Gå til innhold

Sykemelding/ slutt på arbeidskontrakt


Gjest vi lurer litt

Anbefalte innlegg

Gjest vi lurer litt

1. Arbeidskontrakten til mannen min går ut i begynnelsen av mars. Får han da utbetalt arbeidsledighetstrygd med en gang, eller blir det ventetid?

2. Nå har det seg slik at han har vært sykemeldt pga ryggen i snart 2 uker, uten å ha blitt særlig bedre så han forblir kanskje sykemeldt til etter at arbeidskontrakten opphører. Hva skjer da, får han fortsatt sykepenger eller går han over på arbeidsledighetstrygd?

3. Da sykemelding ikke "tar seg pent ut på papiret" med tanke på fremtidig jobbsøking lurer vi på om det er mulig å få attføring som arbeidsledig (ikke sykemeldt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg var i fjor sykemeldt fra 15. april, og ut året.

Jeg sa opp jobben min 1. april, derfor gikk ansettelsesforholdet mitt over, 1. august.

Da fikk jeg sykepenger direkte fra trygdekontoret.

Det får man fordi hadde man ikke vært sykemeldt, så hadde man begynt i ny jobb.

Så ja, han vil fortsette å få sykepenger!

Når det gjelder attføringen, får man kun det (mener jeg bestemt) hvis man fortsatt er sykemeldt etter ett år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Han får fortsatt sykepenger etter at arbeidskontrakten opphører, men det kan bli endret sykepengegrunnlag dersom han bare var i et kortvarig engasjement.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal se penere ut med attføring enn med sykepenger, men i alle fall er det mulig å få attføring selv om man er arbeidsledig, det hele kommer an på sykdommen og hvilke problemer den gir ham i forhold til arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest lurer også

Hei!

Jeg var i fjor sykemeldt fra 15. april, og ut året.

Jeg sa opp jobben min 1. april, derfor gikk ansettelsesforholdet mitt over, 1. august.

Da fikk jeg sykepenger direkte fra trygdekontoret.

Det får man fordi hadde man ikke vært sykemeldt, så hadde man begynt i ny jobb.

Så ja, han vil fortsette å få sykepenger!

Når det gjelder attføringen, får man kun det (mener jeg bestemt) hvis man fortsatt er sykemeldt etter ett år!

Ble det noen endring i utbetalingene etter at du var sluttet i jobben eller ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...