17 mnd) Ser ikke ut til at det ordner seg med det første heller. Har heldivis funnet en alle tiders dagmamma til henne.

Skrevet

Dagmamma uaktuelt?

Ja hadde jeg bare kunnet velge. Av 5 aktuelle barnehager har jeg ikke fått et eneste tilbud om plass til jenta mi(17 mnd) Ser ikke ut til at det ordner seg med det første heller. Har heldivis funnet en alle tiders dagmamma til henne.

Jeg får garantert barnehageplass. Av diverse årsaker har jeg problemer med å stole på fremmede, derfor er det uaktuelt å ha henne hos dagmamma.

Gjest arbeidsledig
Skrevet

Jeg søkte om dagpenger da jeg var ferdig med fødselspengene.

Jeg fikk tilbud om deltidsjobb på min gamle arbeidsplass (noe som passet meg utmerket), rett etter at jeg begynte på dagpenger.

Jeg mistet selvfølgelig dagpengene og tapte mange tusen i måneden i forhold til å gå på arbeidsledighetstrygd.

Men likevel var valget enkelt.

For meg har trivselen og selvfølelsen mer å si.

Men trivselen er faktisk høy selv om jeg går hjemme. Samvittigheten er noe annet...

Gjest arbeidsledig
Skrevet

Jeg skjønner det økonomiske dilemmaet ut fra regnestykket, men i mine ører høres det rart ut at man skal motta arbeidsledighetstrygd hvis man ikke er aktiv arbeidssøker. Du er jo nødt til å ta i mot tilvist arbeid hvis du er meldt ledig, og man plikter å gjøre en innsats selv for å få jobb.

Du skriver at man har krav på ledighetstrygd i to år. Hadde du hatt jobb, hadde du hatt krav på lønnet permisjon et år eller deromkring, og et eventuelt neste år ville blitt permisjon uten lønn. (Men med kontantstøtte dette 2. året.)

Med andre ord kommer man gunstigere ut når man er hjemme med små barn om man er arbeidsledig enn når man har en jobb å gå tilbake til???

Forstå det den som kan.

Man får permisjon i forbindelse med fødsel når man er arbeidsledig også. Da får man det samme som man får i dagpenger.

Skrevet

Forstå det den som kan.

Det har ikke dukket opp noen jobb til nå. Bor på en mindre plass, så det kryr ikke akkurat av jobbtilbud. Det er heller ikke slik at aetat tvinger noen til å ta en jobb..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...