Gjest Aina E Skrevet 12. februar 2005 Skrevet 12. februar 2005 Lekkert skipsgulv koster minst 1000 kroner kvadraten vil jeg tro. Skipsgulv laminat koster også mye, rundt 400 kroner kvadraten. Men laminat er såpass støvete at jeg ikke hadde latt en baby ligge på gulvet uansett. Humm. Jeg bare lurer... Åssen får man et støvfritt gulv? Hvis jeg skal være sikker på at barna mine ikke skal få astma og allergi, burde jeg kanskje velge sykehus-linoleum? For i den finnes ikke sprekker som støvet kan samle seg. Så kan det t.o.m. spyles rent, hvis jeg spanderer på meg et sluk i hjørnet under sofaen. Ikke sant? Eller burde jeg meldes til barnevernet dersom jeg velger vegg-til-vegg teppe?? For det er vel enda verre å krabbe på enn laminat? Uansett... Til alle dere som har støvfrie furu/flisgulv-hjem; Jeg har nå fått et tilbud på klikk laminat med skipsgulv imitasjon til 115 kroner kvm. Hvem sa 400? Så får babyen lære seg å tygge hybelkaniner og 6-åringen få kurs i å støvsuge. (Men dere som har støvfrie hjem, bruker kanskje Kirby, eller Rainbow rengjøringsmaskiner (ps. _ikke_ støvsuger) i tillegg, så der får jeg vel et problem med å slå dere, siden jeg bare har en gammel Lux...?) 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 14. februar 2005 Skrevet 14. februar 2005 Støvete laminat??? Jepps. Laminat drar til seg støv som bare det, mye mer enn både parkett og gulvbelegg. Har alle tre sortene, og det er påfallende mye mer støv på laminatet. 0 Siter
Gemini Skrevet 14. februar 2005 Skrevet 14. februar 2005 Kjøp ikke den rimeligste klikk-laminaten, det er kvalitetsforskjeller, særlig når det gjelder hvor enkelt det er å legge, og dermed hvor bra resultatet blir. Og dersom man trenger å ta opp gulvet senere og legge den på nytt, så vil det være mulig med et litt dyrere laminat. Det kan fx. være aktuelt om du vil bytte ut gulvet i stua med et nytt, og bruke den gamle laminaten i et annet rom. Vi har billig-laminat til under 100 kr/m2 i 2. etg. I 1.etg. kjøpte vi dyrere og bedre laminat. Det tok langt kortere tid å legge den dyre laminaten enn den billige, selv om arealet i 2. etg. er mindre enn det nede. En annen ting er at det er forskjell på hvor slitesterke gulvene er. I rom der det er stor "trafikk" bør man være særlig oppmerksom på å kjøpe skikkelig kvalitet. Vi har valgt en mer slitesterk type på kjøkkenet enn på gjesterommet fx. Anbefaler kjente merker som f.eks. Pergo, Alloc osv. Tror de ofte er på tilbud 129-180 /m2. Alloc har visstnok en bra nettside med beskrivelse av de ulike varientene de fører: http://www.alloc.no Når det gjelder farger så tror jeg det er best å ta en tur ut og se på prøver i butikkene, men vil tro at bøk og lønn er blant de lysere. Men bøk laminat fra en produsent er ikke nødvendigvis lik bøk fra en annen. Selv innenfor samme produsent er det sikkert at samme "tresort" er lik fra en type til en annen. 0 Siter
Gemini Skrevet 14. februar 2005 Skrevet 14. februar 2005 Kjøp ikke den rimeligste klikk-laminaten, det er kvalitetsforskjeller, særlig når det gjelder hvor enkelt det er å legge, og dermed hvor bra resultatet blir. Og dersom man trenger å ta opp gulvet senere og legge den på nytt, så vil det være mulig med et litt dyrere laminat. Det kan fx. være aktuelt om du vil bytte ut gulvet i stua med et nytt, og bruke den gamle laminaten i et annet rom. Vi har billig-laminat til under 100 kr/m2 i 2. etg. I 1.etg. kjøpte vi dyrere og bedre laminat. Det tok langt kortere tid å legge den dyre laminaten enn den billige, selv om arealet i 2. etg. er mindre enn det nede. En annen ting er at det er forskjell på hvor slitesterke gulvene er. I rom der det er stor "trafikk" bør man være særlig oppmerksom på å kjøpe skikkelig kvalitet. Vi har valgt en mer slitesterk type på kjøkkenet enn på gjesterommet fx. Anbefaler kjente merker som f.eks. Pergo, Alloc osv. Tror de ofte er på tilbud 129-180 /m2. Alloc har visstnok en bra nettside med beskrivelse av de ulike varientene de fører: http://www.alloc.no Når det gjelder farger så tror jeg det er best å ta en tur ut og se på prøver i butikkene, men vil tro at bøk og lønn er blant de lysere. Men bøk laminat fra en produsent er ikke nødvendigvis lik bøk fra en annen. Selv innenfor samme produsent er det sikkert at samme "tresort" er lik fra en type til en annen. Og som vanlig glemte jeg noe... Nå har vi laminat og fliser i alle rom, og vi har hund, så joda, det blir støvete, men det er jo mer pga hunden enn laminaten da... Har ingen opplevelse av at laminat er ekstremt støvansamlende. 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Jepps. Laminat drar til seg støv som bare det, mye mer enn både parkett og gulvbelegg. Har alle tre sortene, og det er påfallende mye mer støv på laminatet. Det er jo fordi laminat er mer statisk... Ikke fordi det blir mer støv av det. Så koklusjonen av at laminat er mer støvete, blir for meg at det støvet som ligger der, finnes i rommet uansett, så derfor er det like greit at det suges mot gulvet, for da er det enklere å få det vekk igjen, enn om man skulle fly rundt og støvsuge veggene, sofaen og gardinene som jo dette støvet mest sannsynlig kommer fra... Har du sett dette: http://www.gulvnett.no/ Jeg har mottatt noen prøver derfra og har testet de for flising og kvalitet. Jeg synes dette ser bra og rimelig ut. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.