lyd Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Hei Einar! Er det vanlig at det kan kjennes ut som hvert enkelt pulssalg i håndleddet er dobbelt? Jeg er litt usikker på om du vil skjønne dette spørsmålet, så jeg får presisere litt. Med dobbelt mener jeg ikke to slag, men at blodstrømmen som kommer fra det ene hjerteslaget kommer i en slags dobbel frekvens gjennom håndleddet (En slags vibrasjon i pulsens fylde). Jeg kjenner forøvrig med peke og langefinger og fenomenet merkes ekstra godt om fingrene er kalde. Jeg har begynt å tenke noe unødvendig mye over denne problemstillingen tror jeg. Så jeg håper jeg nå kan få kastet den ut av verden. Til opplysning er jeg en mann på 25 år. Føler meg generelt frisk. Har ikke noe ubehag når dette skjer, annet enn at jeg kjenner denne dobbeltheten når jeg kjenner på pulsen.(innbildning?, normalt?) Var på bedriftskontroll i høst hvor det ble tatt Ekg og andre blodprøver. Dette var imidlertid før jeg oppdaget fenomenet, men jeg har jo heller aldri kjent etter det før. - lyd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173742-pulsslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Svar til Lyd. Dette spørsmålet har jeg aldri fått før. Det er egentlig ganske artig at du tar det opp, fordi det er mulig å tenke seg at du faktisk kan registrere det fenomènet du beskriver. Det forutsetter imidlertid at du har usedvanlig følsomme fingre, som klarer å registrere pulstrykk-kurven / pulsbølgen som arterien (pulsåren) mottar fra hovedpulsåren (og hjertet). Når hjertet trekker seg sammen og pumper ut sitt slagvolum i hovedpulsåren, får vi det vi kaller det systoliske trykk på toppen av trykkbølgen. Når hjertet deretter utvider seg igjen, faller trykket endel, hovedpulsåreklaffen lukker seg, og i samme øyeblikk får vi et lite "hopp" i trykkbølgen, før trykket synker ned til sitt laveste nivå (diastolisk strykk), før det neste hjerteslaget kommer. Hvis du kan kjenne det øyeblikket hovedpulsåreklaffen lukker seg, er det ganske merkelig. Dette er den eneste forklaringen jeg kan gi deg på det du kjenner, og det fenomènet er helt normalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173742-pulsslag/#findComment-1152653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.