mohd Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei.Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg, men lurer litt på depresjon og hva jeg skal gjøre. Har vært deprimert en tid (omtrent 3 år), og føler meg konstant sliten og uopplagt. Dette blir egentlig verre og verre, og det er nå år siden jeg kan huske å ha stått opp en morgen med en følelese av overskudd og livsglede. Grunnet en del omstendigheter i nærmeste familie (søster var sammen med en psykopat, 2 små barn sammen, har nå voldsalarm, jeg er eneste i nær famlilie som bor i nærheten), har livet føltes tungt. Har en dyktig fastlege, som jeg har hatt samtaler med ved behov. Jeg klarer imidlertid ikke å få formidlet alt som ligger meg på hjertet. Mister troen på livet. Synes det er ganske meningsløst til tider. Jobber som lærer. Føler alle krever og krever. Føler meg dum og rar. Vært mye mobbet tidligere. Overvektig nå. Hater meg selv, men spiser for å bli roligere og dempe frustrasjon? Orker snart ikke mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173871-depresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
huufsa Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei! Jeg syns det virker som du kan trenge en psykolog? Du kan ha kommet inn i en ond sirkel... -du er bekymret for din søster og barna, samtidig også for deg selv og hva som skjer med deg. Spisingen din kan ha blitt en følge av all frustrasjonen i livet ditt, og nettopp spisingen kan forårsake at du er trøtt og uopplagt. Kan du nevne ordet 'spiseforstyrrelse' for legen din? Tvangsspising er nemlig det... Jeg vet hvordan du har det. Prøv å ta opp med legen din hvordan du kan 'bryte' den onde sirkelen? Ønsker deg masse lykke til. *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173871-depresjon/#findComment-1151587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brown eyed blonde Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Be fastlegen din henvise deg til en psykolog! Du skal ikke gå rundt så lenge å være deprimert. Det finnes hjelp å få 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173871-depresjon/#findComment-1152275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Fint at du søker hjelp. Hvor god kontakt har du egentlig med fastlegen din? Hva er gjort av utredning og behandling?. Regner med at "andre" årsaker til trøtthet/overvekt er utelukket; høy blodglukose, lavt jernlager, lavt stoffskifte og hormonforstyrrelser. Har du vurdert å få ukentlige samteler hos en psykolog? For mange hjelper dette svært godt. For noen blir medikamenter en periode på 6-12 mnd viktig drahjelp for å få krefter til å ta opp tilgrunnleggende problemer. Er du flink nok til å sette grenser? Klarer du å definere hva som gir DEG energipåfyll? Be om en ny time hos fastlegen din. Be om en spesifikk test på depresjon. Du vil få spørsmål om tanker om "ikke å holde ut, eller tanker om å skade deg selv etc." Dette vil muligens belyse mye for både deg og fastlegen, og vil kunne være starten på bedre hjelpetilbud.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173871-depresjon/#findComment-1154374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mohd Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Fint at du søker hjelp. Hvor god kontakt har du egentlig med fastlegen din? Hva er gjort av utredning og behandling?. Regner med at "andre" årsaker til trøtthet/overvekt er utelukket; høy blodglukose, lavt jernlager, lavt stoffskifte og hormonforstyrrelser. Har du vurdert å få ukentlige samteler hos en psykolog? For mange hjelper dette svært godt. For noen blir medikamenter en periode på 6-12 mnd viktig drahjelp for å få krefter til å ta opp tilgrunnleggende problemer. Er du flink nok til å sette grenser? Klarer du å definere hva som gir DEG energipåfyll? Be om en ny time hos fastlegen din. Be om en spesifikk test på depresjon. Du vil få spørsmål om tanker om "ikke å holde ut, eller tanker om å skade deg selv etc." Dette vil muligens belyse mye for både deg og fastlegen, og vil kunne være starten på bedre hjelpetilbud.... Hei. Takk for svar. Fastlegen min har utelukket andre årsaker til overvekt, i form av ulike tester (de du nevnte). Samtidig var han litt usikker på diabetes, siden jeg hadde noe høye verdier av ett eller annet her, men så stabiliserte disse verdiene seg. Jeg har også fyllt ut skjema mht evt. depresjon noen ganger, men legen min er ikke så fornøyd med psykologer. Har spurt han om henvisning, men han mener vi skal prøve samtaler, hvilket vi har prøvd i ett år nå, men med ulik hyppighet (omtrent 1 gang i måneden). Følger rådet ditt og bestiller en ny time nå. Mistrives på jobben nå(i kollegiet), siden det er stor utskiftning i personalet hvert år, så de jeg jobbet med for 6,5 år siden (da jeg begynte på denne skolen), er der ikke lenger. I tillegg føler jeg at jeg ikke orker å gå ut pga at jeg bla har så stor mage, og ingen klær skjuler dette godt nok. Ja, det er mye. Tusen takk for svar:0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173871-depresjon/#findComment-1155387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.