Gå til innhold

Dårlig terapi?


Gjest NyttLiv

Anbefalte innlegg

Gjest NyttLiv

Det står så mye om dårlig terapi og dårlige terapeuter her at jeg også begynner å lure.

Når man har surra rundt i psykiatrien i et par-tre år og alt som er kommet ut av det er større følelse av håpløshet, mindre selvtillitt og større lyst til å gi opp, er det da på tide å slutte og å klare seg selv, eller skal man fortsette å stå på og håpe alt blir bedre til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mulig å svare ja eller nei på et slikt spørsmål, men det er positivt, veldig positivt, at du stopper opp og undrer.

Mine tanker:

For det første må man gå i seg selv; hva har du gjort for å bli bedre, hvilke tiltak har du iverksatt og hvilke utfordringer har du gjøvet løs på. Går du rundt og venter på å bli reddet eller forsøker du å ta tak i ditt eget liv. Kort og godt: hva har vært din rolle.

Dernest selvsagt behandler/instutisjon/ medikamenter etc.; -Hva slags opplevelse har din behandler av deg og din situasjon? Av og til er det enklere for omgivelsene å se fremgang, man oppdager ikke selv at det faktisk går rett vei. Kan det være medisiner ikke fungerer/bør byttes? Kan det være at en annen form for terapi, evt. hyppigere/sjeldnere, ville fungert bedre? Kan det være du rett og slett har havnet i klørene på en lat behandler? Er det bare svadaprat i timene? Føler du at du får noe positivt ut av timene i det hele tatt?

Og så. Vedlikeholdende faktorer. Miljøet rundt deg, hvordan er det? Er du mye alene, omgir du deg med venner/bekjente? Er det "ting" rundt deg som gjør situasjonen vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til!

Hei! Kjenner meg igjen i det du beskriver. Jeg har også gått for lenge i terapi og begynner å lure på om det har ødelagt mer for meg enn hjulpet. Jeg har isåfall tro på å ta saken i egne hender. Dvs. begynner i selvhjelpsgruppe med andre med samme problemer (se norsk selvhjelpsforum), diskutere mulige medisiner som kan hjelpe, fysisk aktivitet, bytte av behandler (kjemi har mye å si), gruppeterpi, alternativ terapi som psykodrama, kunstterapi etc. Når det ikke har skjedd positiv endring i løpet av noen år, er det på tide å endre på ting kanskje. Selv har jeg gått i behandling i 8 1/2 år nå og må si jeg har blitt mer skeptisk til terapi enn da jeg begynte. Men dette kan også henge sammen med min personlighet/depresjon at jeg ikke har klart å ta tak i problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kjenner meg igjen i det du beskriver. Jeg har også gått for lenge i terapi og begynner å lure på om det har ødelagt mer for meg enn hjulpet. Jeg har isåfall tro på å ta saken i egne hender. Dvs. begynner i selvhjelpsgruppe med andre med samme problemer (se norsk selvhjelpsforum), diskutere mulige medisiner som kan hjelpe, fysisk aktivitet, bytte av behandler (kjemi har mye å si), gruppeterpi, alternativ terapi som psykodrama, kunstterapi etc. Når det ikke har skjedd positiv endring i løpet av noen år, er det på tide å endre på ting kanskje. Selv har jeg gått i behandling i 8 1/2 år nå og må si jeg har blitt mer skeptisk til terapi enn da jeg begynte. Men dette kan også henge sammen med min personlighet/depresjon at jeg ikke har klart å ta tak i problemene.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig; hva er psykodrama? Hvordan får man deltatt i noe slikt?

Håper du har tid og lyst til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...