Zippi Skrevet 12. februar 2005 Skrevet 12. februar 2005 Jeg arbeider for tiden 60% i kommunal stilling og 40% i eget selskap. Jeg har alltid trodd at dette ikke er noe problem når det gjelder betaling i permisjon, men nå er jeg altså gravid og i tvil. Det vil vel være sånn at jeg får 100% lønn (eventulet 80% i ett år) og at dette betales av trygdekassen? M.a.o. vil ikke eget firma belastes økonomisk? 0 Siter
matildes mor Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Jeg er ikke helt sikker så jeg svarer med forbehold:Men jeg trodde at for å få svangerskapspenger når du jobber i eget firma,måtte du ha betalt inn en slag forsikring som skal dekke dette. Tror at du bare har krav på 100 %(eller 80% hva du velger) av den 60 % stillingen du jobber i. Viss det er slik-så er det jo ikke til å hoppe i taket av glede.....Da går du mye ned i inntekt under permisjonen. Som sagt dette er hva jeg mener å ha hørt. 0 Siter
tiliti Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Selvstendig næringsdrivende eller er du ansatt i eget firma? Selvstendig næringsdrivende må ha egen forsikring. "For selvstendig næringsdrivende beregnes som hovedregel fødselspengene på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. Pensjonspoengtall er årlig arbeidsinntekt omregnet i forhold til grunnbeløpet for det samme året. Fødselspengene utgjør 65 prosent av denne inntekten. For å få rett til fødselspenger utbetalt med 100 prosent, må du minst ti måneder før fødselen tegne frivillig tilleggstrygd. Dersom du har valgt 80 prosent dekning, vil fødselspengene utgjøre 80 prosent av det samme beløpet." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.