Gå til innhold

Brain teaser: Hvilken dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare det matematiske beviset som holder mål her (jfr lenken noen poster tilbake).

Det er ikke mulig å forklare det på noen annen måte.

Om det går et lys opp for noen ved å tale på den rette måten, må jeg desverre skuffe dem. Problemet er for komplisert til at man kan forklare det med en eller to enkle setninger.

"Om det går et lys opp for noen ved å tale på den rette måten, må jeg desverre skuffe dem. Problemet er for komplisert til at man kan forklare det med en eller to enkle setninger."

Øh...nei, det er ikke helt riktig. Normalt vil det kreve en mer grunnleggende forklaring, men ikke nødvendigvis.

"............................"

• Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

34

• Prozak

31

• annegunn

9

• Jeg er en annen

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Japp, kom på det - 50/50, såklart.

Av og til tenker man bare litt for komplisert :-)

Dere tar feil. Sannsynligheten for å ha valg riktig dør til å begynne med er 1/3. Denne sannsynligheten endrer seg ikke selv om programmlederen åpner en av de to andre dørene.

Dermed er det 2/3 sjanse for at riktig dør er en av de to andre, og den ene blir eliminert, dermed har du 2/3 sjanse for å åpne riktig dør hvis du bytter.

Gjest Snoopy83
Skrevet

"Om det går et lys opp for noen ved å tale på den rette måten, må jeg desverre skuffe dem. Problemet er for komplisert til at man kan forklare det med en eller to enkle setninger."

Øh...nei, det er ikke helt riktig. Normalt vil det kreve en mer grunnleggende forklaring, men ikke nødvendigvis.

Forklar meg da, hvorfor man bør skifte dør? Med ord?

Skrevet

Programlederen kan åpne så mange dører han vil, det forandrer ikke at det er 50 prosents sjanse for at jeg har valgt rett dør.

Les forklaringene og linkene til forklaringene. De fleste i tråeden har nok skjønt det. Det er en kontinuerlig og sammenhengende sansynlighet, og ikke isolerte tilfeller.

"..........................."

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Hvis du ser hva jeg har skrevet ellers, så ser du at jeg gikk tilbake på det. Jeg forsøkte tilogmed å forklare det på en enkel måte, selv om jeg ikke helt klarte det :-)

"............................."

OK, har ikke lest hele tråden :)

Skrevet

Dere tar feil. Sannsynligheten for å ha valg riktig dør til å begynne med er 1/3. Denne sannsynligheten endrer seg ikke selv om programmlederen åpner en av de to andre dørene.

Dermed er det 2/3 sjanse for at riktig dør er en av de to andre, og den ene blir eliminert, dermed har du 2/3 sjanse for å åpne riktig dør hvis du bytter.

Egentlig sykt enkelt og logisk når man først ser det :-)

Skrevet

"Et valg mellom to dører er 50 prosent, uavhengig av hvilke dører som er åpnet."

Desverre, det er ikke riktig :-)

".........................."

Vet dørene det?

Skrevet

Vet dørene det?

"Vet dørene det?"

Nei. Men programlederen vet hvor premien er :-)

"............................."

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Ja, du bør bytte.

Den eneste gangen det ikke lønner seg å bytte er hvis premien befinner seg bak den døren du har valgt. det skjer i ett av tre tilfeller.

Takk. Du klarte å forklare det langt bedre enn jeg.

Skrevet

Les forklaringene og linkene til forklaringene. De fleste i tråeden har nok skjønt det. Det er en kontinuerlig og sammenhengende sansynlighet, og ikke isolerte tilfeller.

Sannsynlighetsberegning består av isolerte tilfeller.

Har man 6 gutter og ønsker ei jente, er det kun 50 prosent sjanse neste gang allikevel.

Kaster jeg en terning og får en sekser 5 ganger på rad, er det samme sannsynlighet for å få en sekser ved første kast og ved sjuende kast. Terningen vet ikke at du har fått mange seksere på rad, den nullstiller seg ved hvert kast.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Forklar meg da, hvorfor man bør skifte dør? Med ord?

annegunn forklarte utmerket litt lenger ned i tråden.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Egentlig sykt enkelt og logisk når man først ser det :-)

Enig. Jeg måtte tenke en del første gang jeg hørte dette problemet.

Jeg presenterte det for mattelæreren på gymnaset, og han påstod at jeg tok feil, men etter et par dager kom han fram til at jeg hadde rett :)

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Hvordan i alle dager kan dette stemme? At den fremmede ikke skjønner at hans sannsynlighet er "feil"? At den ene døren har "suget til seg" sannsynlighet.

Den fremmede vet jo mindre enn deg, og vil komme fram til feil svar.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Matematikk er noe forbannet svineri. Jeg trodde jeg likte matematikk, helt til jeg måtte ta ingeniørmatematikk, med matematisk modellering, calculus og dritt og møkk. Jeg er sjeleglad for å slippe unna med laveste ståkarakter :-)

Men denne typen matematikk er ikke så ille - sansynlighetsregning og statestikk er faktisk ganske morsomt, synes jeg. Fikk litt sansen for det etter å ha tatt Diskret Matematikk i ingeniørstudiet.

".........................."

Jeg synes matte er gøy.

Gjest Snoopy83
Skrevet

annegunn forklarte utmerket litt lenger ned i tråden.

Ikke noe bevis det.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Ikke noe bevis det.

Bevis nok for meg :)

Sitat:

"Den eneste gangen det ikke lønner seg å bytte er hvis premien befinner seg bak den døren du har valgt. det skjer i ett av tre tilfeller."

Stort mer soleklart går det ikke an å si det.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Bevis nok for meg :)

Sitat:

"Den eneste gangen det ikke lønner seg å bytte er hvis premien befinner seg bak den døren du har valgt. det skjer i ett av tre tilfeller."

Stort mer soleklart går det ikke an å si det.

Forklar meg hvorfor det ikke skjer i 1 av 2 tilfeller da? Det er jo 2 dører det er å velge mellom?

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Forklar meg hvorfor det ikke skjer i 1 av 2 tilfeller da? Det er jo 2 dører det er å velge mellom?

Jeg er ingen stor pedagog, så jeg viser til følgende link som ble postet lenger ned i tråden:

http://math.ucsd.edu/~crypto/Monty/monty.html

klikk på "forklaring" etter at du har prøvd spillet.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Har man 6 gutter og ønsker ei jente, er det kun 50 prosent sjanse neste gang allikevel.

Kaster jeg en terning og får en sekser 5 ganger på rad, er det samme sannsynlighet for å få en sekser ved første kast og ved sjuende kast. Terningen vet ikke at du har fått mange seksere på rad, den nullstiller seg ved hvert kast.

Vel, dette er ikke terningkast. Programmleder sitter med info som han bruker i spillet.

Skrevet

Du kan ikke sammenligne det med ternigkast, som er helt tilfeldig. I dette tilfellet fjerner programlederen en dør han vet at premien ikke er bak - altså ikke en tilfeldig dør. Hvi hverken du eller programlederen vet hvor premien er blir saken en annen, men slik er det ikke her. Du kan krangle så mye du vil, men det er 2/3 uansett hva du sier :-)

Hvis du ikke tror meg, les linkene som er postet flere ganger her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...