Gå til innhold

Cipralex/Sobril


Hønemoren

Anbefalte innlegg

Har erfaring både med Cipralex og Sobril. Fornøyd med dem begge, men litt skuffet over Cipralex siden jeg synes effekten avtok etter et halvt år og jeg hadde ikke lyst til å øke dosen. Tok 10 mg.

Sobril tok jeg før Cipralexstart, ca. 10 års erfaring og behøvde dem kun i korte perioder og da bra effekt og veldig bevisst på ikke lang bruk av gangen og store doser. 1 tabl. (en sjelden gang 2 tabl. daglig, 15 mg. )

Skulle jeg økt på dosen Cipralex eller ville dere gått over til Sobril igjen, i altså korte perioder av gangen. Med korte perioder menes 2-3 uker og deretter ukevis/månedvis foruten.

Litt vanskelig dette synes jeg, men ble skuffet over at effekten av Cipralex begynte å avta for virket så godt de første månedene. Hva med å øke.....går noen måner da så må man kanskje øke enda mere, da er man inne i en ond sirkel synes jeg.

F.eks. Hypericum kunne også være av interesse.

Takk for svar om noen har erfaring og hva som kan være det beste for meg som har lett/moderat depresjon, i perioder. Sliter også med endel angst, men den føler jeg å ha lært meg å leve med og synes også den omtrent var den samme ved Cipralexbruk, de tingene jeg hadde angst for før ble ikke borte med Cipralex. Kanskje litt redusert, men også med Sobril.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg svarer deg siden jeg selv bruker de samme medikamentene, cipralex og sobril.Går jevnlig hos en psykiater. Jeg har aldri gått på høye doser med antidepressiva på tidligere preparat. 10 mg sies å være vanlig dagsdose på cipralex, men jeg fant fort ut at 15 mg var det rette. Med andre ord ville jeg økt dosen hvis jeg var deg. For meg var det stor forskjell på 10 og 15 mg, og jeg fikk heldigvis ingen flere bivirkninger.

Mange bruker 20-30mg på denne medisinen.

Sobril har jeg liggende til sporadisk bruk. Jeg bruker den altså i tillegg til cipralex, men det kan gå dager (kanskje en til to uker), mellom hver tablett. Av og til skjer det ting i livet, og sobrilen er god å ha da. Lider som deg av depresjoner og angst.

Mitt råd er altså å øke dosen til 15 mg i første omgang,(kanskje 20 mg hvis det er nødvendig), siden du har hatt en viss effekt av denne medisinen, og ellers ha liggende en pakke sobril som du kan bruke når angsttoppene blir for høye.Jeg ber alltid psykiateren min sjekke dato på sist utskrevne sobril så er jeg sikker på at bruken min ikke er for høy. Da slipper jeg "dårlig samvittighet"(noe jeg får veldig lett) for hver tablett jeg har i meg.

Vennlig hilsen Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg svarer deg siden jeg selv bruker de samme medikamentene, cipralex og sobril.Går jevnlig hos en psykiater. Jeg har aldri gått på høye doser med antidepressiva på tidligere preparat. 10 mg sies å være vanlig dagsdose på cipralex, men jeg fant fort ut at 15 mg var det rette. Med andre ord ville jeg økt dosen hvis jeg var deg. For meg var det stor forskjell på 10 og 15 mg, og jeg fikk heldigvis ingen flere bivirkninger.

Mange bruker 20-30mg på denne medisinen.

Sobril har jeg liggende til sporadisk bruk. Jeg bruker den altså i tillegg til cipralex, men det kan gå dager (kanskje en til to uker), mellom hver tablett. Av og til skjer det ting i livet, og sobrilen er god å ha da. Lider som deg av depresjoner og angst.

Mitt råd er altså å øke dosen til 15 mg i første omgang,(kanskje 20 mg hvis det er nødvendig), siden du har hatt en viss effekt av denne medisinen, og ellers ha liggende en pakke sobril som du kan bruke når angsttoppene blir for høye.Jeg ber alltid psykiateren min sjekke dato på sist utskrevne sobril så er jeg sikker på at bruken min ikke er for høy. Da slipper jeg "dårlig samvittighet"(noe jeg får veldig lett) for hver tablett jeg har i meg.

Vennlig hilsen Bugge.

Takk for raskt svar.

Ja, er bare sånn at jeg vel innerst inne ikke liker å må ta piller fast hver dag og er redd for å øke dosen og måtte enda mere opp i mg. etter noen måneder.Er vel selvsagt verdt å prøve så får tenke på det.

