Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i høst. Og tidligere har jeg igrunn hatt som uvane å alltid komme noen minutter for seint. Ikke bra. Og jeg bestemte meg for at et jobb-bytte var en bra anledning til å gjøre noe med det. ... Nå er jeg riktignok av den oppfatning at det er mye som er verre enn å kronisk være noen få minutter for seint, men nok om det... Ihvertfall kommer jeg aldri for seint lenger, men jeg er heller aldri ute i god tid. Som regel kommer jeg på minuttet, eller maks ett eller to minutter før. Men jeg har ingen forberedelser, så jeg er klar med en gang. Sjøl mener jeg at dette bør holde i massevis. Er en presis, så er en presis. Og det får være bra nok. Likevel merker jeg at jeg faktisk får en del skjeive blikk.

Egentlig synes jeg de som mener noe annet kan drite og dra, men det er likevel interessant å høre hva dere sjølrettferdige som vanker her inne tenker om saka. Så kom igjen:-)

Skrevet

Presis bør være godt nok.

Men det kommer jo litt an på hva slags jobb du har, om det er en del småting som må ordnes på forhånd / før åpning / møtestart som alltid de som kommer tidligere må gjøre (skru på / sette frem /dekke på)?

Eller er det vanlig å møtes å ta en kopp kaffe sammen og snakke om dagens gjøremål før arbeidsstart?

Men du bør få beskjed hvis det er noe mer som forventes enn å være presis.

Skrevet

Å være presis er å være klar til å begynne arbeidet ved arbeidstidens start. Hvis du f.eks. må skifte til uniform må du beregne tid til dette.

Skrevet

Huff, det høres forferdelig ut. Jeg kommer alltid minst en halvtime for tidlig, det er stress med tidspunkter. Heldigvis for meg at jeg har fleksitid på jobben :-)

Svar på spørsmålet ditt: Det er ingenting å kritisere deg for, pga. at du er presis. Kanskje noen av de andre bare er misunnelige fordi de lider av samme tids-syndrom som meg.

Skrevet

Begynner man på jobb klokka åtte, så begynner man på jobb klokka åtte. Ingen grunn til å være der fem på da...?

Men sjøl er jeg stort sett alltid på jobb ti på, fordi hvis jeg kjører hjemmefra 5 minutter senere tar plutselig turen til jobb 15 minutter lengre, pga trafikken, og da kommer jeg for sent.

Skrevet

Millimetermål og stoppeklokke er en uting på enhver arbeidsplass. Du har sikkert valgt feil.

På den annen siden forutsetter en viss fleksibilitet i arbeidstid at hverken arbeidsgiver eller arbeidstaker utnytter friheten.

Skrevet

Jeg jobbet i butikk en gang, og da var det en kollega som alltid kom inn butikkdøren sammen med de første kundene (som gjerne ventet utenfor) når securitasvakten åpnet dørene.

Han stemplet nok inn på slaget når han skulle, men forstod vel aldri at det ikke hadde fungert hvis alle kom samtidig som han, da ville man risikert at kundene kom inn i en tom butikk / før det kom ansatte / før lyset og kassa var skrudd på. Han sparte noen gratis arbeidstimer i løpet av året på dette, han slapp å være der litt før hver dag, som alle vi andre. Selvsagt kom vi andre i siste liten en gang i blant, men det fordelte seg jevnt mellom oss. Han kom alltid på slaget når butikken åpnet..

Men er det en kontorjobb stiller det seg annerledes. Eller hvis dere har fleksitid.

Skrevet

Jeg jobbet i butikk en gang, og da var det en kollega som alltid kom inn butikkdøren sammen med de første kundene (som gjerne ventet utenfor) når securitasvakten åpnet dørene.

Han stemplet nok inn på slaget når han skulle, men forstod vel aldri at det ikke hadde fungert hvis alle kom samtidig som han, da ville man risikert at kundene kom inn i en tom butikk / før det kom ansatte / før lyset og kassa var skrudd på. Han sparte noen gratis arbeidstimer i løpet av året på dette, han slapp å være der litt før hver dag, som alle vi andre. Selvsagt kom vi andre i siste liten en gang i blant, men det fordelte seg jevnt mellom oss. Han kom alltid på slaget når butikken åpnet..

