Gå til innhold

Snylter

Jentungen1365380808

Anbefalte innlegg

Jentungen1365380808
Skrevet

Ei venninne har en irriterende evne til å "tilfeldigvis" komme på besøk rett før jeg skal begynne på middagen. Spesielt på fredager da vi ofte har noe litt ekstra godt, og drikker øl eller vin til maten. Vi har ikke så ekstremt god råd, så jeg kjøper som regel ikke mer enn det vi trenger av dyre matvarer. Denne venninna forventer at vi inviterer henne til å spise hos oss, så det hender ofte at biffen blir til gryterett for at det skal bli nok mat. Dette har begynt å irritere meg. Har snakket med andre venner som har opplevd det samme. Neste gang hun dukker opp på denne måten har jeg tenkt å lage middag til gubben og meg, og bare tilby henne et glass vin el, men tviler på at hun tar hintet. Hun har samboer, men han jobber ofte om ettermiddagen, og hun gidder ikke lage middag alene. Når vi besøker dem får vi knapt nok en kopp kaffe. Noen tips til hvordan jeg blir kvitt henne? Hun kan gjerne komme på besøk, men ikke til middag flere ganger i måneden...

Skrevet

La være å åpne døra..? Ikke så snilt kanskje, men hun legger jo opp til det selv.

Skrevet

Spis en brødskive og vent med å lage middag til hun sier hun skal hjem.

Jentungen1365380808
Skrevet

Spis en brødskive og vent med å lage middag til hun sier hun skal hjem.

Risikerer bare at hun blir sittende til samboeren er ferdig på jobb i 10-tida om kvelden...

Gjest papirtiger
Skrevet

Jøss, hva slags menneske er dette...

Du får bare si, litt demonostrativt, at dere skal ha en bedre romantisk middag.

Komme uanmeldt på middagsbesøk...hvem er det som gjør slikt. Skjønner ikke helt at du har akseptert det heller.

Skrevet

Si at det ikke passer når hun kommer.

Du må jo si fra til henne. Og ærlig talt, ethvert oppegående menneske med noenlunde gode sosiale antenner, skjønner at de ikke kan oppføre se sånn!

Hun høres fryktelig slitsom ut. Og slitsomme mennesker må en si fra til.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Hvorfor har du funnet deg i det her da? Så lenge det ikke er gjensidighet, så slutt å lage mat til dama. Makan!

Skrevet

Risikerer bare at hun blir sittende til samboeren er ferdig på jobb i 10-tida om kvelden...

Ikke slipp henne inn, men si til henne at dere har bestemt dere for å være alene bare dere to på fredagskveldene. Men at du godt kan treffe henne i morgen eller en eller annen dag.

Gjest vær vennlig og bestemt
Skrevet

Siden du hittil har akseptert det, så kan hun nok ha fått følelsen av at du syns det er helt ok. Derfor syns jeg ikke du skal være krass mot henne, hun mener det sikkert ikke vondt.

Men det er nødvendig at du sier fra til henne, slik at hun heretter vet at det ikke passer.

Var jeg deg, ville jeg tatt en telefon tidligere i uken (ikke samme dag!) og si at du syns det er hyggelig at hun kommer på besøk, men at heretter vil du gjerne at hun ringer på forhånd, for det er ikke alltid det passer, og du syns det er så vanskelig å si fra når noen faktisk står på døra. (sier du det slik, tar du liksom litt av skylden av henne, og det blir lettere konstruktivt).

Deretter tilføyer du at fredager er heretter en dag som ikke passer for dere å få besøk. Fredager ønsker du og samboeren å ha for dere selv. Men at hun gjerne kan komme en annen dag, men hun må ringe på forhånd så hun vet at det passer.

Hvis hun begynner å "diskutere" eller spørre hvorfor, så bare gjenta det du har sagt og ikke gå mer inn på det, det er ikke nødvendig.