Som du skriver det hender jo vi trenger Sobril, men jeg tok ikke disse under Cipralexbruk.

De årene jeg kun brukte Sobril følte jeg å ha full kontroll.

Får som sagt se hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg svarer deg siden jeg selv bruker de samme medikamentene, cipralex og sobril.Går jevnlig hos en psykiater. Jeg har aldri gått på høye doser med antidepressiva på tidligere preparat. 10 mg sies å være vanlig dagsdose på cipralex, men jeg fant fort ut at 15 mg var det rette. Med andre ord ville jeg økt dosen hvis jeg var deg. For meg var det stor forskjell på 10 og 15 mg, og jeg fikk heldigvis ingen flere bivirkninger.

Mange bruker 20-30mg på denne medisinen.

Sobril har jeg liggende til sporadisk bruk. Jeg bruker den altså i tillegg til cipralex, men det kan gå dager (kanskje en til to uker), mellom hver tablett. Av og til skjer det ting i livet, og sobrilen er god å ha da. Lider som deg av depresjoner og angst.

Mitt råd er altså å øke dosen til 15 mg i første omgang,(kanskje 20 mg hvis det er nødvendig), siden du har hatt en viss effekt av denne medisinen, og ellers ha liggende en pakke sobril som du kan bruke når angsttoppene blir for høye.Jeg ber alltid psykiateren min sjekke dato på sist utskrevne sobril så er jeg sikker på at bruken min ikke er for høy. Da slipper jeg "dårlig samvittighet"(noe jeg får veldig lett) for hver tablett jeg har i meg.

Vennlig hilsen Bugge.

Hei Bugge. Jeg bestemte meg for å øke cipralex fra 10 til 15 igår...var det stor forskjell fra 10 iforhold til å få "løft"...synes ikke jeg har fått det på 10mg( gått på 10 i 5 uker). Hvor lang tid etter du økte, synes du merket forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bugge. Jeg bestemte meg for å øke cipralex fra 10 til 15 igår...var det stor forskjell fra 10 iforhold til å få "løft"...synes ikke jeg har fått det på 10mg( gått på 10 i 5 uker). Hvor lang tid etter du økte, synes du merket forskjell?

Svarer kanskje på feil nå, men er jo samme diskusjon.

Kanskje jeg ikke hadde effekt nok av 10mg. etterhvert, merket jo veldig god effekt i starten, men dabbet av etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer kanskje på feil nå, men er jo samme diskusjon.

Kanskje jeg ikke hadde effekt nok av 10mg. etterhvert, merket jo veldig god effekt i starten, men dabbet av etterhvert.

Neida :), jeg lurte forsåvidt mest på ,hvor lang tid det tar før man merker evt effekt, etter man øker dosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Bugge. Jeg bestemte meg for å øke cipralex fra 10 til 15 igår...var det stor forskjell fra 10 iforhold til å få "løft"...synes ikke jeg har fått det på 10mg( gått på 10 i 5 uker). Hvor lang tid etter du økte, synes du merket forskjell?

For meg var det en ganske stor forskjell, men jeg kan ikke huske hvor lang tid det tok før jeg merket forandringen, dessverre. Og tror nok det kan være litt individuelt.Muligens kan felleskatalogen hjelpe deg. Håper du får ønsket virkning, og hvis ikke, så har du i hvertfall prøvd medikamentet skikkelig ut.

Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Ja, er bare sånn at jeg vel innerst inne ikke liker å må ta piller fast hver dag og er redd for å øke dosen og måtte enda mere opp i mg. etter noen måneder.Er vel selvsagt verdt å prøve så får tenke på det.

Som du skriver det hender jo vi trenger Sobril, men jeg tok ikke disse under Cipralexbruk.

De årene jeg kun brukte Sobril følte jeg å ha full kontroll.

Får som sagt se hva jeg gjør.

Hei!

Ingen av oss er vel egentlig så fornøyd med at vi må eller velger å gå på medisiner hver dag. Men det er stor forskjell på å gå på cipralex hver dag, i forhold til sobril. Når det gjelder sobril måtte du øket dosen etterhvert som tiden gikk for å få samme effekt, men etter det jeg vet er det annerledes med antidepressiva.(i hvertfall for de fleste) Når det gjelder cipralex, har jeg lest mange innlegg her de siste månedene, og mitt inntrykk er at 10 mg er litt for lite for mange. Hvis det viser seg at du må gå opp i dose etter en stund på 15 eller 20 mg, ville jeg heller vurdert seponering da. Du blir ikke avhengig av AD, men det kan føles ubehagelig å slutte på de.Og du kan ikke bråslutte på dagen.

