Gå til innhold

Stavanger-dialekt /Per Inge T

Anbefalte innlegg

Jeg synes Stavangerdialekten er den nydligste dialekten i Norge!!!

Jeg er ikke flink til å skjønne dialekter, f.eks. sunnmøringer skjønner jeg veldig dårlig. Stavangerdialekten derimot skjønner jeg veldig godt, t.o.m. uten å anstrenge meg!;-)

Nei, heia Stavanger sier jeg, digger både byen og dialekten! :-)

*intens takkeklapping*

;)

fra

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Niobe

14

• morsan

5

• amber sun

4

• Gyda

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg er ikke flink til å skjønne dialekter, f.eks. sunnmøringer skjønner jeg veldig dårlig. Stavangerdialekten derimot skjønner jeg veldig godt, t.o.m. uten å anstrenge meg!;-)

Sunnmøringene er jo de som snakker best norsk.

Med meg er det motsatt, skjønner sunnmøring og andre vestlendinger veldig godt, men sliter faktisk en hel del med rogalandsdialekten, spesielt i Stavanger med omegn.

Annonse

Jeg skjønner ikke noe av den vennesladialekten som Jorun på Idol snakker. Hun skulle vært tekstet, hun!

Men er det dialektens skyld? ikke vet jeg, mken har jo snakket med en del sørlendinger som jeg ikke har hatt problemer med å forstå. Kanskje hun bare ikke er distinkt nok??

Kjenner en fra mitt hjemfylke som snøvler noe helt utrolig, og mange som vi studerte sammen med trodde at de ikke forstod dialekten hans, og spurte om jeg kunne hjelpe! *S*

Men det var like utydelig for meg!;-)

Annonse

Gjest raindropz

Stavangerdialekt er da den flotteste i hele Norge!

Mange dialekter kan være "flotte", eller vakre, uten at de dermed er lette å forstå.

Dialekten i Stavanger tilhører dessverre ikke disse. Rogalendinger selv sier jo at de syns dialekten sin er stygg.

Gjest østlandsbonde

Jeg er ikke særlig imponert over språkøret ditt, når du ikke klarer å forstå stavangerdialekt. Andre ting du sliter med i samme slengen? ;oD

Skal vi dermed konkludere med at INGEN dialekter er vanskelig å forstå? Men at det er folks språkøre det er noe feil med?

Så har vi ikke trådd noen på tærne?

Eller skal vi være ærlig å si at NOEN dialekter faktisk er vanskelig å forstå? Og at det er et fenomen som er allment akseptert? Uten at de som snakker den dialekten er mindreverdige for det?

Gjest østlandsbonde

*fnise*

Disse spørsmålene(svar til malun) er det du velger å knise av:

"Skal vi dermed konkludere med at INGEN dialekter er vanskelig å forstå? Men at det er folks språkøre det er noe feil med?

Eller skal vi være ærlig å si at NOEN dialekter faktisk er vanskelig å forstå? Og at det er et fenomen som er allment akseptert? Uten at de som snakker den dialekten er mindreverdige for det?" sitat slutt.

Niobe støtter altså at personangrep er en helt grei diskusjonsform?

Skal vi dermed konkludere med at INGEN dialekter er vanskelig å forstå? Men at det er folks språkøre det er noe feil med?

Eller skal vi være ærlig å si at NOEN dialekter faktisk er vanskelig å forstå? Og at det er et fenomen som er allment akseptert? Uten at de som snakker den dialekten er mindreverdige for det?

Jeg er østlending selv jeg, så meg tråkket du ikke på tærne i forhold til stavangerdialekt.

Men jeg blir jo ikke direkte imponert når folk ikke forstår norsk.

Holder fremdeles en knapp på at østlendinger er bittelitt treigere i oppfattelsen enn resten av befolkningen. Kan være nærheten til svenskegrensen som er problemet.

Men du kan forøvrig konkludere med hva du vil. Du har vel peiling du, som er BÅDE østlending OG bonde...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...