Gå til innhold

Stavanger-dialekt /Per Inge T

Anbefalte innlegg

Gjest østlandsbonde

Jeg tillater meg å fremme en viss kritikk mot dialekten i Stavanger-området.

For det første er den ikke særlig pen, men det verste er jo at den er totalt ubegripeleg!!

Jeg skjønner ALLE dialekter i Norge, kanskje bortsett fra noen bygder i indre Sogn, så det har ikke noe med min manglende evne å gjøre.

Jeg er enig med Dan Børge, Stavangerdialekten bør tekstes! De tekster jo engelsktalende f eks i Skavlan, til tross for at de er mye enklere å forstå enn disse rogalendingene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173944-stavanger-dialekt-per-inge-t/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Niobe

14

• morsan

5

• amber sun

4

• Gyda

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest østlandsbonde
  Niobe skrev (På 12.2.2005 den 20.52):

Ja, men du er jo østlending, og de er jo kjent for å ikke forstå noe i det hele tatt. Hverken engelsk eller norsk...

Du kan gjerne ta den type argumentasjon, selv om du vet at den er feil, men dialekten til PIT og andre der nede fra blir ikke enklere å forstå for det.

Annonse

Gjest Ugga Bugga
  amber sun skrev (På 12.2.2005 den 20.55):

Det er ikke alle oss fra Stavanger som snakker som Per Inge Torkelsen. Han er litt spesiell, kan man si.

Alle som snakker stavangerdialekt høres ikke like ut som han, bare for å ha det sagt. ;)

Og takk og pris for det :)

østlandsbonde skrev (På 12.2.2005 den 20.57):

Du kan gjerne ta den type argumentasjon, selv om du vet at den er feil, men dialekten til PIT og andre der nede fra blir ikke enklere å forstå for det.

Har ikke ennå sett eller hørt noe som tyder på at det er feil.

Du bekrefter jo bare det hele!

;)

amber sun skrev (På 12.2.2005 den 20.55):

Det er ikke alle oss fra Stavanger som snakker som Per Inge Torkelsen. Han er litt spesiell, kan man si.

Alle som snakker stavangerdialekt høres ikke like ut som han, bare for å ha det sagt. ;)

*nikker enig*

Jeg synes ikke dialekten er vanskelig i det hele tatt, men han derre PIT er litt spesiell da..:)

Ugga Bugga skrev (På 12.2.2005 den 21.00):

Og takk og pris for det :)

Ja, ikke sant?

Per Inge er ingen representativ person for stavangerdialekten, han er en som har gjort løgnas-klovne-greier til en livsstil.

Får bare håpe at de fleste forstår at den jevne stavangermann/kvinne ikke er som ham. ;)

østlandsbonde skrev (På 12.2.2005 den 20.57):

Kom på en ting til som østlendinger ikke har begrep om, da jeg leste svaret ditt:

IRONI!!!

amber sun skrev (På 12.2.2005 den 21.03):

Ja, ikke sant?

Per Inge er ingen representativ person for stavangerdialekten, han er en som har gjort løgnas-klovne-greier til en livsstil.

Får bare håpe at de fleste forstår at den jevne stavangermann/kvinne ikke er som ham. ;)

Jeg synes PIT er herlig, jeg! :-)

synes det bare blir artig at han snakker som han gjør. Men vet jo av erfaring at han ikke er som stavangerfolk flest, da, for de er som oftest mye tregere i snakketøyet! ;-)

Annonse

Gjest østlandsbonde
  Niobe skrev (På 12.2.2005 den 21.05):

Kom på en ting til som østlendinger ikke har begrep om, da jeg leste svaret ditt:

IRONI!!!

Nå må du ikke blande sammen østlendinger generelt, og Oslo-folk. De siste mangler i særlig grad ironi, det er jeg enig i. Eller så er deres streben etter å være perfekte, av en slik art at de ikke TØR å bruke ironi, av redsel for at den ikke blir forstått. Men ute på bygdene og små stedene på Østlandet er det massevis av fin ironi. Fremsatt av folk som driter i om en eller annen tulling ikke skjønner den.

Men det var ikke ironi som var temaet her.

morsan skrev (På 12.2.2005 den 21.18):

Jeg synes PIT er herlig, jeg! :-)

synes det bare blir artig at han snakker som han gjør. Men vet jo av erfaring at han ikke er som stavangerfolk flest, da, for de er som oftest mye tregere i snakketøyet! ;-)

"for de er som oftest mye tregere i snakketøyet! ;-) "

Da har du ikke møtt meg. Jeg må som regel minne meg selv om å snakke langsommere...

;)

Gjest Cinderellla fra Oslo :-)

Jeg synes Stavangerdialekten er den nydligste dialekten i Norge!!!

Jeg er ikke flink til å skjønne dialekter, f.eks. sunnmøringer skjønner jeg veldig dårlig. Stavangerdialekten derimot skjønner jeg veldig godt, t.o.m. uten å anstrenge meg!;-)

Nei, heia Stavanger sier jeg, digger både byen og dialekten! :-)

Cinderellla fra Oslo :-) skrev (På 12.2.2005 den 21.32):

Jeg synes Stavangerdialekten er den nydligste dialekten i Norge!!!

Jeg er ikke flink til å skjønne dialekter, f.eks. sunnmøringer skjønner jeg veldig dårlig. Stavangerdialekten derimot skjønner jeg veldig godt, t.o.m. uten å anstrenge meg!;-)

Nei, heia Stavanger sier jeg, digger både byen og dialekten! :-)

*klapper*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...