Hvis du virkelig har et langvarig depresjon og "angstproblem" ville jeg holdt meg til et AD som primærmedisin(der fant jeg kanskje på et nytt ord for alt jeg vet).

Spesielt hvis problemet kun er for liten dose, og dosen du går på er så liten som 10 mg.

Til syvende og sist er vi frie mennesker og har rett til å bestemme selv(heldigvis), men tenk over om tankene dine rundt medisinbruk bygger på fakta eller fordommer som samfunnet er fullt av.Når du tar valget, så tenk gjennom hvorfor du virkelig tar dette valget for DEG.

vh bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ingen av oss er vel egentlig så fornøyd med at vi må eller velger å gå på medisiner hver dag. Men det er stor forskjell på å gå på cipralex hver dag, i forhold til sobril. Når det gjelder sobril måtte du øket dosen etterhvert som tiden gikk for å få samme effekt, men etter det jeg vet er det annerledes med antidepressiva.(i hvertfall for de fleste) Når det gjelder cipralex, har jeg lest mange innlegg her de siste månedene, og mitt inntrykk er at 10 mg er litt for lite for mange. Hvis det viser seg at du må gå opp i dose etter en stund på 15 eller 20 mg, ville jeg heller vurdert seponering da. Du blir ikke avhengig av AD, men det kan føles ubehagelig å slutte på de.Og du kan ikke bråslutte på dagen.

Hvis du virkelig har et langvarig depresjon og "angstproblem" ville jeg holdt meg til et AD som primærmedisin(der fant jeg kanskje på et nytt ord for alt jeg vet).

Spesielt hvis problemet kun er for liten dose, og dosen du går på er så liten som 10 mg.

Til syvende og sist er vi frie mennesker og har rett til å bestemme selv(heldigvis), men tenk over om tankene dine rundt medisinbruk bygger på fakta eller fordommer som samfunnet er fullt av.Når du tar valget, så tenk gjennom hvorfor du virkelig tar dette valget for DEG.

vh bugge

Det er ikke snakk om å gå fast på Sobril. Det hadde jeg aldri ville.

Har lang erfaring med Sobril, i perioder, og har ikke måtte øke dosen i det hele tatt. I dårlige perioder har jeg brukt 1-2 pr. døgn, ikke over lang tid av gangen.

Føler derfor å ha et greit forhold til Sobril, brukt dem i over 10 år, på samme måte, altså på langt nær daglig og ikke øket dose. Mye derfor jeg lurer på om Sobril kan ha like god effekt på meg som Cipralex, tenker på, på sikt.

Spurte om dette fordi Cipralexen etter et halvt år ikke hadde samme effekt som i starten og tenker på hvordan blir det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ingen av oss er vel egentlig så fornøyd med at vi må eller velger å gå på medisiner hver dag. Men det er stor forskjell på å gå på cipralex hver dag, i forhold til sobril. Når det gjelder sobril måtte du øket dosen etterhvert som tiden gikk for å få samme effekt, men etter det jeg vet er det annerledes med antidepressiva.(i hvertfall for de fleste) Når det gjelder cipralex, har jeg lest mange innlegg her de siste månedene, og mitt inntrykk er at 10 mg er litt for lite for mange. Hvis det viser seg at du må gå opp i dose etter en stund på 15 eller 20 mg, ville jeg heller vurdert seponering da. Du blir ikke avhengig av AD, men det kan føles ubehagelig å slutte på de.Og du kan ikke bråslutte på dagen.

Hvis du virkelig har et langvarig depresjon og "angstproblem" ville jeg holdt meg til et AD som primærmedisin(der fant jeg kanskje på et nytt ord for alt jeg vet).

Spesielt hvis problemet kun er for liten dose, og dosen du går på er så liten som 10 mg.

Til syvende og sist er vi frie mennesker og har rett til å bestemme selv(heldigvis), men tenk over om tankene dine rundt medisinbruk bygger på fakta eller fordommer som samfunnet er fullt av.Når du tar valget, så tenk gjennom hvorfor du virkelig tar dette valget for DEG.

vh bugge

Det er ikke snakk om å gå fast på Sobril. Det hadde jeg aldri ville.

