Gå til innhold

Stavanger-dialekt /Per Inge T

Anbefalte innlegg

Disse spørsmålene(svar til malun) er det du velger å knise av:

"Skal vi dermed konkludere med at INGEN dialekter er vanskelig å forstå? Men at det er folks språkøre det er noe feil med?

Så har vi ikke trådd noen på tærne?

Eller skal vi være ærlig å si at NOEN dialekter faktisk er vanskelig å forstå? Og at det er et fenomen som er allment akseptert? Uten at de som snakker den dialekten er mindreverdige for det?" sitat slutt.

Niobe støtter altså at personangrep er en helt grei diskusjonsform?

Jeg er forbi fnisestadiet nå. Nå ler jeg høyt.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Niobe

14

• morsan

5

• amber sun

4

• Gyda

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest østlandsbonde

Holder fremdeles en knapp på at østlendinger er bittelitt treigere i oppfattelsen enn resten av befolkningen. Kan være nærheten til svenskegrensen som er problemet.

Men du kan forøvrig konkludere med hva du vil. Du har vel peiling du, som er BÅDE østlending OG bonde...

Men du kan vel svare på om det i det heletatt finnes dialekter i Norge som er vanskelig å forstå for de som bor i en helt annen region?

Tør du ikke svare på et så enkelt spørsmål, kanskje, uten at du risikerer at du slår beina unna deg sjøl?

Gjest østlandsbonde

Jeg er forbi fnisestadiet nå. Nå ler jeg høyt.

Et spørsmål: Hvorfor bruker ikke Stavangerfolk uttalen A i språket sitt? Kan årsaken til at de er vanskelige å forstå være at A fremstår som en mellomting mellom Æ oh E?

Men du kan vel svare på om det i det heletatt finnes dialekter i Norge som er vanskelig å forstå for de som bor i en helt annen region?

Tør du ikke svare på et så enkelt spørsmål, kanskje, uten at du risikerer at du slår beina unna deg sjøl?

Nei, jeg tror det kommer an på hva man er vant til. Fremmede språk høres jo alltid "greske" ut til man er vant til dem. I begynnelsen synes jeg det var vanskelig å henge med i samtaler i Setesdal, men nå er jeg vant til det.

Men at østlendinger er de dårligste til å skjønne andre dialekter enn sin egen, er da allmennkunnskap. Utenom på østlandet, antar jeg.

;)

Nei, jeg tror det kommer an på hva man er vant til. Fremmede språk høres jo alltid "greske" ut til man er vant til dem. I begynnelsen synes jeg det var vanskelig å henge med i samtaler i Setesdal, men nå er jeg vant til det.

Men at østlendinger er de dårligste til å skjønne andre dialekter enn sin egen, er da allmennkunnskap. Utenom på østlandet, antar jeg.

;)

Men så finnes det heldigvis unntak blant oss østlendinger også. ;o)

Annonse

Gjest østlandsbonde

Heheh..der vel ingen som sier det.

Jeg bor sammen med en siddis og har mange siddis-venner, og har til gode å høre noen si det :D

Fra Haugesund og sørover langs kysten til Kristiansand, så har de de karakteristiske "lyse" A'ene. Det er jo et velkjent fenomen som dialektforskere er svært godt kjent med, så det ville være rart om ikke du har registrert det.

Alle andre har ihvertfall gjort det.

A'ene i resten av Norge er veldig tydelige, som A. Ikke en blanding av Æ og E.

Ikke noe galt med den lyse A-uttalen i og for seg, men den er nok med å gjør denne dialekten litt vanskeligere å forstå.

Gjest M.Angelica

Fra Haugesund og sørover langs kysten til Kristiansand, så har de de karakteristiske "lyse" A'ene. Det er jo et velkjent fenomen som dialektforskere er svært godt kjent med, så det ville være rart om ikke du har registrert det.

Ikke noe galt med den lyse A-uttalen i og for seg, men den er nok med å gjør denne dialekten litt vanskeligere å forstå.

Godt mulig det.

Men ingen som sier "Stæevæenger"

Der tar du litt feil. På Jæren er det fint lite av de "lyse A"'ene dine.

Annonse

Godt mulig det.

Men ingen som sier "Stæevæenger"

Det har du helt rett i. Jeg bor 15 min fra Stavanger sentrum, og 5 minutt i fra kommunegrensa, og INGEN snakker sånn den godeste østlandsbonden påstår. Han har antagelig en feil på hørselen. Eller viljen.

Gjest østlandsbonde

Der tar du litt feil. På Jæren er det fint lite av de "lyse A"'ene dine.

Joda, A uttaler jærbuene som en blanding av Æ og E, og Æ(som i Jæren) uttaler de med en ren og klingende E, nemlig Jeren.

Kjenner flere jærbønder, skjønner du. Flinke folk, Norges dyktigste bønder, men de får jo litt ekstra hjelp av klima og jordsmonn, da..

Gjest østlandsbonde

Det har du helt rett i. Jeg bor 15 min fra Stavanger sentrum, og 5 minutt i fra kommunegrensa, og INGEN snakker sånn den godeste østlandsbonden påstår. Han har antagelig en feil på hørselen. Eller viljen.

Hvis man er rogalending, så blir man kanskje litt "blind" når det gjelder ens egen uttale. Man "tror" man sier en tydelig A, men vi fra andre regioner i landet som har en tydelig A, hører forskjellen tydelig.

Ellers, så ser jeg at du i din argumentasjon hele tiden klynger deg til personangrep. Det gjør meg ikke noe, men er litt dumt hvis du har et ønske om troverdighet i diskusjonen.

Men et slikt ønske har du kanskje ikke? ;-)

Joda, A uttaler jærbuene som en blanding av Æ og E, og Æ(som i Jæren) uttaler de med en ren og klingende E, nemlig Jeren.

Kjenner flere jærbønder, skjønner du. Flinke folk, Norges dyktigste bønder, men de får jo litt ekstra hjelp av klima og jordsmonn, da..

Hallo, jeg bor på Jæren! Vi sier Stavanger med a-lyd.

Gjest ChiengMai

Mange dialekter kan være "flotte", eller vakre, uten at de dermed er lette å forstå.

Dialekten i Stavanger tilhører dessverre ikke disse. Rogalendinger selv sier jo at de syns dialekten sin er stygg.

Det må de gjerne mene. Syns den er kjempeflott uansett, jeg da. Og det ville jeg nok ment om alle andre var uenige med meg også.

Hvis man er rogalending, så blir man kanskje litt "blind" når det gjelder ens egen uttale. Man "tror" man sier en tydelig A, men vi fra andre regioner i landet som har en tydelig A, hører forskjellen tydelig.

Ellers, så ser jeg at du i din argumentasjon hele tiden klynger deg til personangrep. Det gjør meg ikke noe, men er litt dumt hvis du har et ønske om troverdighet i diskusjonen.

Men et slikt ønske har du kanskje ikke? ;-)

Akkurat som østlendinger blir litt blinde for sine språkvansker. Man trenger jo bare høre østlendinger snakke engelsk for å skjønne at de ikke er videre språksterke...

;)

Gjest ChiengMai

Sunnmøringene er jo de som snakker best norsk.

Snakker best norsk? Norsken til sunnmøringene er da ikke bedre enn andres. Det som er påstått, er at ålesunddialekt er den som er lettest å forstå for nordmenn generelt. Et pussig fenomen når vi er i en tråd for stygge dialekter. For "ålesundær" er i mine ører den styggeste dialekten som finnes. Selv på Sunnmøre finnes det mange dialekter, de i Volda snakker ikke særlig likt de i Ålesund f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...