Men er det en kontorjobb stiller det seg annerledes. Eller hvis dere har fleksitid.

Det der er bare tull - er det meningen man skal begynne før kundene så er arbeidstiden også en annen enn åpningstidene.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Før var jeg ofte tidlig ute, satte på kaffen og kunne roe ned litt.

Nå er jeg avhengig av barnehagen, og kommer derfor noen minutter før 8.00

Jeg får ikke skeive blikk nei. I så fall ser ikke jeg det.

Skrevet

Huff, det høres forferdelig ut. Jeg kommer alltid minst en halvtime for tidlig, det er stress med tidspunkter. Heldigvis for meg at jeg har fleksitid på jobben :-)

Svar på spørsmålet ditt: Det er ingenting å kritisere deg for, pga. at du er presis. Kanskje noen av de andre bare er misunnelige fordi de lider av samme tids-syndrom som meg.

"Jeg kommer alltid minst en halvtime for tidlig"

du mener vel for seint eller?

Skrevet

Det der er bare tull - er det meningen man skal begynne før kundene så er arbeidstiden også en annen enn åpningstidene.

Vel... Vi må jo komme en stund før for å få gjort klart alt også på lørdager, men jeg tror sannelig ikke vi får lørdagstillegg for mer enn åpningstiden. Surt ja.

Skrevet

Som meg du - jeg får også sendt/kjørt unger på skolen først -så sitter jeg heller lenger utover kvelden - dessuten jobber jeg endel i helger og kvelder etc. i forbindelse med reiser - og jeg har ikke noe overtisdslønn - så det får holde! :)

Skrevet

Vel... Vi må jo komme en stund før for å få gjort klart alt også på lørdager, men jeg tror sannelig ikke vi får lørdagstillegg for mer enn åpningstiden. Surt ja.

det er ikke riktig. Moren min jobbet i butikk i mange år - og der var vasking med i arbeidstiden - og arbeidstiden var åpnngstiden - surt - for hun gikk ikke fra kundene for å begynne å vaske - og det visste jo sejfen - så hun jobbet jo gratis både før og etter arbeidstid, og ikke akkurat til feit lønn heller.

Skrevet

Nei, hvis det bare er å skru på strøm til kassen og skru på lyset og stå og smile når kundene kommer, så får man faktisk ikke ekstra tid betalt for det. Vi sjekket det når jeg jobbet i butikk.

Det forventes ikke at man er der så mange sekunder før kundene, men det forventes at minst en ansatt er der før kundene. Og når noen da kommer samtidig som kundene _alltid_, så irriterer det litt. Vi andre fikk jo ikke betalt for det bittelille merarbeidet vi heller.

Skrevet

Nei, hvis det bare er å skru på strøm til kassen og skru på lyset og stå og smile når kundene kommer, så får man faktisk ikke ekstra tid betalt for det. Vi sjekket det når jeg jobbet i butikk.

Det forventes ikke at man er der så mange sekunder før kundene, men det forventes at minst en ansatt er der før kundene. Og når noen da kommer samtidig som kundene _alltid_, så irriterer det litt. Vi andre fikk jo ikke betalt for det bittelille merarbeidet vi heller.

Jeg jobebt et sted hvor arbeidstiden var 4 på halv sju til 10 på 4 eller noe i den duren - så det hadde jo gått an det...

Gjest baremei
Skrevet

Hun mener nok for tidlig. Det er faktisk noen av oss som er uhelbredelige "for-tidlig-kommere" også:)

Skrevet

Hvis noen skal møte 15 minutter før for å gjøre klart til åpning bør det være klare avtaler på det. Synes jeg.

Skrevet

Min eks-svigerfar var sinnsykt irriterende for tidlig alltid! Svigermor var så oppgitt over ham husker jeg. En gang hun skulle til frisøren kl. 15 kjørte han frem bilen kl. 11 (!) og satt der og ventet. Hun følte jo at hun måtte gå ut og de kjørte avsted da. Kjøreturen tok 15 min.... Ble lenge å vente før frisørtimen for å si det sånn!

Skrevet

Hun mener nok for tidlig. Det er faktisk noen av oss som er uhelbredelige "for-tidlig-kommere" også:)

Men hvilken arbeidsgiver skulle hatt problemer med det da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...