Har lang erfaring med Sobril, i perioder, og har ikke måtte øke dosen i det hele tatt. I dårlige perioder har jeg brukt 1-2 pr. døgn, ikke over lang tid av gangen.

Føler derfor å ha et greit forhold til Sobril, brukt dem i over 10 år, på samme måte, altså på langt nær daglig og ikke øket dose. Mye derfor jeg lurer på om Sobril kan ha like god effekt på meg som Cipralex, tenker på, på sikt.

Spurte om dette fordi Cipralexen etter et halvt år ikke hadde samme effekt som i starten og tenker på hvordan blir det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å gå fast på Sobril. Det hadde jeg aldri ville.

Har lang erfaring med Sobril, i perioder, og har ikke måtte øke dosen i det hele tatt. I dårlige perioder har jeg brukt 1-2 pr. døgn, ikke over lang tid av gangen.

Føler derfor å ha et greit forhold til Sobril, brukt dem i over 10 år, på samme måte, altså på langt nær daglig og ikke øket dose. Mye derfor jeg lurer på om Sobril kan ha like god effekt på meg som Cipralex, tenker på, på sikt.

Spurte om dette fordi Cipralexen etter et halvt år ikke hadde samme effekt som i starten og tenker på hvordan blir det etter hvert.

Hei! Skjønte at du ikke hadde tenkt å gå fast på sobril i lange perioder av gangen. Men jeg tror det er stor sjangse for at du ikke trenger å gå ytterligere opp i cipralex etter en eventuell økning til 15 mg. Men vite kan jeg selvfølgelig ikke. Og jeg anbefalte sobril i tillegg(mer sporadisk) nettopp fordi du har god erfaring med dem og før har hatt god kontroll i forhold til å ikke bli avhengig.

Uansett. Håper du finner ut av det.Lykke til!

Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skjønte at du ikke hadde tenkt å gå fast på sobril i lange perioder av gangen. Men jeg tror det er stor sjangse for at du ikke trenger å gå ytterligere opp i cipralex etter en eventuell økning til 15 mg. Men vite kan jeg selvfølgelig ikke. Og jeg anbefalte sobril i tillegg(mer sporadisk) nettopp fordi du har god erfaring med dem og før har hatt god kontroll i forhold til å ikke bli avhengig.

Uansett. Håper du finner ut av det.Lykke til!

Vennlig hilsen bugge.

Takk for innspill.

Ja, får håpe jeg finner ut av dette på beste måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg svarer deg siden jeg selv bruker de samme medikamentene, cipralex og sobril.Går jevnlig hos en psykiater. Jeg har aldri gått på høye doser med antidepressiva på tidligere preparat. 10 mg sies å være vanlig dagsdose på cipralex, men jeg fant fort ut at 15 mg var det rette. Med andre ord ville jeg økt dosen hvis jeg var deg. For meg var det stor forskjell på 10 og 15 mg, og jeg fikk heldigvis ingen flere bivirkninger.

Mange bruker 20-30mg på denne medisinen.

Sobril har jeg liggende til sporadisk bruk. Jeg bruker den altså i tillegg til cipralex, men det kan gå dager (kanskje en til to uker), mellom hver tablett. Av og til skjer det ting i livet, og sobrilen er god å ha da. Lider som deg av depresjoner og angst.

Mitt råd er altså å øke dosen til 15 mg i første omgang,(kanskje 20 mg hvis det er nødvendig), siden du har hatt en viss effekt av denne medisinen, og ellers ha liggende en pakke sobril som du kan bruke når angsttoppene blir for høye.Jeg ber alltid psykiateren min sjekke dato på sist utskrevne sobril så er jeg sikker på at bruken min ikke er for høy. Da slipper jeg "dårlig samvittighet"(noe jeg får veldig lett) for hver tablett jeg har i meg.

Vennlig hilsen Bugge.

Hvordan merket du overgangen fra 10 til 15 mg Cipralex? Hva var den tydeligste forskjellen? Jeg går på 10 mg nå, og tar Vival av og til når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill.

Ja, får håpe jeg finner ut av dette på beste måte.

Hallo! Jeg økte dosen med cipralex fra 10-15mg på november en gang. Begynte å merke bedring på både humør og angst i midten av januar. Det tok altså ca. 2 mndr. før bedring inntraff. Dette opplevde jeg også da jeg startet med cipralex 10 mg.

