Gå til innhold

Er Herpes en kjønnsykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest jada jada jada
Skrevet

Må innrømme at her mangler jeg fullstendig kunnskap. Ser at de utlyser 12-17 åringer til å prøve ut en ny vaksine. Hvis det er en vaksine mot kjønnsykdom, så vil de altså ha 12 åringer som er seksuelt aktive?

Eller hva er de ute etter?

Skrevet

Herpes en er vel et sånn munnsår virus og to er kjønnsykdom hvis jeg ikke tar helt feil

Skrevet

Vaksinen hjelper ikke hvis du allerede er smittet. Derfor må de ha tak i folk FØR de blir det.

Noen debuterer tidlig seksuelt, og skal en være noenlunde sikker på å få tak i disse før de er utsatt for en eventuell smitte må en vaksinere tidlig.

De søkte om en endre aldersgrense på 10 år, men fikk avslag fra en eller annen etisk komite.

Skrevet

Det er flere typer herpes. Den ene typen går på kjønnsorgan (og ja, det er en kjønnssykdom). Den andre dukker opp rundt munnen -mange "forfiner" dette og kaller det forkjølelsessår istedet, men det er herpes det også. Herpes 1 og 2 har ingenting med hverandre å gjøre. Barn kan også ha herpes på munnen....

Skrevet

Vaksinen hjelper ikke hvis du allerede er smittet. Derfor må de ha tak i folk FØR de blir det.

Noen debuterer tidlig seksuelt, og skal en være noenlunde sikker på å få tak i disse før de er utsatt for en eventuell smitte må en vaksinere tidlig.

De søkte om en endre aldersgrense på 10 år, men fikk avslag fra en eller annen etisk komite.

"De søkte om en endre aldersgrense på 10 år, men fikk avslag fra en eller annen etisk komite."

En etisk komitè som mente at ungene ville begynne å ha sex tidligere hvis de ble vaksinert tidlig, eller noe sånt? Høres jo rent amerikansk ut.

".........................."

Skrevet

"De søkte om en endre aldersgrense på 10 år, men fikk avslag fra en eller annen etisk komite."

En etisk komitè som mente at ungene ville begynne å ha sex tidligere hvis de ble vaksinert tidlig, eller noe sånt? Høres jo rent amerikansk ut.

".........................."

Jeg vet ikke hva de mente, jeg satt ikke der. Men jeg vet at de fikk avslag på å teste ut vaksinen på så unge mennesker :-)

Skrevet

Jeg vet ikke hva de mente, jeg satt ikke der. Men jeg vet at de fikk avslag på å teste ut vaksinen på så unge mennesker :-)

Jeg regnet ikke med at du visste det, heller. Måtte bare spørre litt ut i luften :-)

"..........................."

Skrevet

Det er flere typer herpes. Den ene typen går på kjønnsorgan (og ja, det er en kjønnssykdom). Den andre dukker opp rundt munnen -mange "forfiner" dette og kaller det forkjølelsessår istedet, men det er herpes det også. Herpes 1 og 2 har ingenting med hverandre å gjøre. Barn kan også ha herpes på munnen....

"Herpes 1 og 2 har ingenting med hverandre å gjøre"

Joda, det kan smitte fra 1 til 2 og fra 2 til 1 ved munnsex.

Skrevet

1 og 2 er bare referanser til hvor smitten sitter. Herpes 1 er på munnen, herpes 2 er i underlivet. Det er samme virus.

Skrevet

"Herpes 1 og 2 har ingenting med hverandre å gjøre"

Joda, det kan smitte fra 1 til 2 og fra 2 til 1 ved munnsex.

Mamma har 1, men i følge hennes lege og diverse nettsider jeg har lest på er det YTTERST sjelden at 1 smitter til 2, og dersom den gjør det forblir det som regel bare med det ene, lette utbruddet.

Skrevet

Mamma har 1, men i følge hennes lege og diverse nettsider jeg har lest på er det YTTERST sjelden at 1 smitter til 2, og dersom den gjør det forblir det som regel bare med det ene, lette utbruddet.

Det er fordi man da allerede har smitten det andre stedet, og dermed antistoffer i blodet.

Skrevet

..trykket litt tidlig.. :-)

En person med leppeherpes kan godt smitte en annen i underlivet, særlig hvis den andre ikke har smitten i seg. En stor andel av befolkningen har viruset i seg uten noengang å få utbrudd.

Men dette vet kanskje du, jeg burde vel postet til hovedinnlegger ;-)

Skrevet

Det er fordi man da allerede har smitten det andre stedet, og dermed antistoffer i blodet.

Men dette var det legen hennes gav som informasjon om hennes seksuelle omgang med andre..

Faktisk var hun helt sjokkert over å finne ut at det i det hele tatt kunne smitte (om enn lett/engangsutbrudd), fordi legen benektet at hun kunne smitte noens underliv med sin munn.

Skrevet

Det finst ulike herpesvirus. Det eine gir munnsår og det andre gir den sjukdommen vi vanlegvis tekner på kun som herpes, og det er ein kjønnssjukdom, ja.

Dei håpar vel å få satt vaksina litt i forkant på ein del av dei...

Skrevet

1 og 2 er bare referanser til hvor smitten sitter. Herpes 1 er på munnen, herpes 2 er i underlivet. Det er samme virus.

Du har vel både rett og feil i dét. Det finst jo ulike herpesvirus, og eitt av dei kan gi både munnsår og genital herpes (herpes simplex) , men ein kan også få utbrot på kjønnsorgan av eit av dei andre herpes-virusa.

Mvh,

Skrevet

Herpes simplex = munnsår.

Herpes genitales = kjønnsykdom.

Viruset sitter i kroppen på de som er rammet, så lenge de lever - det gjelder både nr.1 og nr.2, og utbruddene kommer og går.

Det lærte iallefall jeg, når jeg gikk på skolen for ikke så mange årene siden.

Ja, jeg var voksen altså, så jeg gikk sammen med ungdommene - gikk greit det å gå sammen med ungdommene. Det var to til som også var "gamle" men jeg var nok eldst ja :-)

Skrevet

Du har vel både rett og feil i dét. Det finst jo ulike herpesvirus, og eitt av dei kan gi både munnsår og genital herpes (herpes simplex) , men ein kan også få utbrot på kjønnsorgan av eit av dei andre herpes-virusa.

Mvh,

Det finnes flere typer herpesvirus... Vannkopper er herpesvirus, helvettesild er også herpesvirus... Mn herpes 1 er herpessår på munnen, og herpes 2 er på kjønnsorganene..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...