Ruben75 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei! For to uker siden gikk jeg til legen grunnet en mild, sår hals. Hadde litt vondt i venstre side når jeg velget og var rød bak i halsen. Jeg tok prøve(dyrking) og fikk svar et par dager senere : "rikelig vekst av streptokokk c". Jeg fikk apocillin, men siden jeg fikk utslett, fikk jeg ery-max i stedet. Etter noen dager syntes jeg ikke at jeg hadde blitt bedre så jeg startet igjen på apocilinen(i tillegg til ery-maxen), jeg fikk ikke utslett nå.Nå har jeg tatt apocillinen i 5 dager, og kjenner det enda er noe i halsen på venstre side når jeg svelger. Det ser derimot ut som det røde har mildnet en del, så kanskje apocillinen har effekt. Jeg har sett ofte i halsen, og i dag da jeg undersøkte så jeg at jeg langt bak under tunga på helt til venstre hadde en slags utvekst. Det kan sammenliknes med en klase på 5-6 knopper, som er godt synlig. Jeg ble veldig redd da jeg aldri har sett det før, men har ikke for vane å studere slike plasser i munnen min da. Tenkte med en gang på kreft og ble veldig redd.Prøvde å se etter på høyre side men fant først ingenting, men etter jeg så nærmere så jeg slik utvekst helt bakerst også på høyre side, men ikke like mye ser det ut som, og litt lengre bak. Jeg prøvde å berøre disse utvekstene med tannbørsten men kunne ikke kjenne noe ømhet eller smerte.Disse knoppene er 2-3-4 mm og er samme farge som tunga, jeg tror jeg har sett en rød prikk på noen av disse men er ikke sikker (lommelykta virker ikke lengre). Jeg lurer på om du vet hva detter er og om det er normalt? Dersom det er kreft er det sannsynlig at det skulle forekomme i slike "klaser". Jeg lurer også på om det er vanlig at man ikke er blitt bra i halsen etter 7 dager erymax og snart 7 dager apocilin (enda to dager av apocilinen, den virker kanskje, i allefall ikke verre). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173753-utvekst-under-tunga/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klumpfri Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Sikkert bare mandlene som er proppfulle av klumper og bakterier etter betennelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173753-utvekst-under-tunga/#findComment-1151853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruben75 Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Sikkert bare mandlene som er proppfulle av klumper og bakterier etter betennelsen. Mandlene er jo bal i halsen, dette er fast i selve tunga, på undersiden helt bak. Ikke vet jeg, det kan jo være noe i forbindelse med streptokokkinfeksjonen, vil vel også tro at hadde d vært kreft ville det vært klumper, ikke mange sånne "knopper". Syns det er merkelig at ikke fagperson har svart enda, hvor lang tid bruker det å ta da? Er jo to dager siden nå, og har jo betalt med visa og greier.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173753-utvekst-under-tunga/#findComment-1152437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klumpfri Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Mandlene er jo bal i halsen, dette er fast i selve tunga, på undersiden helt bak. Ikke vet jeg, det kan jo være noe i forbindelse med streptokokkinfeksjonen, vil vel også tro at hadde d vært kreft ville det vært klumper, ikke mange sånne "knopper". Syns det er merkelig at ikke fagperson har svart enda, hvor lang tid bruker det å ta da? Er jo to dager siden nå, og har jo betalt med visa og greier.. Auch, beklager, leste visst ikke ordentlig. Nei, da har jeg ingen forklaring dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173753-utvekst-under-tunga/#findComment-1152535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Apocillin og Ery-Max er "smør på fesk". Begge virker like bra mot streptokokker, men Ery-Max er en sterkere kur som tar flere andre bakterier i tillegg. Høres ut som du har undersøkt deg selv såpass grundig at du har observert de bakerste smaksløkene på tungen; du beskriver de godt, slik skal de være...Muligens har du hatt en virusinfeksjon i tilegg ti bakteriene. Er det bakterier som er hovedårsak til halsbetennelsen, så er man ofte tilnærmet feberfri og bra etter 2-3 døgn. En virusinfeksjon påvirkes ikke av antibiotika, og tar gjerne 4-6 dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173753-utvekst-under-tunga/#findComment-1154335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruben75 Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Apocillin og Ery-Max er "smør på fesk". Begge virker like bra mot streptokokker, men Ery-Max er en sterkere kur som tar flere andre bakterier i tillegg. Høres ut som du har undersøkt deg selv såpass grundig at du har observert de bakerste smaksløkene på tungen; du beskriver de godt, slik skal de være...Muligens har du hatt en virusinfeksjon i tilegg ti bakteriene. Er det bakterier som er hovedårsak til halsbetennelsen, så er man ofte tilnærmet feberfri og bra etter 2-3 døgn. En virusinfeksjon påvirkes ikke av antibiotika, og tar gjerne 4-6 dager. Hmmmm. har lest på internett at streptokokk c har en mye høyere grad av resistens mot erymax enn pencilin, i Finland opptil 30%. Vel, jeg ble nesten helt bra av apocillinen, svelgsymtomet på venstre side forsvant helt, og var bare bittelitt rød i halsen da jeg slutta. Nå er det 3 dager siden jeg slutta, og syns jeg har blitt litt mer rød i halsen og syns antydninger til at jeg begynner å kjenne noe igjen på venstre side når jeg svelger. Syns dette tyder på at pencilinen ikke har klart å drepe alle streptokokken og at det kanskje blusser opp igjen. Jeg har jo hatt disse symptomene i flere uker, så tviler vel på at det er en virusinfeksjon i tillegg. Men jeg er usikker på om jeg skal gå til lege å få ny antiobiotikakur, eller om jeg skal se det an.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173753-utvekst-under-tunga/#findComment-1155075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruben75 Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Apocillin og Ery-Max er "smør på fesk". Begge virker like bra mot streptokokker, men Ery-Max er en sterkere kur som tar flere andre bakterier i tillegg. Høres ut som du har undersøkt deg selv såpass grundig at du har observert de bakerste smaksløkene på tungen; du beskriver de godt, slik skal de være...Muligens har du hatt en virusinfeksjon i tilegg ti bakteriene. Er det bakterier som er hovedårsak til halsbetennelsen, så er man ofte tilnærmet feberfri og bra etter 2-3 døgn. En virusinfeksjon påvirkes ikke av antibiotika, og tar gjerne 4-6 dager. Forresten smaksløker? Det er jo ikke på tunga, der er under, på sidene og det er tydelig en utvekst. Som en liten blomkål. Er vel ikke smaksløker dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173753-utvekst-under-tunga/#findComment-1155077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.