For min del er et liv pr. dato uten cipralex utenkelig. Den har god effekt på sosialangst og gjør at jeg har et bedre forhold til andre mennesker. Også god effekt på depresjon, humørsvingninger, har hatt lett for "å kjøre berg-og-dalbane tidligere. Jeg tar også sobril ved behov og må fortsette med det i perioder, men mengden er betraktelig mindre nå enn før øking av cipralex. Håper dette kan være til hjelp for deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Jeg økte dosen med cipralex fra 10-15mg på november en gang. Begynte å merke bedring på både humør og angst i midten av januar. Det tok altså ca. 2 mndr. før bedring inntraff. Dette opplevde jeg også da jeg startet med cipralex 10 mg.

For min del er et liv pr. dato uten cipralex utenkelig. Den har god effekt på sosialangst og gjør at jeg har et bedre forhold til andre mennesker. Også god effekt på depresjon, humørsvingninger, har hatt lett for "å kjøre berg-og-dalbane tidligere. Jeg tar også sobril ved behov og må fortsette med det i perioder, men mengden er betraktelig mindre nå enn før øking av cipralex. Håper dette kan være til hjelp for deg!!!

Tusen takk for svar!

Godt å høre andres erfaring. Spesielt hyggelig når den er så positiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Jeg også opplevde akkurat det samme som deg. Effekten av cipralex avtok... Jeg har nå økt til 20 mg, og det fungerer mye bedre:)

Jeg tar sobril 1-2 ganger i uken. Av og til en halv og av og til en hel. Synes dette fungerer veldig fint.

Så det er sikker verdt å prøve å øke dosen, siden cipralex har fungert så bra før:)

Lykke til!

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Jeg også opplevde akkurat det samme som deg. Effekten av cipralex avtok... Jeg har nå økt til 20 mg, og det fungerer mye bedre:)

Jeg tar sobril 1-2 ganger i uken. Av og til en halv og av og til en hel. Synes dette fungerer veldig fint.

Så det er sikker verdt å prøve å øke dosen, siden cipralex har fungert så bra før:)

Lykke til!

Vennlig hilsen,

Høres jo bra ut, men hva om effekten avtar igjen med denne dosen også....sånn tenker jeg. Vi kan jo ikke bare øke og øke heller, er jo en maxdose.

En annen ting, merker du eller andre her som bruker Cipralex at den også hjelper for sårbarhet? Eller går kanskje det å være sårbar innunder depresjon, jeg bare undrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limited Edition

Hei!

Ingen av oss er vel egentlig så fornøyd med at vi må eller velger å gå på medisiner hver dag. Men det er stor forskjell på å gå på cipralex hver dag, i forhold til sobril. Når det gjelder sobril måtte du øket dosen etterhvert som tiden gikk for å få samme effekt, men etter det jeg vet er det annerledes med antidepressiva.(i hvertfall for de fleste) Når det gjelder cipralex, har jeg lest mange innlegg her de siste månedene, og mitt inntrykk er at 10 mg er litt for lite for mange. Hvis det viser seg at du må gå opp i dose etter en stund på 15 eller 20 mg, ville jeg heller vurdert seponering da. Du blir ikke avhengig av AD, men det kan føles ubehagelig å slutte på de.Og du kan ikke bråslutte på dagen.

Hvis du virkelig har et langvarig depresjon og "angstproblem" ville jeg holdt meg til et AD som primærmedisin(der fant jeg kanskje på et nytt ord for alt jeg vet).

Spesielt hvis problemet kun er for liten dose, og dosen du går på er så liten som 10 mg.

Til syvende og sist er vi frie mennesker og har rett til å bestemme selv(heldigvis), men tenk over om tankene dine rundt medisinbruk bygger på fakta eller fordommer som samfunnet er fullt av.Når du tar valget, så tenk gjennom hvorfor du virkelig tar dette valget for DEG.

vh bugge

Heisan. Dette blir kanskje litt på siden av det som dere diskuterer her, men ettersom jeg forstår på diskusjonen her, så har dere erfaring med Cipralex, og jeg trenger desperat noen råd om dette medikamentet.

I går var ei jente på 17 år hos legen sin. Hun har vore mye sjuk og sliten for tiden og har ikke mye overskudd. Hun sier selv at det ikke er mye som betyr noe for henne lengre, med unntak av kjæresten. Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg synes det hun fortalte hørtes ut som en normal fase av ungdomstiden, og siden jeg kjenner henne godt vil jeg si at hun ikke er noe meir deprimert enn hva de fleste gjennomgår en eller annen gang i løpet av tenårene.

Men legen hennes gav henne en resept på 10 mg Cipralex.

