Gå til innhold

Har dere reist ut i verden på egenhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli veldig rastløs nå. Har så lyst til å reise, men ingen av vennene mine deler samme reiseplaner eller har mulighet for å reise slik jeg vil. Dessuten blir jeg veldig fort sliten pga kroniske smerter og synes det er deilig å være alene i blant også, og å kunne trekke meg tilbake uten at jeg blir oppfattet som sær.

Hvilke land er trygge for en liten blondine fra Norge?

Har noen her reist ut i verden på egenhånd?

ideer til hva jeg kan gjøre?

alt av interesse

Skrevet

Jeg har ikke vært på noen "eksotisk" reise, men likte godt å reise til Hellas alene tidligere. Veldig trygt og greit. Vel å merke om man styrer unna de verste turist-ghettoene da, vet ikke om det er mer utrygt slike steder, men jeg ville i alle fall følt meg mindre vel.

Kan anbefale min kjære øy Chios for alene-tur! :-)

Skrevet

Jeg følte meg veldig trygg i Thailand, ihvertfall. Nå var vi riktignok to blondiner som reiste, men både Bangkok og ellers virket ganske så trygt.

Jeg ville nok ikke reist alene, men det er fordi jeg liker å være sammen med noen, kunne skravle litt og sånn. Så det har mer med at jeg ikke ville trives med å reise alene, enn at jeg ikke ville følt meg trygg.

Jeg får bare litt nå-må-jeg-ha-noen-å-prate-med-greie hvis jeg ikke har verken reisefølge eller internett å ty til ;)

Skrevet

Jeg følte meg veldig trygg i Thailand, ihvertfall. Nå var vi riktignok to blondiner som reiste, men både Bangkok og ellers virket ganske så trygt.

Jeg ville nok ikke reist alene, men det er fordi jeg liker å være sammen med noen, kunne skravle litt og sånn. Så det har mer med at jeg ikke ville trives med å reise alene, enn at jeg ikke ville følt meg trygg.

Jeg får bare litt nå-må-jeg-ha-noen-å-prate-med-greie hvis jeg ikke har verken reisefølge eller internett å ty til ;)

Ja tror nok ikke at jeg hadde klart hele turen uten noen å prate med eller internett. Men prøver å finne en mellomting mellom å være supersosial, som jeg ikke orker og å være helt alene

Skrevet

Jeg tar med meg sekken og reiser "på loffen" i Spania hvert år, jeg :)

Anbefales, det er kjempespennende!

Skrevet

Ja tror nok ikke at jeg hadde klart hele turen uten noen å prate med eller internett. Men prøver å finne en mellomting mellom å være supersosial, som jeg ikke orker og å være helt alene

Hvis du føler at du ganske greit klarer å komme i prat med andre, enten det er andre turister/reisende eller lokalbefolkning, så klarer du deg fint på tur. Jeg kommer ganske greit i kontakt med folk, og føler at det i så måte var en fordel å reise alene de gangene jeg gjorde det, nettopp fordi jeg kom i kontakt med mer folk enn om jeg hadde hatt reisefølge. Men selvsagt er det fordeler og ulemper ved å reise alene, som med alt annet.

Skrevet

Når du reiser alene, så anbefaler jeg å reise til et land du kan språket. For de fleste er jo det engelsk-språklige. Jeg har reist mange ganger alene, og synes det er greit. Har vært i italia og frankrike og spania. Fransk kan jeg ikke, spansk kan jeg litt av, og skjønner dermed ørlite italiensk, men ikke nok til at det var til noe hjelp egentlig. Men man treffer alltids andre som er ute på tur, man kan snakke med.

Men derimot når jeg reiste alene til USA og Canada hvor jeg kunne snakke med de innfødte ble reisen mye mer hyggelig synes jeg. Da kunne man sitte på barer og kafeer og komme i kontakt med lokalbefolkningen og møte mange hyggelige folk. Man følte seg mer hjemme da.

Man trenger å være den typen som selv kan ta kontakt med folk, og som liker det. Jeg synes det er morsomt og peile ut noen man vil starte en samtale med, man blir veldig god til det når man reiser alene og se hvem som vil prate og hvem som ikke vil.

Gjest tidligere interrailer (jente)
Skrevet

Jeg reiste mye alene da jeg var rundt 20. NÅ er det riktignok mange år siden, og verden er nok litt mer utrygg enn deg gangen, men hvis du er forsiktig og tar forhåndsregler, skulle det gå bra.

Det er igrunnen mye bedre å reise alene enn sammen med folk du kjenner. Det er mye lettere å komme i kontakt med folk,både andre reisende og lokalbefolkningen, når man reiser alene.

Selv dro jeg på interrail, og bodde stort sett på ungdomsherbergene. Der var det et internasjonalt miljø, og man kom lett i prat med folk.

Viktig at du bor steder der de låser ned verdisaker for deg, og at du har flere "back-up" planer om du skulle bli frastjålet osv. Og ikke vær naiv/godtroende selv om du får god kontakt med noen! Ha med deg liste med viktige telefonnumre (norske ambassader/ konsulat i alle de landene du skal til, eventuelle kontaktpersoner etc.) Ha en god reiseforsikring! Og penger gjemt flere steder på kroppen.

Kjøp deg noen gode reiseguider (feks de til Lonely Planet) der får du mange gode tips.

Lykke til på reisen!

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Jeg er enig med de som skriver at det går greit å reise alene i land hvor man kan språket. Ellers kan man føle seg litt "lost".Hvis man bor på slike Youth Hostels kommer man i kontakt med folk.

Jeg har vært på loffen en del i Europa alene, og det har gått fint.

Er det en kort eller lang tur du har tenkt deg på?

Skrevet

Da jeg bodde i USA reiste jeg mye alene, jeg syns det var utrolig deilig. Gjøre hva jeg hadde lyst til uten å ta hensyn til at andre var sultne, måtte dusje først etc. Det er jo lurt å reise steder man kan litt av språket, det gjør jo hele greia litt enklere. Men jeg syns ikke det skal stoppe deg fra å reise dit du aller mest har lyst.

God tur!

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Da jeg bodde i USA reiste jeg mye alene, jeg syns det var utrolig deilig. Gjøre hva jeg hadde lyst til uten å ta hensyn til at andre var sultne, måtte dusje først etc. Det er jo lurt å reise steder man kan litt av språket, det gjør jo hele greia litt enklere. Men jeg syns ikke det skal stoppe deg fra å reise dit du aller mest har lyst.

God tur!

Jeg er enig. Det beste med å reise alene er at man kan gjøre akkurat det man vil når man vil, ingen andre å ta hensyn til.

Skrevet

Jeg er enig med de som skriver at det går greit å reise alene i land hvor man kan språket. Ellers kan man føle seg litt "lost".Hvis man bor på slike Youth Hostels kommer man i kontakt med folk.

Jeg har vært på loffen en del i Europa alene, og det har gått fint.

Er det en kort eller lang tur du har tenkt deg på?

Aner ikke om det er kort eller lang tur. Planene er fremdeles veldig i det blå kan man si

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...