Såpass hint får hun klare å ta, og at dere samtidig bevarer vennskapet. Du kan jo gjerne føye til at du setter pris på hennes vennskap, og gjerne vil ha henne på besøk iblant, men bare at dere må avtale det på forhånd.

Lykke til! Jeg tror nok du skal klare å få sagt fra, selv om du gruer litt! Du får tørrtrene foran speilet!

Skrevet

Neste gang hun kommer møter du henne i døren og sier at det passer litt dårlig, hun får komme igjen litt senere.

Er hun av den innpåslitne/ uforskammete typen som stiller spørsmål ved det, kan du bare svare at det er privat og lukke døren.

Hvis hun er en god vennine vil hun forstå, hvis ikke, vel da er hun vel ikke så mye å samle på.

Skrevet

Du blir ikke kvitt henne før du sier i fra. Ta det opp på en rolig måte. Si at det er koselig at hun kommer på besøk, men at hun får komme utenom middagstider for da vil dere være i fred. Spesielt på fredager. Så kan du heller overraske henne med en middagsinvitasjon når du er i humør til det selv?

Gjest ville jeg gjort
Skrevet

Jeg er sånn at jeg må tilby noe om vi får gjester. Men om det hadde vært som hos deg hadde jeg sagt at hun kunne vente i stuen mens dere spiste. Så kunne hun jo fått en kopp te eller et glass brus. Jeg hadde blitt irritert.... Du kan jo også si at det ikke passer med besøk (ringer hun først?). Er hun hos dere kan du jo si at "på fredag skal jeg og *** kose oss og ha en romantisk kveld"...

Skrevet

Siden du hittil har akseptert det, så kan hun nok ha fått følelsen av at du syns det er helt ok. Derfor syns jeg ikke du skal være krass mot henne, hun mener det sikkert ikke vondt.

Men det er nødvendig at du sier fra til henne, slik at hun heretter vet at det ikke passer.

Var jeg deg, ville jeg tatt en telefon tidligere i uken (ikke samme dag!) og si at du syns det er hyggelig at hun kommer på besøk, men at heretter vil du gjerne at hun ringer på forhånd, for det er ikke alltid det passer, og du syns det er så vanskelig å si fra når noen faktisk står på døra. (sier du det slik, tar du liksom litt av skylden av henne, og det blir lettere konstruktivt).

Deretter tilføyer du at fredager er heretter en dag som ikke passer for dere å få besøk. Fredager ønsker du og samboeren å ha for dere selv. Men at hun gjerne kan komme en annen dag, men hun må ringe på forhånd så hun vet at det passer.

Hvis hun begynner å "diskutere" eller spørre hvorfor, så bare gjenta det du har sagt og ikke gå mer inn på det, det er ikke nødvendig.

Såpass hint får hun klare å ta, og at dere samtidig bevarer vennskapet. Du kan jo gjerne føye til at du setter pris på hennes vennskap, og gjerne vil ha henne på besøk iblant, men bare at dere må avtale det på forhånd.

Lykke til! Jeg tror nok du skal klare å få sagt fra, selv om du gruer litt! Du får tørrtrene foran speilet!

Veldig bra forslag! :-)

Gjest Ta det opp
Skrevet

Jeg hadde også en slik veninne en gang. MEn der var det ikke bare hun som kom men også to barn på fire år. De mastye om mat fra de kom inn døren. Jeg serverte middag flere ganger. Vi fikk sajelden noe der å spise. Vi fikk kanskje et glass brus og litt kjeks, aldri noe mere.

Så bestemte jeg meg for å bare servere de nudler men da var hun tydligvis ikke helt fornøyd. Begynte å klage over hvor usunt det var og den ene ungen spiste det ikke. Da fikk jeg nok og sa at jeg forventer å få middag hos deg også om dere skal få her. Hun skjønte det heldigvis og beklagde seg. Så det beste du kan gjøre er å ta det opp.

Skrevet

"Du, nå skal vi akkurat sette oss og spise, kan du komme tilbake om en times tid?"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...