Jeg selv er ganske skeptisk til medikamenter, så jeg gjekk inn på felleskatalogen og leste litt om dette medikamentet. Der står det jo blant annet at det ikke skal brukes av ungdom. Jeg reagerte ganske sterkt på at hun fekk slike medikamenter.

Jeg er selv ikke så mange år eldre og jeg mener at denne løsningen blei litt for enkel.

Har dere råd? Tips om hvordan medisinen virker? Hun har ikke tidligere vore medisinert eller plaget med depresjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Dette blir kanskje litt på siden av det som dere diskuterer her, men ettersom jeg forstår på diskusjonen her, så har dere erfaring med Cipralex, og jeg trenger desperat noen råd om dette medikamentet.

I går var ei jente på 17 år hos legen sin. Hun har vore mye sjuk og sliten for tiden og har ikke mye overskudd. Hun sier selv at det ikke er mye som betyr noe for henne lengre, med unntak av kjæresten. Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg synes det hun fortalte hørtes ut som en normal fase av ungdomstiden, og siden jeg kjenner henne godt vil jeg si at hun ikke er noe meir deprimert enn hva de fleste gjennomgår en eller annen gang i løpet av tenårene.

Men legen hennes gav henne en resept på 10 mg Cipralex.

Jeg selv er ganske skeptisk til medikamenter, så jeg gjekk inn på felleskatalogen og leste litt om dette medikamentet. Der står det jo blant annet at det ikke skal brukes av ungdom. Jeg reagerte ganske sterkt på at hun fekk slike medikamenter.

Jeg er selv ikke så mange år eldre og jeg mener at denne løsningen blei litt for enkel.

Har dere råd? Tips om hvordan medisinen virker? Hun har ikke tidligere vore medisinert eller plaget med depresjoner...

Hei!

Når det gjelder alderen hennes er nok den helt grei. Jeg er klar over at de sier 18 som grense i felleskatalogen (for de garderer seg til det siste), men over 16 år, og i enkelte tilfeller under, ifølge psykiateren min og tidligere innlegg skrevet av NHD er alderen grei i forhold til et SSRI som cipralex.

10 mg er en vanlig dagsdose, og mange velger å starte med 5 mg i begynnelsen, før de går opp til 10.

Om dette er en for litt enkel løsning på din venninnes problem er vanskelig å avgjøre, selvsagt for meg, men også for deg som synes du kjenner henne godt.

Depresjon som trenger behandling, men som blir ubehandlet, kan utvikle seg til et større problem. Vi vet ikke hva som foregikk på deres legetime. Og mange mennesker kan skjule depresjoner for sine nærmeste på mange måter.Det kan være vanskelig å vite hva som er vanlige tenåringsproblemer, men tenåringer kan absolutt bli deprimerte.

Kanskje var det en lettvint løsning, kanskje var det en rett avgjørelse basert på hennes fortellig om hvordan den siste tiden og månedene har vært for henne. Kanskje brukte han en undersøkelse i form av spørsmål til å finne ut hva han trodde var best.

Cipralex er det som mange misvisende har kalt lykkepille. Alle mennesker som er deprimerte, har ubalanse i signalstoffer i hjernen. Spesielt signalstoffet serotonin har stor betydning i denne sammenhengen. Cipralex inneholder ikke serotonin, men medvirker til en økning av dette stoffet slik at det kan bli mer på samme nivå som "ikkedeprimerte" mennesker har det. Det er ikke et dop, det sløver ikke følelsene, og gjør det det, kan man prøve et annet medikament. Det er mange fordommer rundt disse medisinene, og jeg sier ikke at det ikke finnes trasige historier og mennesker som er både overmedisinerte og feilmedisinerte. men det er ikke verre med det enn at din venninne kan prøve det for en periode på noen uker, minst1 mnd, og se hva slags effekt det får.

Kanskje ikke det svaret du ville ha. Men vi får satse på at legen hadde en god samtale med henne, og følger henne opp. Pass på at du ikke gjør det ekstra vanskelig for din venninne å prøve disse medisinene hvis hun føler sårt at hun trenger å prøve noe. Det er ikke lett å være ung og forholde seg til antidepressiva, siden mange rundt en har hørt så mange skrekkhistorier. Her inne kan du lese historier fra den ene ytterkanten til den andre. Det er flott at du vil være en god venninne. Det kan hun helt sikkert trenge.

VH bugge.( Du kan passe på at hun får god oppfølging av sin lege, for det er viktig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...